showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

The Ocean Race odstartoval…
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

The Ocean Race odstartoval…

Po rozpačitých posledních letech, kdy se budoucnost závodu rozpouštěla jak radiační mlha během dopoledne, se to konečně podařilo. Včera odpoledne odstartoval 14. ročník The Ocean Race. A tentokrát jsou v hlavní roli foilující jachty IMOCA.

Závod The Ocean Race je posádkový etapový závod kolem světa. Začínal jako Whitbread Round the World Race v roce 1973 – 2001, pokračoval pod názvem sponzora jako Volvo Ocean Race do roku 2019 a dnes tedy bez jména hlavního sponzora jednoduše The Ocean Race. Původně měl závod startovat již v roce 2021, ale start byl kvůli nemoci COVID (čínský mor) odložen až na letošek.

Atraktivní IMOCA

Image
Ztracený lesk měly závodu dodat foilující jachty IMOCA, ale nakonec se jich na start postavilo jen 5. Ve druhé kategorii VO65 (lodě, které už za sebou mají 2 ročníky závodu) se účastní 6 týmů. Ty však před sebou nemají plavbu kolem světa. Po první etapě na Kapverdy si počkají, až se flotila IMOCA vrátí do Evropy.

Vysoká cena

Atraktivní shorthanded třída IMOCA je především francouzskou záležitostí. Sponzoři jednotlivých týmů jsou obvykle zaměřeni na francouzský trh, o ten světový nemají zájem. To je jeden z důvodů, proč je jachet IMOCA na startu tak málo. Druhým důvodem je cena, kterou je třeba za závod zaplatit. V porovnání s The Ocean Race je sólový závod kolem světa Vendée Globe takříkajíc za babku. Start ve Francii, cíl ve Francii, žádné zastávky, jediný člověk na palubě.

The Ocean Race znamená minimálně 4 členy posádky na palubě a jednoho reportéra. A zastávky. Stěhování celého cirkusu po třech světadílech. Evropy, Afrika a Amerika. To něco stojí.

To jsou důvody, proč je na startu jen 5 týmů IMOCA. The Ocean Race sice dává možnost vyzkoušet si plavbu v Jižním oceánu, ale cena této zkoušky je dost vysoká.

Start

Včera tedy bylo odstartováno. Nejprve flotila VO65 a o dvě hodiny později odstartovala tída IMOCA. Na klidném moři jachty na foilech ukázaly, čeho jsou schopné a dosahovaly rychlostí kolem 30 uzlů.

Nejlépe odstartoval tým Biotherm. Navzdory tomu, že se na palubě poprvé sešel jen pár hodin před startem. Skvěle si vedl také tým Holcim Kevina Escoffiera. Start byl naopak zklamáním pro předstartovního favorita 11th Hour Racing.

V současné chvíli týmy vplouvají do Alboranského moře jižně od Španělska. Stoupají proti sílící bouři a takto to bude až do Gibraltaru. Tato část bude první zkouškou odolnosti nových jachet. Skippeři jachet IMOCA se za běžných podmínek snaží ostré stoupačce vyhnout a jezdí více na rychlost. Tady však není jak uhnout a nápor na lodě bude enormní.

Polohu jachet najdete zde.

1193

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu