showTop
× Search
Stoupačka v silném větru, loď se naklání, je to na hraně. Proč se vyhnout zarolování geny? Proč zmenšení této plachty nechat až jako poslední možnost? Dnes už je doba velikých 130% předních plachet pryč. Nevýhodné na bočák a zaďák, kdy se nemusí dostávat výkonu, naproti tomu velká výhoda při stoupačce. Je možné začínat s jejich refováním mnohem později. Zmenšujeme-li přední plachtu navíjením na rolfok, vytváří se za stěhem pytel s hlubokým profilem. Úhel možného stoupání proti větru se výrazně zvyšuje. Už je třeba zapomenout na 45°, bude to 50°, nebo ještě více. Další nevýhodou je, že hluboký profil více naklání jachtu. Zmenšení přední plachty tedy nemusí znamenat, že se nějak výrazně uleví náklonu. A je tu ještě třetí důvod, proč s refováním geny počkat. Zmenšíme-li plachtu, vzdálí se od plachty hlavní a plachty spolu méně kooperují. Více se chovají jako dvě samostatné plachty než jako jedna spolupracující sada. Proto při plavbě na...

Spíše jih, ale…

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...

Poslední videa


Závodní jachting

Víkend plný rekordů
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Víkend plný rekordů

Během víkendu se několikrát posunul rekord v počtu uplutých mil za 24 hodin pro třídu IMOCA. Z 539 mil na 595. Při rekordu 60 stop dlouhá jednotrupá jachta Holcim – PRB plula průměrnou rychlostí 24,8 uzlu. Rekord nyní bude čekat na schválení.

Celé startovní pole plulo před studenou frontou na relativně klidném moři. To je pro vysokou rychlost klíčové. V opačném případě je třeba sundat nohu z plynu a šetřit loď. Vítr foukal od zadoboku rychlostí kolem 25 uzlů a rychlost jachet se pohybovala mezi 23 a 27 uzly stále, krátkodobě šplhala přes 30. 

Rekord nejprve překonala 11th Hour Racing. Z nové nejlepší hodnoty se ani nestihl tým radovat. Hned vzápětí rekord vylepšil Holcim – PRB. Hodnota rekordu se nakonec vyšplhala na zmíněných 595 mil. Je to nový rekord pro třídu IMOCA, ale není to rekord pro jednotrupou jachtu, ani rekord závodu (Volvo) Ocean Race. Jednotrupý rekord drží 30 metrů dlouhá Comanche. Vznikl v roce 2015 a má hodnotu 618 mil. Rekord (Volvo) Ocean Race je z roku 2008. Tehdy 70 stop dlouhá Ericsson 4 uplula 596,6 mil.

Scoring gate

Celou neděli pokračoval let plnou rychlostí na východ. Jednalo se o body, které se rozdávaly ve scoring gate na 143. poledníku. Plný počet bodů si znovu připsala Holcim – PRB. Po vítězství v 1. a 2. etapě přidala další dílčí triumf i v polovině etapy třetí.

Velký souboj sváděla dvojice 11th Hour Racing a Malizia. V posledních hodinách se dopředu dostala Malizia a brala druhé místo. Zdálo se, že ve chvíli, kdy se již začaly zvedat vlny, byla Malizia díky tvaru trupu rychlejší.

Nyní již vítr ztratil ideální směr a plavba k východu pokračuje halzami. Vedoucí jachta si kontroluje svoji pozici, před 11th Hour Racing se dostal tým Biothem.

Polohu lodí najdete zde.

 

933

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu