Unesená nákladní loď Galaxy Leader
Jemenští Huthiové zveřejnili video z únosu a zajetí nákladní RoRo lodě Galaxy Leader. Milice použily k útoku na nákladní loď vrtulník.
Do složité situace na Blízkém východě, kde se zdá být koloběh násilí a odplaty nekonečný, se zapojily také milice šíitského kmene Huthi. Oznámily, že budou napadat lodě, které mají jakoukoli vazbu na Izrael. Únos lodě Galaxy Leader s posádkou je první takovou akcí.
S vazbou RoRo lodě, která plula bez nákladu, je to složité. Loď plula pod vlajkou Bermud. Vlastní ji firma registrovaná na ostrově Man Galaxy Maritime. Řízena je společností Ray Car Cariers, která je napojena na izraelského podnikatele Ramiho Ungara. Nájemcem lodě je japonská společnost NYK. Na palubě bylo 25 členů posádky. Loď byla přesměrována na kotviště v jemenském přístavu Hodeidah.
Před pár lety byla plavba ústím Rudého moře nebezpečná kvůli somálským pirátům. Tento problém byl nakonec vyřešen silnou vojenskou přítomností mezinárodních sil v oblasti. Po několika klidných letech se znovu situace námořní přepravy tímto koutem světa nepříjemně komplikuje. Harašení zbraněmi v celém širokém okolí naznačuje, že mír je pro mnohé tamní politiky příliš fádním zbožím.
645
Související články
Indičtí pirátobijci zaskočili somálské korzáry
Indičtí pirátobijci zaskočili somálské korzáry
V Indickém oceánu došlo k souboji indického torpédoborce se somálskými piráty na nákladní lodi Ruen, které se černí zbojníci zmocnili 14. prosince. Indie v souboji dvou státních reprezentací zvítězila a navýšila skóre na 2:0. Navzdory překvapivé herní strategii somálského výběru se ve druhé části utkání projevil nedostatek tréninku a horší technická příprava.
Výbušná situace a první mrtví v Adenském zálivu
Výbušná situace a první mrtví v Adenském zálivu
Dosavadní střelba hútíjských povstalců po nákladních lodích proplouvajících Adenským zálivem a Rudým mořem, byla ošklivou hrou, ale obešla se bez obětí. To už není pravda. Útok na loď True Confidence plující pod vlajkou Barbadosu, si vyžádal 3 mrtvé.
Nahnutá rovina v námořní dopravě
Nahnutá rovina v námořní dopravě
Hlavní dopravní tepnou mezi Evropou a Asií je již 150 let Rudé moře. Současný průjezd však není pro každého. Zatímco čínské lodě zaplatí na pojištění 0,35 z ceny lodě, ostatní platí 0,5 – 0,75 %.