showTop
× Search
Proč je třeba (trochu) rozumět meteorologii
Daniel Vodička
/ Kategorie: Počasí, Zajímavosti

Proč je třeba (trochu) rozumět meteorologii

Při kapitánských zkouškách mají účastníci největší obavy z meteorologie. Jsou částečně oprávněné, protože průměrné znalosti jsou žalostné. Na jedné straně jde o bídnou přípravu, na straně druhé o zbytečné bazírování na přebujelé teorii.

Někteří čtenáři se zaradují. Ano, příliš mnoho teorie, moje řeč! Teorie je zbytečná, když mám v telefonu jakoukoli myslitelnou předpověď. Vždyť se mohu podívat na Windy a vidím, ne? Tak k čemu my jsou fronty, níže, inverze, fotometeory, hydrometeory, teploty rosného bodu…

Zde mohu souhlasit. Ale jen částečně. Kapitánské kurzy a zkoušky jsou mnohdy opravdu zaměřené na, pro širokou veřejnost, nepodstatnou teorii. To ale neznamená, že veškerá teorie je zbytná. A laik, člověk bez vědomostí, je jen těžko schopen posoudit, co je zbytné a co už nezbytné.

Co je třeba vědět

Podíváme-li se na uchazeče o kapitánskou licenci kategorie C, tedy pro pobřežní plavbu, co vlastně ke své úspěšné kariéře potřebuje vědět?

Pravděpodobně se většinu své C kariéry bude pohybovat v oblastech, kde je několikrát denně v dosahu mobilního signálu. Řekněme tedy, že má přístup na internet. Nemusí to sice platit vždy (mimo EU může být surfování po webu dost nákladné), ale ve většině případů ano. A kvůli dvojicí případů ze sta není třeba všech sto nutit k něčemu nadbytečnému.

Mám tedy výborný přístup k předpovědi několikrát za den. Co dalšího potřebuji?

Říká předpověď vše?

Dnešní grafické předpovědi větru (znovu jsme na Windy) jsou mimořádně přesné a detailní. Proto se většina jachtařů spoléhá jen na ně. To ale není dobrá strategie, pokud nemáme alespoň základní teoretické znalosti a nejsme tak schopni číst „mezi řádky“. To jsou pak ty situace, kdy si postižení jachtaři stěžují, že dění poslední noci v předpovědi nebylo. Bylo! Kvůli nedostatečným znalostem to však neviděli.

Podívá-li se na vítr na Windy poučený laik a vedle něj laik nepoučený, každý z obrázků vyčte něco jiného. Jeden uvidí změnu směru větru v 1600, druhý přechod studené fronty během odpoledne. Je a není to to samé. Na přechod fronty je dobré být připraven, vědět o něm dopředu.

To je rozdíl

Toto je jen jeden z příkladů vědomostí a nevědomosti. A rozdíl je veliký. Klidná plavba s rodinou, nebo rodinné drama, po kterém již slabší jedinci odmítají vstoupit na palubu.

Můj názor je, že uchazeči o nejnižší kapitánské licence jsou často zaplavováni velkým množstvím teorie, ve které se ztratí to důležité. Výsledkem je chaos v hlavě a nepochopení ani jednoduchých věcí, které jsou pro bezpečnou plavbu nezbytné.

Měl bych se naučit

Pro začátek stačí, najít si adekvátní předpověď, umět ji přečíst, pochopit jí, představit si podmínky, které mě čekají a podle toho učinit bezpečné rozhodnutí. Odhalit v grafické předpovědi nebezpečné jevy a umět se jim vyhnout (myšleno zachovat se bezpečně). Vědět, co je níže, výše, fronta. Vědět, co nás v nich čeká. Umět si dle předpovědi naplánovat plavbu na den i na týden tak, abych se neocitl v situacích, ve kterých jsem nechtěl být.

Základem bezpečnosti pro začínající jachtaře totiž nejsou znalosti, jak proplout bouří, ale umění, do bouře se nedostat. A to není příliš složité, bavíme-li se o pobřežní plavbě. Pokud se toto na kurzu naučíte, budete na tom mnohem lépe než většina ostatních začínajících jachtařů.

Na našich kurzech se snažíme věci vysvětlovat jednoduše. Důležité pro nás není velké množství informací, ale výklad základů tak, abyste je pochopili a mohli na nich dále stavět. Raději nevelký, ale fortelný základ stavby než plány vzdušných zámků na vratkých základech.

Pokud máte pocit, že neutrálního článku se vyklubalo PR zvoucí na náš teoretický kurz, musím ocenit, že jste pozorní a dočetli jste článek až do konce.

Předchozí článek Souboj na kurzu do Hobartu
Další článek Když se v Řecku platí za přístav...
Vytisknout
678

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu