showTop
× Search
Poslední mistři z Murteru
Daniel Vodička
/ Kategorie: Kam jet, Zajímavosti

Poslední mistři z Murteru

Klasickým materiálem pro stavbu lodí je dřevo. Jeho epocha dlouhá tisíce let se ale rychle blíží ke konci. Stále však jde o nejkrásnější materiál.

Žijete-li u moře, potřebujete loď. Vždy tomu tak bylo. Loď byla součástí rodiny. Nezbytnost. Byla zapotřebí k lovu ryb, k přepravě zboží, k transportu lidí. Byly doby, kdy stavbu jednoduché dřevěné lodě zvládal v podstatě každý, kdo žil na pobřeží nebo na ostrovech. 

Stavba lodí v okolí ostrova Murter má dlouhou tradici. Již ve starověku obývali severní Dalmácii Ilyrové, kteří se z vnitrozemců rychle přeorientovali na námořníky a piráty. Stavba lodí v Dalmácii tak trvá skoro 3000 let. 

 

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Stavba lodí je do jisté míry uměním, které se dědí z generace na generaci.
V historii ne tak dávné byli Murteřané zemědělci. Obdělávali půdu na okolních ostrovech a na pobřeží. Bez lodě nebylo možné přežít. Lidem z Murteru patřily i celé Kornati. Byli tedy zemědělci a jejich lodě byly v první řadě nákladní. Nešlo o rybáře, jak by bylo možné očekávat.

Moderní generace stavitelů lodí přišly na Murter koncem 18. století nejspíše z Korčuly, která má také dlouhou loďařskou historii. Šlo o rodiny Filipi a Uroda. Někteří z těchto rodin staví a opravují lodě v Betině nebo Murteru ještě dnes. 

 

 

 

 

Stále všední

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

V loděnici Vinici v Murteru se stále ještě staví i velké dřevěné lodě.

Chorvatské vody stále brázdí tisíce dřevěných lodí různých velikosti. Od 3 metrů délky až po lodě dlouhé 30 metrů. Jsou jich tisíce, ale přesto se nad nimi smráká. Většinou jde o starší lodě, nebo lodě postavené mimo Chorvatsko, například v Turecku. Dnes už u menších lodí převládá laminát, u větších obvykle železo. 

Na dřevo, nejklasičtější materiál, se zapomíná. Stavba dřevěných lodí je náročná a velkou pozornost vyžaduje především jejich údržba. Laminátovou loď necháte stát bez údržby na břehu rok, dva, pět a nic vážného se nestane. Dřevěné lodě musíte udržovat každý rok. Jinak dochází k poškození, která vyžadují větší opravy. 

 
 

 

Pár posledních

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Jde o řemeslo, které dnes ovládají především ti nejstarší.

Z desítek loděnic, které na Murteru prosperovaly dříve, jich zůstává jen pár posledních. Některá řemesla se vytratila docela, jiná umí posledních pár veteránů, kterým docházejí síly. Nádherné řemeslo umírá. Umírá dovednost stará staletí. Ztrácí se, zůstávají jen stopy, které se budeme v budoucnu jen obtížně snažit resuscitovat. 

 

 

 

 

 

Muzeum

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Pro konstrukci nových jachet byli třeba zkušení stavitelé.

Aby k tomu nedošlo, aby se podařilo zachovat staré tradice, vzniklo v Betině muzeum Muzej drvene brodogradnje. Budete-li na Murteru, jeho návštěva za to stojí. Muzeum najdete v Betině jen pár kroků od přístavu ve velmi vkusně opraveném starém kamenném domě. V muzeu najdete celou řadu nástrojů, které byly pro stavbu lodí v minulosti nezbytné, mnoho detailů o profesích, bez kterých se stavba neobešla, technické finesy lodních stavitelů, mnoho historických souvislostí a hromadu zajímavých informací.

 

 

 

 

Předchozí článek Tajfun Hagibis je extrémní bouří
Další článek Umí váš autopilot obrat?
Vytisknout
7039

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Kurz na kapitánský průkaz C

Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli...

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu