showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Pobřeží jako problém, nebo pomoc

Pobřeží jako problém, nebo pomoc
Daniel Vodička

Pobřeží jako problém, nebo pomoc

Často zde zmiňujeme, že v bouřlivém počasí je loď v relativním bezpečí na širém moři. Znamená to, že každou bouři je třeba přetrpět na širém moři? Nemá smysl hledat úlevu u pobřeží?

Na takovou otázku není jednoznačná odpověď. Záleží na tom, o jaké pobřeží se jedná. Můžeme si dát dva příklady, oba z Jadranu. Na jedné straně máme relativně hluboké chorvatské pobřeží s mnoha ostrovy, na straně druhé ploché a mělké italské pobřeží.

Nebezpečí

V bouřlivém počasí pro nás představuje nebezpečí pobřeží na závětrném boku jachty a malá hloubka, kde se vlny zkracují, stávají strmější a zalamují se.To jsou nebezpečné podmínky.Problémem není vítr, ale nebezpečné vlny.

Kde je klidněji

Jakýkoli kus pevniny v moři je pro vítr překážkou. Zvyšuje se tření a slábne vítr. To se samozřejmě týká ostrovů. Zjednodušeně můžeme říci, že čím je ostrov vyšší, tím lepší ochranu před větrem tvoří. Není to sice pravda vždy, ale obecně to platí.

Vítr za přírodními překážkami slábne a vlny lehají. Je jen otázkou, jak dobře jsme schovaní.

Nebezpečné přiblížení

Pojďme se podívat na příklad, kdy pobřeží na Jadranu představuje nebezpečí. Vezměme si bouřlivý NE vítr. V takových podmínkách může být velmi nebezpečné se přiblížit k plochému a mělkému italskému pobřeží. Vítr nás bude tlačit na pobřeží, v případě technických problémů skončíme na mělčině. Druhým problémem budou vlny, kdybychom chtěli zajet do přístavu. U břehu se budou zvedat a zalamovat, a to znamená nebezpečí. Za takových podmínek je třeba přiblížení se k pevnině velmi pečlivě zvažovat.

Pobřeží znamená úlevu a úkryt

Jinak tomu bude v případě, že popluji Jadranem na sever v bouřlivém jugu. Na otevřeném moři bude extrémní vítr a vlny. U chorvatského pobřeží bude vítr slábnout a vlny se budou zmenšovat. Pokud bych se pohyboval na otevřeném moři v oblasti Korčuly, vyhnul bych se východní straně ostrova, kde by plavba do bezpečí znamenala pustit se mezi mělčiny a útesy. Raději bych si přidal několik hodin a zvolil bych jako bezpečný úkryt západní pobřeží a zátoku Vela Luka. Důvodů je několik. V první řadě by nešlo o pobřeží vystavené větru. Dále je navigačních nebezpečí prosté. Byl bych schopen se přiblížit k pevnině na zadoboční vítr bez toho, aby pro mě představovala nebezpečí. V přístavu a okolí je více možností stání, nespoléhal bych se tak jen na jedinou. Moře je stále hluboké, vlny se nebudou zalamovat.  Za jihozápadním mysem se dostanu na klidnou vodu a mohu bez potíží a nepohodlí vyostřit a blížit se k přístavu. Vítr bude za pevninou slábnout. Pokud stáhnu plachty a nastartuji motor, nemusím se obávat jeho selhání, protože by mě vítr stále odnášel od břehu. Přístav je dostatečně velký na to, abych si v něm za jakýchkoli podmínek našel místo. No a čím blíže budu přístavu, tím bude vítr slabší.

Pevnina tedy nemusí vždy znamenat nebezpečí, ale je třeba zvážit, pokud možno všechny faktory. A hlavně, stále myslet na to, že může dojít k selhání techniky. A v takovém případě by měla (skoro)vždy existovat varianta B.

1209

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu