Ostrůvek k nezaplacení
Nákladné záchranné prostředky bývají u nás často zpochybňovány. Dříve se bez nich jachtaři také obešli. A příkladů, kdy byly konkrétními zachránci života zas tolik není…
Jednou jsem si vyslechl, že EPIRB není zase tak důležitou pomůckou. Konkolski ho také neměl… A ostrůvek? Vzhledem k ceně naprosto zbytečný výdaj. Argument proti zněl: „Řekni mi konkrétní případ, kdy zachránil život!“
Byla to až pubescentní logika. Teď hned vybal jeden jedinej konkrétní příklad! Nevzpomínáš si, he? Nevzpomínáš, tedy neexistuje… Ostrůvek je k ničemu a stejně do něj lidé naskáčou dříve, než je třeba!
Nyní tedy jeden konkrétní případ užitečnosti ostrůvku a EPIRB bóje.
V minulém týdnu 400 mil severně od Havaje šla ke dnu rybářská loď Princess Hawaii. 61 stop dlouhá rybářská loď se odebrala do hlubin bez varování. Osm členů posádky lodě se stihlo evakuovat do záchranného ostrůvku a aktivovat EPIRB.
Pobřežní stráž po zachycení signálu nejprve kontaktovala registrovaného majitele plavidla, aby se dozvěděla, že loď je opravdu na moři. Pokusy kontaktovat přímo loď byly neúspěšné.
Do pátrání se zapojil letoun Hercules HC-130. Již po šesti hodinách byla zahlédnuta posádkou letadla světlice vypálená z ostrůvku.
Na pomoc byla přivolána nedaleko plující rybářská loď Commander. Posádku v ostrůvku se podařilo zachránit po 12 hodinách od nehody. Do té doby se na místě zdržoval pátrací letoun HC-130.
Tedy příběh se šťastným koncem. Konkrétní příběh využití ostrůvku, EPIRBu i světlic. Má to tedy smysl.
Všechny tyto věci jsou nákladné nejen na pořízení, ale i na jejich obnovu a kontroly. Bohužel. Je možné bez nich plout. Pro samotnou plavbu nejsou třeba. Je to ale s nimi jako s airbagem v autě. Nikdy ho nechcete použít. Když je ale třeba, může vám zachránit život. A nejen vám, ale i vaší rodině.
4095
Související články
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Kritická situace v přístavu
Kritická situace v přístavu
Odpoledne jste dorazili do přístavu, vyvázali jste se zádí a nebyli jste dost důkladní. V noci přišla bouřka a vaše jachta začala rohem zádi brousit molo. Co s tím?
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
To můžeme říkat pořád: „Nekotvi na řasách, nekotvi na řasách, nekotvi na řasách!“ No a co se děje? Stále kotví na řasách. A to je důvod ztroskotání katamaranu před Maslinicí.