Proč nová IMOCA nevydržela první den Fastnetu
Po startu Rolex Fastnet Race šly do čela nové letošní jachty IMOCA. Favorizovaná For People Thomase Ruyanta pokračoivala v závodě jen několik hodin. Nápor vln nevydržela vnitřní struktura lodě a jachta skončila plná vody v Cherbourgu.
Tým Thomase Ruyanta je i na bídou netrpící třídu IMOCA nezvykle finančně silný. Má dvě závodní lodě. Na starší Ruyant bojoval o vítězství v minulé Vendée Globe a nyní je jejím skipperem Sam Goodchild, který dojel ve Fastnetu třetí. Druhá týmová jachta je nová a byla spuštěna na vodu před několika týdny. Měla by patřit k favoritkám příští Vendée Globe.
Jachta je extrémně rychlá, ale Fastnet odhalil její slabiny. Nárazy vln v prvních hodinách závodu nevydržela vnitřní struktura trupu a do lodi začalo zatékat.
Polovina startovního pole IMOCA se po startu Fastnetu a vyplutí ze Solentu držela poblíž anglického pobřeží, aby se vyhnula vlnám na otevřeném moři. Obě lodě týmu TR (Thomas Ruyant) Racing naopak pokračovaly na jih, vstříc náročným podmínkám. Vítr v té době foukal od jihozápadu kolem 30 uzlů. Rychlost skupiny směřující na jih chvílemi přesahovala 15 uzlů. Nové jachtě Thomase Ruyanta se to stalo osudné.
Designérem nové lodě je Groupe Finot, která se podepsala i pod Paprec Arkea Yoanna Richomme, který skončil na druhém místě. Pevnostní výpočty prováděl člen týmu TR Racing Antoine Koch (coskipper For the Planet Sama Goodchilda).
Základním požadavkem na závodní jachty je jejich nízká hmotnost. Na jachtách IMOCA se přitom v posledních letech objevily ohromné foily a náročné struktury, které celý systém drží pohromadě. Přesto se hmotnosti jachet stále pohybují kolem 8 tun. Každý gram se počítá. Je třeba ořezávat vše nepotřebné. Výsledek pak může být takový, jaký jsme viděli při Fastnetu. Stala se chyba, řízlo se hlouběji, než bylo únosné.
Pro tým, který chce pomýšlet na vítězství ve Vendée Globe je to nepříjemná rána. Jachta už je v loděnici CDK a přes léto se bude pracovat na opravách tak, aby v září mohla být For People znovu na vodě. V listopadu se jede Transat Jacques Vabre, který je důležitou kvalifikační regatou na Vendée Globe.
Na druhou stranu je třeba vzít v úvahu, že pouze podobná selhání pomáhají nacházet hranice, ke kterým se všichni chtějí přiblížit. Co nepraskne, je příliš pevné, a tedy i těžké. Co praskne, je třeba zpevnit.
A je zde ještě jeden pohled na selhání, ke kterému došlo. Je dobré, že se vše stalo jen nedlouho po startu Fastnetu. Tedy jen pár hodin od bezpečného přístavu. Kdyby k nehodě došlo uprostřed Atlantiku při Transat Jacques Vabre, zřejmě už by jachta For People nebyla. A kdyby k tomu došlo uprostřed Jižního oceánu, nebyl by možná ani Thomas Ruyant.
721
Související články
Bylo oznámeno 40 účastníků Vendée Globe
Bylo oznámeno 40 účastníků Vendée Globe
Zájem o letošní ročník Vendée Globe, sólového nonstop závodu kolem světa byl rekordní, proto musela být přijata kvalifikační kritéria, která v některých případech budila vášně. Včera bylo oznámeno 40 účastníků následujícího rekordního ročníku.
Počasí na Atlantiku je na hlavu postavené
Počasí na Atlantiku je na hlavu postavené
New York – Vendée je poslední ostrá zkouška před startem Vendée Globe. Má jít o sprint přes Atlantik, let po větru s rekordním potenciálem. Kdeže, pravý opak. Počasí se zbláznilo a flotila IMOCA zakouší křižování proti větru přes severní Atlantik.
Poslední prověrka před Vendée Globe
Poslední prověrka před Vendée Globe
Start sólového závodu kolem světa Vendée Globe se blíží. Dnes před New Yorkem začíná poslední ostrá prověrka před Vendée Globe. Startuje sólový závod přes Atlantik New York – Vendée. Na startu jsou všichni favorité pro Vendée. Pojede se na plný plyn. Jachty dostanou do těla. Co se má pokazit, ať se pokazí nyní, kdy je ještě čas na opravy.
Neuvěřitelně krásná trasa
Neuvěřitelně krásná trasa
Podívejte se na tracking sólového závodu přes Atlantik The Transat CIC. Na čele pluje talentovaný Yoan Richomme a jeho trasa je… Prostě geniální! To musí vidět každý, kdo se na ni podívá. Je to kulečník mezi tlakovými nížemi, frontami a hřebeny vysokého tlaku vzduchu. Richomme zase jednou ukazuje, že kouzlo je v jednoduchosti.
Dalin po nemoci k nezastavení
Dalin po nemoci k nezastavení
Včera odstartoval sólový závod přes Atlantik Transat CIC, následovník dobře známého OSTARu. Na čele s náskokem Charlie Dalin, který pro nemoc musel poslední rok vynechat. Na startu je přitom téměř celá špička třídy IMOCA.