showTop
× Search
Jirka Pacák při plavbě z Šibeniku na Maltu zajel také do Černé Hory, respektive do Boky Kotorské. Jak vypadala úřední mašinérie při plavbě mimo Evropskou unii? V Dubrovníku v přístavu Gruž v budově se žlutým čtvercem a velkým Q šlo vše hladce. Nejprve kapitanát, kde jen okopírovali crew list, a pak policie s doklady. A celnice. Ta opět kopírovala ostošest. Vše ale šlo rychle, zdržel nás víc nákup chleba a vody. V Dubrovníku má úřad otevřeno nepřetržitě. „Už se nikde nezastavujte,“ zdůraznil úředník. Na cestě je sice ještě poslední chorvatský přístav Molunat, ale po odhlášení tam není zastávka možná. Chorvaté odplutí hlídají. V Boce Kotorské Plavba podél pobřeží byla v klidu, jen jsme si občas pomohli motorem překonat fleky nicotného větru. Za poloostrovem Prevlaka začíná hluboký záliv Boka Kotorská. Celou Boku jsme motorovali proti slabšímu protivětru. Byla noc, chladno, a chtěl jsem už mít nohy pod dekou. Po jedné hodině v noci a...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje

Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje
Daniel Vodička

Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje

Předpověď neslibuje nic hezkého. Je lepší se spolehnout na kotevní bóji, nebo raději na vlastní kotvu? Jaké argumenty hovoří pro kotvu?

Předpověď je špatná, do bezpečného přístavu se nedostaneme a je třeba učinit rozhodnutí. Kotevní bóje, kterých je například Chorvatsko plné, nebo zakotvit a spolehnout se na vlastní kotvu?

Kotevní bóje

Pojďme se nejprve podívat na negativa kotevní bóje, kterou by většina charterových jachtařů preferovala.

V první řadě je problém v tom, že u kotevní bóje se spoléháme na něco, o čem téměř nic nevíme. Jak velkou jachtu bóje udrží v jak silném větru? V jakém je stavu? Probíhá zde pravidelná údržba, nebo jen pravidelný výběr poplatků?

To je asi základní problém uvazování se na kotevní bóji v extrémním počasí. Spoléháte se, ale nevíte na co. Můžete se k bóji potopit a zkontrolovat ji. Je to lepší než nic, ale 100% jistotu vám to nedá.

Druhou hlavní nevýhodou je, že pokud se utrhne bóje, nebo vy se utrhnete od bóje, jde všechno ostatní velmi rychle. Vítr velmi rychle unáší jachtu, její pohyb není ničím brzděný. Pokud nesedíme v takovém okamžiku u kormidla, jen stěží stihneme zareagovat.

Výhody vlastní kotvy

Maximálně platné jsou níže uvedené řádky u soukromých lodí. Víme, jakou máme kotvu, jaký je šekl mezi kotvou a řetězem, v jakém stavu je řetěz. Mnohé z toho ale lze z velké části zkontrolovat i na charterové jachtě.

Odpovídá velikost kotvy jachtě? Je spojka mezi kotvou a řetězem dostatečně masivní a nepoškozená? Vypadá řetěz rozumně, nebo jde o zrezlou hromadu v kotevně, která je ještě pospojovaná spojkami čínské provenience?

Druhou výhodou je, že můžeme, do určité míry, podle aktuálního počasí prodlužovat vypuštěný kotevní řetěz a tím zvyšovat přídržnou sílu kotvy.

Dále je tu hmotnost kotevního řetězu, která ve své podstatě funguje jako pružina (pokud není celý napnutý). Poryv větru pohne lodí, loď začne zvedat kotevní řetěz ze dna. Tím absorbuje část energie větru a zmenší namáhání na kotvě. V krajních polohách kyvadlovitého pohybu lodě je její pohyb mnohem méně agresivní, protože část energie větru zkonzumoval zvedající se kotevní řetěz.

A co když kotva přestane držet a vlečeme ji? I to se může stát. V takovém případě je ale pohyb lodi přibrzděný vlečenou kotvou. Můžeme se pohybovat rychleji, nebo pomaleji, ale vždy pomaleji, než když se utrhneme od bóje.  

Parametry kotviště

Rozhodnutí ale není jen o tom, jestli bóje, nebo kotva. Důležité jsou také okolnosti, kotviště, které máme po ruce. Rozhodujeme-li se pro kotvu, je třeba mít k dispozici vhodné kotviště. Dobře kryté, správná hloubka, vhodný druh dna, místo, které máme k dispozici. Pokud je v zátoce na kotvě narváno tak, že mezi loděmi je méně než jedna lodní délka, jako to svého času bývalo ve Hvaru, tak to není dobré místo na kotvení za bouřlivého počasí. Stejně tak zátoka s mořskou trávou na dně, zátoka se skalnatým dnem, uvala příliš hluboká a úzká…

Jak se rozhodnout?

Rozhodoval bych se takto. Pokud mám k dispozici prostornou zátoku, dobře krytou, s dobrým typem dna a hloubkou, raději dobře zakotvím, než se spoléhat na bóji. I když je oboje k dispozici.

V každém případě při rozhodování je třeba brát v úvahu mnoho faktorů a nenechat se zlákat jednoduchostí kotevní bóje.

1292

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu