showTop
× Search
Spolehlivé kormidlo na dlouhé plavby
Daniel Vodička

Spolehlivé kormidlo na dlouhé plavby

Chcete se vydávat na dlouhé plavby a přemýšlíte, jaká by vaše loď měla být? Co má mít a co mít musí? Kde jsou její nejslabší body a jak je odstranit? Achillovou patou většiny dnešních jachet je kormidlo. Jaké má být, aby riziko poškození bylo minimální?

Guru cruisingových jachtařů Jimmy Cornell říká, že v posledních 30 letech bylo na oceánu opuštěno nejvíce jachet právě z důvodu nějaké závady na kormidle. Mnoho posádek už následně nezvládne instalaci nouzového kormidelního mechanizmu a z bezpečnostních důvodů jachtu opustí.

Problém roste s absencí skegu před kormidlem. Dříve běžná výbava jachet je na moderních jachtách k vidění jen zřídka. Skeg je ostruha, která je součástí trupu, na které je uchyceno kormidlo. Kromě toho, že na skegu je kormidlo uchyceno nahoře i dole, je také chráněno před případnou kolizí.

Dnes se používají volně zavěšená kormidla, která jsou v případě kolize velmi křehká i proto, že jsou uchycena ložiskem jen v horní části. Stačí, aby se po nárazu osa kormidla ohnula a není možné již dále kormidlovat, protože zadní část kormidla se vzpříčí o trup.

Skeg

Lodě vybavené skegem jsou tedy bezpečnější, kormidlo je lépe chráněno před poškozením. Skeg nemusí pokračovat v celé délce kormidla, někdy je jen částečný.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Crash boxy na volně zavěšeném kormidle mohou zabránit vážným škodám.
Nebezpečí proražení trupu

Při kolizi kormidlem hrozí, že kormidlo prorazí svojí vrchní částí trup. Je páčeno dovnitř. Aby k tomu nemohlo dojít, je lepší, když je horní část kormidla bez výztuh. Slouží jako taková crash zóna. V případě nehody to vrchní část kormidla nevydrží a zlomí se, ale kormidlo samotné i trup jsou nepoškozené.

Spodní část kormidla

V případě použití zavěšeného kormidla bez skegu je dobré, podobnou crash zónu mít i na jeho spodku. Opět by měl být spodek kormidla bez strukturálních výztuh. Mělo by být zkonstruováno tak, aby část mohla být zničena bez toho, že budou zasaženy nezbytné části. Takovou úpravu je možné provést i na sériově vyráběné lodi, kde se s něčím takovým nepočítá, dodatečně.

Předchozí článek Vztek a bezmoc
Další článek Pohár hořkosti do dna
Vytisknout
3757

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu