Velmi zajímavá čísla pro katamarany
Kýl nebo daggerboard na katamaranu? Co by byla vaše volba? Proč byste dali přednost jednomu, či druhému? A nejsou vaše závěry chybné?
Loděnice Balance Catamarans si nechala udělat od britské Wolfson Unit výpočty, které měly dát jasnou odpověď na otázku, jaké jsou rozdíly ve výkonu stejného katamaranu, který je jednou vybaven daggerboardy a podruhé krátkými pevnými kýly. Úryvky ze zajímavého článku zveřejněného v Boating NZ vám dále zprostředkováváme.
Začneme malým vysvětlením Balance Catamarans produkuje lehké katamarány vyráběné na zakázku. Jsou lehčí a mají užší trupy, než najdete u sériové produkce. Výpočty se dělaly pro Balance 526. Tento šestnáctimetrový katamaran má výtlak jen 12 200 kg. Například podobně dlouhý Lagoon je o 10 tun těžší!!!
Balance dává na výběr mezi výkonnými laminátovými kýly na spodku trupů, nebo zasouvacími daggerboardy. Otázka rozdílné výkonnosti byla ve vzduchu, proto byly uskutečněny již zmíněné výpočty. Aby byly výpočty snazší, je proti verzi s pevnými kýly postavena verze s naplno vysunutými daggerboardy.
Nejprve výhody a nevýhody
Výhody pevných kýlů
- nemají pohyblivé části, jednodušší a spolehlivější
- při najetí na mělčinu odnesou náraz kýly, které jsou snadno opravitelné
- výhody pevných kýlů se projeví při ukládání lodě na souši a při nasednutí na dno při odlivu
- jsou levnější na výrobu
- v centrální části trupů je více místa
- kýly dodají katamaranu objem a tedy plovatelnost
- daggerboardy jsou obvykle těžší (v našem případě celkem o cca 50 kg)
- nedobře navržené daggerboardy mohou za plavby vibrovat a vydávat nepříjemné zvuky
Výhody daggerboardů
- katamarány s daggerboardy lépe stoupají a jsou méně snášeny větrem
- ponor katamaranů s daggerboardy je menší. Nejnižším bodem je obvykle kormidlo. Některé katamarány ze sériové produkce mají sice extrémně mělké kýly, to se ale negativně projevuje na výkonech při plavbě proti větru
- při vytažených daggerboardech při plavbě po větru je smáčená plocha menší a plavba rychlejší
- katamarány s daggerboardy jsou na většině kurzů a za většiny větrných podmínek rychlejší
- kýly podobně výkonné jako daggerboardy mají mnohem větší smáčenou plochu (4x)
- zachází-li se s daggerboardy správně, mohou být na rozbouřeném moři prevencí před překlopením katamaranu, protože při velkých zalamujících se vlnách mohou splout bokem
- prodejní cena starších katamaranů s daggerboardy bývá mírně vyšší. Důvodem je menší produkce těchto lodí
Srovnávací tabulky
Stoupačka
|
Rychlost lodě
|
Rychlost lodě
|
Snos větrem
|
Snos větrem
|
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
Vítr 5 uzlů
|
2,67
|
4,32
|
7,41
|
5,27
|
Vítr 10 uzlů
|
5,67
|
7,74
|
6,65
|
4,82
|
Vítr 16 uzlů
|
8,17
|
8,68
|
5,37
|
4,09
|
Předobok
|
Rychlost lodě
|
Rychlost lodě
|
Snos větrem
|
Snos větrem
|
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
Vítr 5 uzlů
|
4,70
|
5,45
|
4,27
|
3,62
|
Vítr 10 uzlů
|
8,66
|
9,18
|
4,23
|
3,41
|
Vítr 16 uzlů
|
10,48
|
10,43
|
3,50
|
2,86
|
Bočák
|
Rychlost lodě
|
Rychlost lodě
|
Snos větrem
|
Snos větrem
|
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
Vítr 5 uzlů
|
5,99
|
6,31
|
2,77
|
2,51
|
Vítr 10 uzlů
|
10,49
|
10,64
|
2,45
|
1,95
|
Vítr 16 uzlů
|
14,05
|
13,51
|
1,53
|
1,47
|
Zadobok
|
Rychlost lodě
|
Rychlost lodě
|
Snos větrem
|
Snos větrem
|
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
S kýly
|
S daggerboardy
|
Vítr 5 uzlů
|
4,86
|
4,96
|
0.94
|
0,92
|
Vítr 10 uzlů
|
8,88
|
9,03
|
0,90
|
0,88
|
Vítr 16 uzlů
|
13,81
|
14,09
|
0,70
|
0,68
|
Jde o zajímavá čísla. Některé nesrovnalosti v posledních dvou tabulkách jsou zřejmě dány tím, že katamaran s daggerboardy je má při výpočtech stále naplno vysunuté.
5994
Související články
Znovu požár, tentokrát v Primoštenu
Znovu požár, tentokrát v Primoštenu
Zdá se, že s požáry na lodích se roztrhl pytel. Po dnešním článku o ohni v podpalubí na Mljetu, jetu hned další. Tentokrát hoří katamaran Bali v přístavu v Primoštenu. Údernou jednotku tvoří primoštěnští ohňobijci, na místě jsou tři vozidla.
Kurz přístavních manévrů na katamaranu
Kurz přístavních manévrů na katamaranu
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás připravený kurz přístavních manévrů. Vypsali jsme kurzy na příští duben. Všechny letošní kurzy byly beznadějně vyprodané. Asi to děláme dobře...
Záchrana na poslední chvíli
Záchrana na poslední chvíli
Včera v noci zachraňovala loď Lučke kapetanije Sali polskou jedenáctičlennou posádku 14 metrů dlouhého charterového katamaranu, kterému hrozilo, že skončí na skalách na jihozápadě Dugiho otoku.