showTop
× Search
Palivo budoucnosti pro nákladní lodě
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Palivo budoucnosti pro nákladní lodě

Hledá se palivo, při jehož využití nejsou do ovzduší vypouštěny emise oxidů uhlíku. Tato snaha probíhá i ve světě lodní dopravy, která je často obviňována z ještě větších ekologických škod, než je reálné.

Jednou z možností se zdá být čpavek, nebo též amoniak. Je to běžná sloučenina, sice jedovatá, ale snadno dostupná a může se stát zdrojem energie pro námořní dopravu. Respektive jinak. Může se stát zdrojem vodíku do palivových článků.

Palivový článek

Palivový článek je čistý zdroj energie. Vodík v článku se sloučí s kyslíkem, uvolní se energie a odpadem je voda. Problémem je zmíněný vodík. Jeho produkce je energeticky náročná, skladovat se musí pod velkým tlakem, nebo za velmi nízké teploty. Je výbušný. A je tak malý, že uteče téměř kudykoli…

V palivových článcích se proto nahrazuje sloučeninami, které mnohé nevýhody vodíku eliminují. Z těchto sloučenin se nejprve uvolní vodík a pak již vše pracuje tak, jak je uvedeno výše. Na jachtách se například používají palivové články pracující místo vodíku s metylalkoholem. Není to ideální řešení, protože metylalkohol je jedovatý, špatně dostupný, a proto také drahý. Navíc při jeho rozkladu vzniká oxid uhličitý.

Amoniak

Na námořních lodích se nyní zkouší palivové články zpracovávající jedovatý čpavek. Zásobovací loď Viking Energy vlastněná firmou Eidesvik bude dodatečně vybavena palivovými články na amoniak, které umožní pracovat po 3000 hodin ročně pomocí tohoto čistého zdroje energie. V současnosti je vybavena dieselelektrickým pohonem, s možností spalovat LNG. 

Výhody čpavku pro použití v lodním průmyslu

Čpavek se běžně užívá v hnojivech, ve farmaceutickém průmyslu, při čištění vody atd. Je to jedna z nejpoužívanějších sloučenin. Dodavatelské řetězce jsou běžně dostupné, nedochází ke konfliktu s existujícími regulacemi. Při jeho zpracování nevznikají skleníkové plyny. Jde o relativně levný zdroj energie.

Pokusy s lodí Viking Energy by měly vést v budoucnu k rozšíření palivových článků na bázi amoniaku i na další lodě.

Předchozí článek Co bude obsahem přednášky Vendée Globe
Další článek Jen den plavby od ledu
Vytisknout
2989

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu