Proč neodhazovat mooring
Často se nám na kurzech přístavních manévrů stane, že má pomocník na přídi chuť mooring odhodit. Je to nebezpečná věc a vysvětlíme si proč.
Stojíme zádí k molu, budeme odplouvat. Je čas vypustit mooring (techniku odplouvání, které lano kdy uvolňujeme, jsme již vysvětlovali na jiném místě). Proč mooring jen odvázat a pustit a neodhazovat ho? Kde je nebezpečí odhazování?
Podíváme se na situaci, která možná není zcela standardní, ale není ojedinělá. Mooring, na kterém jsme uvázáni, není dostatečně dlouhý.
Pokud chceme mooring na přídi odhodit, tedy hodit daleko do strany (někteří to dělají), musíme si ho nejprve přitáhnout, abychom měli dost dlouhou část mooringu volnou.
Odvazujeme-li mooring, obvykle máme zařazený přední chod, aby jachta zůstala stabilní na jednom, nebo obou záďových lanech. Je-li mooring krátký, netáhne se po dně, ale od mola vede k přídi jachty prověšeným obloukem.
Grafika Lodní noviny
Pokud si ho krátký mooring pomocník na přídi přitáhne, dostane se do proudu vody, který nasává propeler.
A nyní k avizovanému nebezpečnému počínání. Mooring vede od mola na příďový vazák prověšen, je zařazený přední chod, lodní šroub před sebou vodu nasává a posílá proud vody za sebe. Pomocník na přídi odváže uzel na vazáku, přitáhne si volný mooring směrem od zádě, aby ho mohl odhodit. Mooring je ale krátký… Tím, jak pomocník přitahuje, přizvedne mooring před lodním šroubem, ten ho nasaje a je hotovo. Motor zastaví, kormidelník se diví, pomocník na přídi se diví, vítr snáší jachtu, v kavárně na pobřeží si všichni otáčí židle k neštěstí. Vědí, že zábava začíná.
Do toho se začnou od skippera paprskovitě šířit konspirace: „To musel namotat Chorvat/Ital/Řek/Španěl v noci, protože včera bylo vše v nejlepším pořádku.“
Můj názor je jiný. Nevěřím na noční namotávání mooringů.
730
Související články
Proč mít lana na přistání připravená takto?
Proč mít lana na přistání připravená takto?
Na palubách jachet vídáme nejrůzněji připravená/nepřipravená lana na přistání. A často pak bývají příčinou nejrůznějších nezdarů. Proč je při přistávání zádí připravovat takto?
43 uzlů v přístavu, je třeba zvolit náhradní plán
43 uzlů v přístavu, je třeba zvolit náhradní plán
Jugo už zase strhává čepice z hlav a racci přistávají na molech zvolna couvaje. Obtížný manévr bez senzorů a zrcátek. Na kurzík přístavních manévrů se to zdá silné. Zítra už ale bude dobře.
Dnes to v Zadaru zatím vzdali
Dnes to v Zadaru zatím vzdali
Dnes to na kurzu v Zadaru naši instruktoři vzdali. Zatím. I vzadu v maríně mezi domy chodí na stěžních poryvy kolem 30 uzlů. A vlní to a prší. Pokud by se dnes vůbec nevyplulo, bylo by to poprvé za léta našich kurzů.
Jak brzdit u mola
Jak brzdit u mola
Sedíte za volantem, přijedete na křižovatku, prudce sešlápnete brzdu na podlahu a pustíte ji. Auto skočí, stojí. Nebo ještě jede? Dupnete na ni ještě jednou. Děláte to na výletě s rodinnou na Hradčana (řada starších činžáků na kopci nad Prahou s vlastním kostelem)?
Přístavní manévry příští týden budou výživné
Přístavní manévry příští týden budou výživné
Kurzy přístavních manévrů v Chorvatsku jsou v plném proudu. Podle předpovědi to vypadá, že budou příští týden obzvláštně výživné. Svalnaté podmínky budou vyžadovat sportovní přístup. Cvičit se samozřejmě bude. Jugu navzdory.