Radar, nejlepší pomocník pro kotvení
Připlujete v noci do zátoky a potřebujete zakotvit. S odhadem je to však v noci horší a vy se bojíte, abyste se ráno neprobudili na pláži. V takovém případě je radar nejlepší pomocník.
Máte-li na palubě radar, stačí si zmenšit RANGE na potřebné minimum (abychom viděli jen zátoku kolem nás) a v té chvíli si kurzorem snadno odměříme vzdálenosti od pobřeží. Také můžete použít VRM (variable range marker). Nastavíte si VRM na předpokládanou délku kotevního řetězu a v místě, kde chcete spustit kotvu, uvidíte, jestli se v krajních polohách dostanete až ke břehu, nebo jste v bezpečí.
Radar zobrazuje vzdálenost echa (odrazu pobřeží, bóje, jiné lodi) od vás. V tomto je velmi přesný.
Proč nejde použít mapový plotter?
I když je naše GPS pozice dnes velmi přesná, chyba může být ve zkreslené poloze míst na mapě. Jistě se vám již stalo, že jste podle plotteru pluli po pevnině, nebo že jachta stála v maríně jinde než ve skutečnosti. To je způsobeno zkreslením, ke kterému došlo při převodu starších map na mapy s mapovým datem WGS 84, které je univerzální pro přístroje GPS.
Podle mapového plotteru není dobré určovat vzdálenost ke břehu, protože ve skutečnosti může být naše pozice výrazně jiná.
7752
Související články
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Koncem minulého týdne se přehnala nad pobřežím Dalmácie fronta s prudkými bouřkami. Za sebou zanechala několik potopených lodí, mnoho poškozených a celé grupy vyděšených charterových hostů. Proč došlo k tolika nehodám?
Proč kotvit v botách?
Proč kotvit v botách?
Víte, proč je dobré mít při práci s kotevním vrátkem na nohou boty?
Proč nevypínat mapový plotter na kotvě
Proč nevypínat mapový plotter na kotvě
Stání na kotvě je energeticky náročné, proto skippeři často vypínají vše, co jde. Proč není dobré některé z přístrojů na kotvě vypínat?