showTop
× Search
Most ve Ždrelacu mezi Ugljanem a Pašmanem. Svědek mnoha zlomených stěžňů. Víte, kdo má pod mostem přednost? Začneme pro jistotu podjezdovou výškou mostu. Myslím, že nikdy není na škodu si připomenout, že je to jen 16,5 metru. Není to mnoho. Přesto se najdou i tací, kteří tam zamíří s Lagoon 450, který má stěžeň vysoký přes 23 metry. Ale o tom to tentokrát není… Kdo má v průlivu přednost? Podle chorvatského peljaru mají přednost osobní lodě na pravidelné lince a ty, které připlouvají od severovýchodu (od Sukošanu). Menší plavidla do 30 BT musí nechat proplout lodě větší (z jakéhokoli směru). Až na plavidla menší 12 metrů musí všechny oznámit svoje proplutí na VHF kanál 16. Je zakázáno předjíždět a dělat vlny v kanálu. Proud Rychlost proudu v průlivu může dosáhnout až 5 uzlů. Hloubka pod mostem je 4,3 metru uprostřed kanálu. Jugo Za silného juga může být přístup k průlivu od jihozápadu nekomfortní, nebo dokonce...

Poslední videa


Závodní jachting

Co se stane ve čtvrtek?

Ve čtvrtek 24. dubna 2025 se něco stane. Tento den je dobré si zapsat do kalendáře. Zvláště pokud jste, a to jste, když čtete Lodní noviny, příznivci jachtingu. Ve čtvrtek…

Testy

Proč neodhazovat mooring

Proč neodhazovat mooring
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Proč neodhazovat mooring

Často se nám na kurzech přístavních manévrů stane, že má pomocník na přídi chuť mooring odhodit. Je to nebezpečná věc a vysvětlíme si proč.

Stojíme zádí k molu, budeme odplouvat. Je čas vypustit mooring (techniku odplouvání, které lano kdy uvolňujeme, jsme již vysvětlovali na jiném místě). Proč mooring jen odvázat a pustit a neodhazovat ho? Kde je nebezpečí odhazování?

Podíváme se na situaci, která možná není zcela standardní, ale není ojedinělá. Mooring, na kterém jsme uvázáni, není dostatečně dlouhý.

Pokud chceme mooring na přídi odhodit, tedy hodit daleko do strany (někteří to dělají), musíme si ho nejprve přitáhnout, abychom měli dost dlouhou část mooringu volnou.

Odvazujeme-li mooring, obvykle máme zařazený přední chod, aby jachta zůstala stabilní na jednom, nebo obou záďových lanech. Je-li mooring krátký, netáhne se po dně, ale od mola vede k přídi jachty prověšeným obloukem.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Pokud si ho krátký mooring pomocník na přídi přitáhne, dostane se do proudu vody, který nasává propeler.
A nyní k avizovanému nebezpečnému počínání. Mooring vede od mola na příďový vazák prověšen, je zařazený přední chod, lodní šroub před sebou vodu nasává a posílá proud vody za sebe. Pomocník na přídi odváže uzel na vazáku, přitáhne si volný mooring směrem od zádě, aby ho mohl odhodit. Mooring je ale krátký… Tím, jak pomocník přitahuje, přizvedne mooring před lodním šroubem, ten ho nasaje a je hotovo. Motor zastaví, kormidelník se diví, pomocník na přídi se diví, vítr snáší jachtu, v kavárně na pobřeží si všichni otáčí židle k neštěstí. Vědí, že zábava začíná.

Do toho se začnou od skippera paprskovitě šířit konspirace: „To musel namotat Chorvat/Ital/Řek/Španěl v noci, protože včera bylo vše v nejlepším pořádku.“

Můj názor je jiný. Nevěřím na noční namotávání mooringů.

730

Vyhledat

Nejbližší události

«duben 2025»
poútstčtsone
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011
Na horu