showTop
× Search
Příliš velký náklon? Co dělat
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

Příliš velký náklon? Co dělat

Vítr sílí, náklon jachty se zvyšuje. Již i hrana paluby je pod hladinou. Kormidelník se pere s kormidlem, loď již nechce poslouchat. Co v tu chvíli udělat?

Nebudeme se zde bavit o závodních jachtařích, ti sami nejlépe vědí, co udělat. Mnoho jachtařů turistických je však přesvědčeno, že jedinou možností je refování plachet. Není to jediná možnost, předtím můžeme použít celou řadu dalších.

Nejprve si řekneme, proč nejet s lodí v příliš velkém náklonu. Ruku v ruce s příliš velkým náklonem jde přílišný tlak na kormidle. Tyto dvě věci k sobě nedílně patří. Jachta má tendenci plout přídí proti větru a kormidlem musíme proti této snaze působit. Kormidelník je vší silou opřen do kormidla, aby jachtu udržel v přímém směru. To je špatně, kormidlo působí také jako velmi účinná brzda.

Co má cítit kormidelník na kormidle?

Na kormidle by měl kormidelník stále cítit mírný tlak. Jachta by měla mít mírnou tendenci ostřit proti větru a mírné vychýlení kormidla k dosažení přímého směru tento tlak způsobuje. Tlak by měl být malý. K vedení lodi stačí kormidlovat dvěma prsty.

Pokud na kormidle žádný tlak není, je vedení lodě obtížné, kormidelník má v takovou chvíli neslaný nemastný pocit, pocit lodě bez výkonu.

Jak upravit návětrnost

Návětrnost lodi (to je termín pro tendenci plout proti větru) můžeme upravit několika způsoby.
 

- V první řadě se pokusíme zmenšit náklon lodi vyvážením na návětrném boku. Posádku posadíme na návětrný bok, pokud je to možné, můžeme také přesunout náklad v podpalubí na návětrnou stranu.

- Dále můžeme mírně povolit otěže geny a hlavní plachty. Stačí jen minimálně, 3 – 8 cm. Tímto povolením dojde k tomu, že se uvolní zadní lem plachty na vrcholu a zvětší se její twist. Tím se vypustí vítr z vrcholu plachty, tedy z místa, kde nejvíce fouká. S tím souvisí i povolení kikingu.

- Posuneme otěžový vozík hlavní plachty do závětří. Nepovolujeme tedy dále otěž, co by vedlo k flatrování plachty, ale jen posuneme vozík. Plachta tak zůstane nastavena tak, jak byla.

- Posuneme otěžové vozíky geny dozadu. Posunutím otěžových vozíků geny dozadu zvětšíme na plachtě twist a tím vypustíme část větru z plachty. (Pokud však budeme genu rolovat, nesmíme zapomenout posouvat vozíky dopředu.

- No a nakonec tu máme již zmíněné refování. Jde o nejúčinnější způsob snížení výkonu plachet. Poučka říká: „Refuj, jakmile tě to poprvé napadne.“ My již víme, že před refováním může využít i jiných změn trimu, ale na refování nemůžeme nikdy zapomínat.

 

Jsou zde i další metody, jako je například dotažení zadního stěhu a prohnutí stěžně. To jsou již ale věci, které se na turistických jachtách standarně nedělají

Předchozí článek Záchrana na moři
Další článek Zelená bóje vpravo?
Vytisknout
18495

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu