Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Zajíždíte do přístavu. Vítr fouká od zádě, vše je naprosto pod kontrolou. Stačí jediná chyba a najednou je tu krizová situace. Velké poučení o tom, jak málo stačí ke vzniku krizovky.
Příběh je z jachtařského fóra, pouze jsme ho trochu zkrátili, zjednodušili.
„Zajíždím s 45 stop dlouhou jachtou do neznámého přístavu. Jediné volné místo je v rohu. Chci tam zacouvat a vyvázat se pravobokem. Fendry jsou samozřejmě na pravoboku. Na lodi jsme dva. Já u kormidla a manželka na boku. Vysvětlím manželce, že budu chtít vyvázat záď. Vítr mne pak sfoukne a uvážeme zbytek. Volné místo, do kterého couvám, je široké tak na dvě lodě, na druhé straně mezery stojí 70 stop dlouhá železná loď.“
Podmínky na začátku jsou jasné, vítr od zádě je poměrně silný. Jde o jednoduchý manévr, navíc je jachta vybavena příďovým propelerem.
„Soustředím se na couvání a nevěnuji tedy pozornost muži, který přichází a říká manželce, aby mu hodila příďové lano. Hodí mu ho… Muž lano zachytí za pachole a zastaví loď. Všimnu si toho, ale říkám si, že jsem blízko u pacholete na zádi a že se mi na něj podaří hodit záďové lano. Nepovedlo se a vítr začíná snášet záď bokem na železnou loď vedle nás. Muž na břehu na mě řve, abych tam dal plný plyn zpět, ale instinkt mi říká, že už je pozdě, že ke kolizi by došlo v rychlosti. Příďový propeler mi nepomůže. Je tu krize. Řvu na chlapa, ať nás odváže, abychom mohli odplout. Hodí nám lano a my ze složité situace rychle vyplouváme, což se podaří bez nehody.“
Šlo o naprosto triviální situaci, kde drobné selhání (manželka se nechala přesvědčit sebejistým mužem na molu), způsobilo krizi a mohlo mít na svědomí i škody na jedné nebo obou lodích.
Mohli bychom tvrdit, že chybovala žena na palubě, mohli bychom říci, že to byla vina elegána na molu. Ale vypravěč příběhu si správně uvědomuje, že to byla jeho vina. Ženě sice řekl, co se bude dělat, ale nezdůraznil dostatečně, které lano je třeba uvázat jako první. Nebyl dostatečně přesvědčivý a spolehl se, že vše dopadne tak jak předpokládal.
Jde o triviální chybu, která je v jiných kulisách běžná. Hluční pomocníci na molech jsou někdy (zdaleka ne vždy) spíše na škodu. Řešením jsou přesné a jasné pokyny pro posádku. Pak by k tomu nemělo dojít.
A jestli máte s manévry problémy, naučíme vás je. Jsme na jejich výuku specialisté.
5250
Související články
Mohu-li, couvám
Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás poslední volná místa na jarním kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku. Všechny letošní kurzy byly beznadějně vyprodané a na příští rok zbývají jen jednotlivá místa. Asi to děláme dobře...
Bezpečné přistání v bočním větru
Bezpečné přistání v bočním větru
Klasická stresová situace. Přistáváte u mola, pár lodí již tam stojí a fouká boční vítr. Co dělat, aby bylo přistání klidné a bezpečné? Dnes se podíváme na situaci, kdy máme prostor na delší couvání.