showTop
× Search
Proč jachty z překližky?
Daniel Vodička

Proč jachty z překližky?

Překližka pro stavbu trupu jachty? Proč? Podívejte se do jakékoli maríny. To je 30 lodí z laminátu, na jednu z hliníku, jednu ze železa a jedna prastará dřevěná. Tak proč do toho plést překližku?

I když je dnes překližka jen zřídka užívaná pro stavbu trupů jachet, na rozdíl od prací v interiérech, má své nezanedbatelné klady. Zejména v kombinaci s epoxidovou pryskyřicí nabízí řadu výhod. Níže uvádíme klíčové přednosti této konstrukční metody.

Vynikající poměr pevnosti a hmotnosti

Překližka je relativně lehký materiál s vysokou pevností, což umožňuje stavbu pevných a zároveň relativně lehkých trupů. Lehčích než laminát i hliník. Nebo pevnějších při stejné hmotnosti. To přispívá k lepším plavebním vlastnostem a vyšší rychlosti.

Tuhost konstrukce

Díky vrstvené struktuře materiálu a použití epoxidové pryskyřice dosahují překližkové trupy vysoké tuhosti, což zlepšuje odolnost vůči deformacím a zvyšuje celkovou životnost lodi.

Výborná tepelná a zvuková izolace

Dřevo má přirozené izolační vlastnosti, které zajišťují příjemné klima uvnitř lodi. To znamená menší kondenzaci vlhkosti a lepší akustický komfort pro posádku.

Ekologická šetrnost

Ve srovnání s materiály, jako je laminát nebo kov, má překližka menší dopad na životní prostředí. Jde o částečně přírodní materiál z obnovitelných zdrojů a při její výrobě se spotřebuje méně energie.

Opravitelnost

V případě poškození lze překližkové části opravit či vyměnit, což prodlužuje životnost plavidla.

Foto RM Yachts

Foto RM Yachts

Interiér nejmenší RM 890
Sériové jachty z překližky

Sériovou výrobou jachet z překližky se zabývá francouzská loděnice RM Yachts. V dnešní době má v nabídce pět modelů od 9 do 14 metrů délky. Překližka je použita pro stavbu trupu a interiér. Paluba je laminátová.

Co se týče hmotnosti jachty z překližky, pojďme se podívat například na největší model RM 1380. Jachta s trupem dlouhým 13,30 metru a širokým 4,53 metru, má výtlak 9700 kg. Podíváme-li se na podobné laminátové jachty, dostaneme se k výtlaku o cca 10 % vyššímu.

Foto Sylvie Curty

Foto Sylvie Curty

A největší RM 1380
A nakonec čistě subjektivní zhodnocení. Jachty RM mají až na doplňky bílý interiér. Mně se toto líbí. Navíc mi to přijde praktické. Případné škrábance v bíle natřené překližce mi přijdou snadněji beze stopy opravitelné než poškrábaná lakovaná dýha. Opravy v tenké dýze nejde dělat do nekonečna a barevně jsou patrné.

Za mě tedy je překližka materiálem, který se mi zamlouvá.

Předchozí článek Je čas zrušit meteorologii
Další článek Přednášky na For Boat na stánku Lodních novin a volné vstupenky
Vytisknout
865

Poslední videa


Závodní jachting

3500 mil bez obratu

To je z Čech až na konec světa. Přibližně. Nebo přesněji z Brna téměř na Seychely. Takto pluje při honbě za rekordem kolem světa trimaran Sodebo Ultim. Poslední obrat u Kanárů a nyní se...

Fantastický rekordní čas

Trimaran Sodebo Ultim dnes v noci překročil rovník v čase 4 dny, 4 hodiny. Od startu na západě Bretaně uplul 3355 mil průměrnou rychlostí 33 uzlů. K plavbě z Bretaně na rovník potřeboval jen...

Testy

Čím je jiný Sirius 35 DS

Redaktoři Yachting Mothly zhodnotili, že jde o nejlepší jachtu, jakou kdy testovali. V prosinci se na ní na Baltu projel Dan Přívara. Čím je tato jachta tak jiná, že je nejlepší?

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu