Sehraná dvojice na palubě je základ pohody
		
		
		Co nejvíc ulehčí práci skipperovi jachty? Druhá osoba, která zná problematiku a ví, co se bude dít. V takovém případě spadne kormidelníkovi ze zad velké břemeno.
Pojďme se podívat například na problematiku zajíždění do přístavu.
Běžná situace vypadá takto:
Skipper vybere přístav. Skipper prostuduje pilota, předpověď, průvodce po krásách pobřeží. Skipper na základě toho vybere vhodný přístav.
Posádka se sluní na palubě.
Skipper za kormidlem jachty se blíží k přístavu. Snaží si vzpomenout na detaily z pilota. Přemýšlí, jak bude jachta v přístavu stát, na jakém místě, co je třeba připravit.
Posádka se sluní na palubě.
Skipper si svolá posádku, která to nese s nelibostí, protože chtěla začít fotit přístav, případně sebe a přístav (pomocí selfieklacku). Nyní se skipper snaží rozdělit funkce a vysvětlit více či méně chápajícím, co se bude dít a proč není čas na focení.
Posádka nejistě pobíhá po palubě a učí se uzly. Moc se to nedaří.
Skipper oběhne loď, uváže fendry a připraví lana.
Posádka nevěřícně kouká, pilnější jedinci se snaží napodobit vedení lana v uzlu na fendru. Loďák je nad možnosti posádky.
Skipper začíná zajíždět do přístavu a doufá, že skupina pobíhajících po palubě ví, co má dělat a kde stát. Skipper se snaží soustředit na manévr.
Posádka se začíná ptát: „Stojím tady dobře? Na který straně bude mooring? Které lano se hází první? Kde je háček? Co je to mooring? Jak se háček prodlužuje? Co mám dělat s mooringem? Mám s ním jít dopředu? Za který konec mám tahat?
Skipper, který se snažil soustředit na manévr, musí odpovídat na dotazy a posílat posádku tam, kde má být. V té chvíli se ale nestíhá soustředit na manévr, který má provádět. Dobře rozjetý manévr se ztrácí v palbě otázek a loď se blíží k molu podobně, jak náhodně vystřelený projektil.
Posádka zmatkuje, skipper křičí, motor vříská, marinero se tváří, že něco takového ještě nikdy neviděl a zvučným hlasem se snaží řídit loď na dálku.
Nakonec vše nějak dopadne. Skipper je zpocený až na zadku, posádka rozebírá jeho chyby a utěšuje skippera, marinero lituje, že to nenatočil. Je čas jít na večeři, dobře se vyspat a připravit se na to, že toto samé se bude opakovat i zítra.
Vše by ale mohlo být mnohem lepší. A stačil by jeden člen posádky, který ví, co dělat. Který by dokázal ze skippera sundat část břemene, které na něm visí, aby se mohl soustředit jen na své povinnosti. S jachtou snadno zajedete do přístavu ve dvou. Jen skipper a pomocník. Když pomocník ví, co dělat. Vše může být v klidu, bez nervozity a křiku. Mohou to potvrdit účastníci našich kurzů přístavních manévrů. Není třeba zvyšovat hlas, není třeba hysterie.
Naše kurzy přístavních manévrů nejsou určeny jen při skippery, ale také pro jejich parťáky. Naučí se, co se od nich očekává, jak mohou pomoci, co je třeba udělat a kdy. Ale postaví se i za kormidlo, aby celou věc viděli z druhé strany.
Kurzy jsou tedy určeny pro celé manželské či partnerské páry. Výsledkem je klidná plavba bez stresu a bez křiku, příjemnější dovolená.
		
		
		
		
		
		
		
			2083
			
		
		
		
		
		
		
		
		
		
		
						
		
		
		
		
		
	Související články
	Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
	
	
	
	Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
	Při přístavních manévrech je dobré umět stabilizovat jachtu u mola na jediném laně. Jednodušeji se pak odplouvá i připlová. V různých situacích využíváme různé kombinace lana a motoru.
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
	Právě jsme vypsali termíny třídenních kurzů přístavních manévrů v Chorvatsku na duben 2026. Jde o kurzy, které odstraní největší slabinu každého jachtaře, tedy zajíždění do přístavu. Vedle dražších kurzů s vlastní kajutou tentokrát vypisujeme kurzy klasické na tříkajutové jachtě. 
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
	Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?