showTop
× Search
Proč pokračují útoky na most Ždrelac?
Daniel Vodička

Proč pokračují útoky na most Ždrelac?

Nudíte se? Kupte si domek u mostu Ždrelac, který spojuje ostrovy Ugljan a Pašman. Určitě se nebudete  nudit, bude zábava, vzrušení. Navíc materiál na Youtube/Facebook/Twitter/Instagram a ví bůh jaké další sítě.

Jak je možné, že navzdory samolepkám v kokpitech, stovkám a tisícům školení, po podpisech prohlášení, že ani v případě úmrtí v rodině nepoplují pod most Ždrelac, přesto každý rok několik skipperů pod most zamíří s lodí, jejíž stěžeň je s projetím neslučitelný. Proč, kde se stala chyba.

Lidí jsou různí, to je pravda, ale stejně nevěřím, že by se našli tací, kteří by pod most zamířili navzdory tomu, že vědí, že neprojedou. Potom tedy musí být chyba jinde.

Oni to nevědí…

Image
Čas 4:20 cca
Zeptali jsme se na názor Vladislava Bezecného z charterové společnosti Bemex Boot ze Sukošanu. Ten nám potvrdil naše podezření: „Někteří skippeři si vyslechnou varování, podívají se na samolepku a podepíší prohlášení, že pod most nesmějí. Když se jich ale na závěr zeptám, kde je most, o kterém jsme právě mluvili, jen pokrčí rameny. Neví.“

Ano, tak to je jedna část příběhu. A pak je ta druhá. Exaktně zjištěné to nemám, ale já jsem přesvědčen, že mnozí skippeři při své plavbě nevědí, kde jsou. Vědí, že ráno byli v Biogradu. Pak zadali do navigační aplikace Veli Iž a jedou. Nevědí kudy, nevědí, kde jsou, jedou. A protože nemají v aplikaci správně nastavené parametry lodě, mohou se ocitnout i pod mostem.

Dělat chyby je lidské

Image
Vyprošťování bolí...
Každý můžeme chybovat a každý také chybujeme. Může se stát, že se podívám do mapy, špatně přečtu číslo a věřím, že má most 19,5, místo 16.5 m (kolik ve skutečnosti má). Je to blbá chyba, ale může se stát. Tuto chybu jsem ochoten přijmout.

Pokud ale připluji do Ždrelacu jen proto, že mě tam žene navigace a nemám ani ánunk o tom, že je to Ždrelac, že jeden ostrov je Ugljan a druhý Pašman, to je podle mě neslučitelné s držbou kapitánského průkazu.

Vždy musím vědět, kde jsem

Za plavby musím vždy vědět, kde jsem. Alespoň přibližně. To je základ. Nemusím to vědět přesně, od toho mám GPS, ale přibližně ano. Každý to musí vědět. To je imperativ!

Proč? Když mám přístroje? Jde o bezpečnost. Jsou to jen přístroje. Mohou selhat. Můžeme mít na lodi špatné baterky, můžeme mít vybitou baterku v telefonu. Máme v lodi vodu, zkratovanou síť. Nebo loď schytá v bouřce zásah bleskem. Nevím, možností je mnoho. A co dál? Máte na palubě rodinu, děti, přátele. Prší, fouká, navigace nefunguje. Co budete dělat? Jste si jistí, že vaše příď směřuje do bezpečí? Že v cestě nejsou nebezpečné mělčiny?

Kdo pluje po moři bez toho, aby vždy věděl, kde přibližně je, riskuje. Riskuje, že se dostane do situace kdy bude nucen jet s nákladem svých nejbližších poslepu.

Představte si, že naložíte rodinu do auta a vyjedete s nimi na okrsku se zavázanýma očima. To byste nikdy neudělali, že? Mnozí skippeři však na moři riskují, že budou v situaci, kdy nebudou mít jinou možnost.

 

Předchozí článek Trosečník na pustém ostrově
Další článek Další pod mostem...
Vytisknout
1654

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu