showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Výhoda a nevýhoda vyváženého kormidla

Výhoda a nevýhoda vyváženého kormidla
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Výhoda a nevýhoda vyváženého kormidla

Couváte-li s nevyváženým kormidlem, máte strach, že vám chce kormidelní kolo zlámat ruce. Ale i vyvážené kormidlo má svá negativa.

Co je vyvážené a nevyvážené kormidlo?

Začneme kormidlem nevyváženým. Osa otáčení kormidla je na jeho náběžné hraně. Chceme-li kormidlo vychýlit, musíme napřít dost síly, abychom kormidlo vychýlili přes odpor vody.

Kormidlo vyvážené má osu otáčení až za náběžnou hranou. Více, či méně daleko. To snižuje sílu potřebnou k vychýlení kormidla.

Výhody a nevýhody

Výhodou nevyváženého kormidla zavěšeného na skegu (pevná ostruha před kormidlem) je, že je velmi dobře chráněno před poškozením. Tuto výhodu si uvědomují především ti, kteří se vydávají na dlouhé plavby. Vyžadují spolehlivost...

Výhody vyváženého kormidla jsou v tomto ohledu zřejmé. Méně síly nutné k vedení lodě. I když…Přílišná vyváženost může mít i negativa. Záleží na použití.

Autopilot

Začneme vedením lodě autopilotem. Ať se to někomu líbí, nebo nelíbí, většinu času dnes jachty vede autopilot. Menší namáhání znamená pro autopilota menší spotřebu. A to se počítá. Především při delších plavbách. Kormidlo, ve kterém je minimální tlak je pro autopilota a akumulátory na palubě požehnáním.

Kormidelník za kormidlem

Platí to i pro kormidelníka za kormidlem? Ne tak docela. Plul jsem na jachtě, která měla hodně vyvážené kormidlo a na kormidelním kole nebyl cítit téměř žádný tlak. Výsledkem bylo, že nebylo snadné jachtu udržet na kurzu. Určitý tlak na kormidle je pro ruku kormidelníka výhodný, protože se může do kormidla „opřít“. Pak se mu lépe drží kurz. Síly nesmí být příliš, samozřejmě, ale mírná síla na kormidle je pro ruku kormidelníka výhodou.

 

1239

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu