showTop
× Search
Rejdaři odmítají vozit ruskou ropu. Bojí se sankcí i útoků
Jan Koukal
/ Kategorie: Zajímavosti

Rejdaři odmítají vozit ruskou ropu. Bojí se sankcí i útoků

Mimoruští námořní přepravci stále častěji odmítají zakázky pro ruské ropné exportéry. Vzhledem k pokračující válce na Ukrajině vyvolané Ruskem se obávají, aby se nestali terčem - ať už západních sankcí nebo kritiky protirusky silně naladěné západní společnosti. Uvedla to šéfka obří řecké rejdařské skupiny Agelicoussis Maria Angelicoussisová.

"Tento konflikt má obrovský dopad na trh lodní přepravy fosilních paliv," uvedla Angelicoussisová na londýnském Globálním komoditním summitu pořádaném deníkem Financial Times. "Mezi majiteli lodí nyní vládne velká zdrženlivost, pokud jde o přepravu ruské ropy a dalších produktů. Je to svého druhu ´sebesankcionování´," dodala. Sama řecká společnost uvedla, že momentálně se z etických důvodů přísně vyhýbá jakémukoli ruskému nákladu.

Slovo Angelicoussiosové má svou váhu. Jí vedená společnost je největším lodním přepravcem v Řecku a patří k významným hráčům i na světovém trhu. Například v roce 2019 byla Angelicoussis největším dodavatelem zkapalněného zemního plynu do Spojených států.

Americký prezident Joe Biden už zakázal dovoz ruské ropy a dalších energetických surovin do USA. Zpřísnění sankcí vůči ruskému energetickému sektoru zvažuje i Evropská unie. Segment lodní nákladní přepravy se tak pomalu připravuje na to, že místo ruské ropy bude nyní vozit uhlí. A to hlavně do Evropy, kde zatím není dostatečná infrastruktura pro dovoz zkapalněného zemního plynu v míře, která by pokryla poptávku. Zásadní obnovu těžby uhlí na Starém kontinentu nelze očekávat, takže Evropa bude sázet na dovoz.

Pro rejdaře je současná situace sice turbulentní, ale v něčem i výhodná. Objem přepraveného uhlí od 24. února roste. A vzhledem k tomu, že Evropa ruské uhlí nechce, vozí se surovina až z Austrálie (která jej má přebytek poté, co se jako dodavatel znelíbila Číně). Uhlí se tak přepravuje na delší vzdálenost, což ve statistikách přepravců znamená větší počet mil na tunu uhlí.

Předchozí článek Tipovací soutěž na vítěze Velikonočky o ceny Helly Hansen
Další článek Kolik stojí zadržené ruské megajachty?
Vytisknout
1626

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu