showTop
× Search
Stoupačka v silném větru, loď se naklání, je to na hraně. Proč se vyhnout zarolování geny? Proč zmenšení této plachty nechat až jako poslední možnost? Dnes už je doba velikých 130% předních plachet pryč. Nevýhodné na bočák a zaďák, kdy se nemusí dostávat výkonu, naproti tomu velká výhoda při stoupačce. Je možné začínat s jejich refováním mnohem později. Zmenšujeme-li přední plachtu navíjením na rolfok, vytváří se za stěhem pytel s hlubokým profilem. Úhel možného stoupání proti větru se výrazně zvyšuje. Už je třeba zapomenout na 45°, bude to 50°, nebo ještě více. Další nevýhodou je, že hluboký profil více naklání jachtu. Zmenšení přední plachty tedy nemusí znamenat, že se nějak výrazně uleví náklonu. A je tu ještě třetí důvod, proč s refováním geny počkat. Zmenšíme-li plachtu, vzdálí se od plachty hlavní a plachty spolu méně kooperují. Více se chovají jako dvě samostatné plachty než jako jedna spolupracující sada. Proto při plavbě na...

Spíše jih, ale…

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...

Poslední videa


Závodní jachting

Stříbro s hořkou pachutí
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Stříbro s hořkou pachutí

Světový šampionát ORC v Šibeniku skončil stříbrným úspěchem pro naše barvy. Jen 40 vteřin přitom dělilo náš tým Hebe V od zlata.

Hebe V měla před posledním dnem fantasticky rozjetý závod. Na svém kontě měla tři dvojky a dvě jedničky. Největší soupeř Sugar 3 měl sice v té chvíli také dvě jedničky, ale k tomu 3, 4, 7. Znamenalo to 8 bodů na straně Hebe, proti 16 bodům estonského týmu. Výpočty před posledním dnem mluvily jasně. Vyhraje-li Sugar 3 rozjížďku, může Hebe skončit do 9. místa, aby si udržela prvenství. Tento propočet platil pro případ, že by byla poslední den odjeta jen jedna rozjížďka a neškrtalo by se. Také se ale mohlo odjet více rozjížděk. Vše bylo stále ve hvězdách…

Vítr byl v sobotu slabší než v dosavadním průběhu závodu. To týmu Hebe V tolik nesvědčilo.

Na startu byla tlačenice, ve které velkou roli poblíž čáry hrály jachty ze druhé poloviny startovního pole. To se stalo našemu týmu osudné. Byl zavřen pod čárou skupinou jachet a start se mu nepovedl. Na první stoupačce s pohyboval až kolem poloviny startovního pole.

Začala stíhací jízda. Bylo to těžké, protože v cestě na čistý vítr stálo mnoho jachet, které byly i podle handicapu pomalejší. Navzdory špatnému losu to naši nevzdávali. Šplhali se vzhůru, jedno místo za druhým… Asi by se to povedlo. Jenže přišla další rána. Rozhodčí se rozhodli trať zkrátit. Doufali, že se jim podaří odjet tři rozjížďky a nechtěli ztrácet čas. Byl to špatný odhad.

Navzdory maximální snaze se našim podařilo v cíli vyšplhat jen na 13. příčku. Jen 40 sekund za 9. místem. To bylo málo. Sugar 3 v rozjížďce zvítězila, to znamenalo ztrátu Hebe 4 bodů na první příčku. Nyní se situace obrátila a náš tým musel doufat v další rozjížďku. Poté by přišla škrtačka a ta by mohla Hebe V vrátit na nejvyšší stupínek.

Ukázalo se ale, že rozhodčí zkracovali rozjížďku marně. Vítr zeslábl k nule a žádnou další rozjížďku se nepodařilo odjet. Pro Hebe V to znamenalo vynikající stříbrnou medaili z mistrovství světa. Vyrovnání nejlepšího českého výsledku na světovém šampionátu. Rozhodně velký úspěch. Bohužel s trochou hořkosti na jazyku. Jen tak málo nás dělilo od zlata…

4397

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu