showTop
× Search
Kolem spánku sólových jachtařů se traduje spousta nepravd. Jak to vlastně s jejich spánkem je? Jsou schopni se během závodu vůbec vyspat? Fatalismus Nejprve se podíváme na to, jak vůbec mohou spát. Pro sólového jachtaře je běžná určitá forma fatalismu. Musí jet a musí spát. To znamená, že se také musí smířit s tím, že k nějaké kolizi dojít může. Vychází ale z předpokladu, že pravděpodobnost je velmi malá… Maximální možná opatrnost To ale neznamená, že neudělá vše proto, aby se jakékoli nehodě vyhnul. Na menších jachtách jsou automatické identifikační systémy AIS a aktivní radarové odražeče, které v případě zachycení radarového signálu ho odešlou zpět zesílený. Na radarové obrazovce se objeví výrazné echo. Aktivní odražeč je schopen upozornit na zachycení radarového signálu a stejně je schopen avizovat plavidla, u kterých hrozí nebezpečí kolize i AIS. Na větších jachtách je k dispozici také radar. Také u něho je možné si...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Shorthanded jachting, vlastně jediná rozumná možnost

Shorthanded jachting, vlastně jediná rozumná možnost
Daniel Vodička

Shorthanded jachting, vlastně jediná rozumná možnost

Při koupi jachty nováčci mezi majiteli jachet obvykle preferují lodě s větším počtem kajut. Aby pak po pár letech zjistili, že plují jen sami se svými partnery na lodích, na kterých je nejméně polovina kajut prázdná.

Koupi jachty obvykle předchází pár let charterových plaveb s kamarády a známými. A charterové plavby dnes nejčastěji probíhají na čtyřkajutových jachtách, tedy obvykle v osmi lidech. Kamarádů je dost a na palubě si rozumíte.

Novopečený majitel jachty na problematiku nahlíží stejně. Přátel je dost, přidá se rodina… Čtyři kajuty jsou ideální. Brzy se ale ukáže, že jachtinguchtiví přátelé se vytrácejí a ani rodina již nemiluje společné plavby tolik, jako dříve.

Proč?

Důvodů je více. Tím prvním je nerovnovážné postavení mezi majitelem jachty a jeho hosty. Na charterové jachtě jsou si všichni rovni, na majitelské lodi tomu tak není. Část posádky je na návštěvě. Slovo návštěvy nemá takovou váhu, jako slovo domácích. Jazýček na vahách se vychýlí. Majitel jachty nechce svoji loď vystavovat riziku, není ochoten se pouštět do věcí, které mu na charterové lodi nevadily. Třeba i z toho důvodu, že ví, že se na vybrané místo může podívat kdykoli. A návštěva? Málokdy chcete u někoho strávit na návštěvě týden...

Dalším důvodem je čas. Chce-li majitel strávit na palubě své jachty s přáteli 6 týdnů, zjistí, že se mu nedostává přátel.

Nakonec plavba ve dvou

Nakonec většina majitelů jachet zjistí, že na lodi pluje jen se svým partnerem/partnerkou. Často na zbytečně velké jachtě, kterou jen obtížně ovládá. To mnohdy znamená, že začne jachtu využívat více jako chatu než jako loď. Protože se bojí s omezenou posádkou vyplouvat.

Je třeba loď zvládnout

Ve dvojici je možné zvládnout většinu moderních jachet se standardním oplachtěním. Určitě do délky cca 16 metrů. Navíc s pomůckami jako jsou příďové a záďové propelery, autopilot a elektrické vinšny. Znamená to ale plout, mít za sebou mnoho praxe. Co dokáže posádka 8 méně zkušených jachtařů, zvládne i jeden velmi zkušený (vím, neplatí to vždy). Jen je třeba mít vše dobře rozmyšlené a nechat si na danou činnost více času.  

Jak neudělat z jachty chatu

Pokud nechcete z jachty udělat chatu vyvázanou v maríně, pořizujte si loď, kterou fyzicky zvládnete. Nesmíte mít z velikosti lodě strach. Jak jsme si řekli na začátku článku, počet kajut bývá obvykle větší, než potřebujete. Pamatujte, že si kupujete jachtu pro sebe, nikoli pro své přátele.

Dále je třeba plout. Nebát se, plout a získávat zkušenosti. Se svým parťákem/parťačkou musíte najít cestu, jak věci na palubě dělat, jak se sehrát.

 

1773

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu