One-design nebo box rule?
Atraktivní jachty na Volvo Ocean Race? Ale kdeže… Alespoň v posledních ročnících nikoli. Na one-design jachtách příliš mnoho atraktivního není. Jsou jedna jako druhá. Jachty stavěné podle box rule, to je jiná. To je cesta vývoje, cesta vzniku vzrušujících jachet, cesta přirozeného výběru, který je motorem evoluce.
One-design
Foto Mirpuri Foundation
Trochu nudný one-design VO65
Před Volvo Ocean Race 2014/15 se organizátoři závodu rozhodli pro one-design jachty VO65. Pro toto rozhodnutí měli vážné důvody. Ceny lodí rostly, prodražovala se účast v závodu. Lodě postavené na hraně pravidel navíc trpěly vážnými technickými problémy. Závod Volvo Ocean Race se v některých etapách naprosto rozpadal, když část jachet nemohla z technických důvodů závodit a závodní speciály musely být mezi etapovými městy přepravovány na palubách nákladních lodí. To byla trochu komedie, která atraktivitě závodu kolem světa nepřidala.
Proto byl již v roce 2012 v Lorientu oznámen přechod na one-design jachty VO65 pro ročník 2014/15. Tyto jachty se zúčastnily také ročníku 2017/18 a startovat budou i letos. Z hlediska spolehlivosti šlo o správný krok. Jedná se o festovné jachty, která trápí jen minimum technických potíží a vydrží i nasazení závodících profesionálů. Z hlediska atraktivity to však byl krok zpět. Navíc v nejméně vhodnou chvíli. Zatímco vývoj jachet pro (Volvo) Ocean Race se zastavil v roce 2012, vývoj na poli offshore závodních lodí se zrovna od tohoto roku rozběhl sprintem. Ve třídě IMOCA se začíná experimentovat s foily. Závodní jachty se vznášejí nad hladinu...
VO65 je v době svého vzniku moderní závodní jachtou s trochu konzervativním přístupem k pevnosti a bezpečnosti. Ale dobrá. Je to v roce 2014 hi-tech závodní jachta, na kterou stálo za to, se jet podívat. Ale to je vše. Vývoj ustrnul. One-design zastavil pokrok. O tři roky později již stojí na startu Volvo Ocean Race zastaralé lodě. Milovníci závodního jachtingu přitom již vědí o lodích s foily, o moderních tvarech trupů, o zajímavých změnách na palubách, nástavbách, v kokpitech. Nic z toho ale závod, který dlouhá desetiletí udával směr ve vývoji závodních jachet, již nenabízel. One-design jachty přišly o diváckou atraktivitu a nemají ji už vůbec dnes, kdy se znovu chystají na start.
Box rule
Foto Hugo Boss
Jiný pohled na téma IMOCA...
Box rule je jiný přístup k závodním speciálům. Máte jasně daná pravidla pro loď. Základní rozměry, bezpečnostní parametry. V rámci těchto pravidel je možné postavit cokoli. Tato pravidla platí například u tříd IMOCA, Class 40, Classe Mini. Závod mezi těmito jachtami nezačíná na startovní čáře, ale dávno předtím. Závodník a jeho tým mají představu, co od lodě očekávají. S touto představou jdou za designérem. Kooperací s designérem vznikne návrh jachty. Stavbu zadá tým vybrané loděnici, kterou po několika měsících opouští větší či menší unikát. Vývoj se žene dopředu.
Podívejme se na závody třídy IMOCA. V revoluční době, která trvá cca od Vendée Globe 2014, se na startu každého závodu představují naprosto odlišné jachty, které ukazují na různá řešení daných problémů. Jachty se liší tvary trupů, velikostí a rozměry foilů, pozicí stěžně, tvarem nástavby… Prostě vším. Přijedete-li se podívat na start Vendée Globe, před sebou máte 30 naprostých originálů, 30 rozdílných přístupů k jednomu jedinému problému. Pro diváky mimořádně atraktivní podívaná... Ktarý přístup se ukáže tím pravým?
Tato podívaná je navíc motorem vývoje. V přírodě se tomu říká přirozený výběr. Je to rozhazovačná cesta vedoucí k nejlepšímu výsledku. Mnoho slepých cest a jeden vítěz, který diktuje další kroky. Funguje to v biologii a není důvod, aby to nefungovalo v jachtingu.
Box rule je na rozdíl od one-design vzrušující podívaná. Týmy představí první skici nových lodí, první detaily z loděnice, které jsou příslibem věcí příštích. Slavnostní představení nových lodí, velké show při spouštění na vodu, první záběry z vody, první plavba s novými foily atd.
To vše je box rule. Vzrušující svět vývoje, proti trochu nudné strnulosti one-design.
1508
Související články
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až někam jižně od Zakynthosu. Sólo…
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Čtvrtý den Vendée, halzování k jihu a změna na čele. Na první místo se propracoval nováček Vendée Globe a mimořádný talent Yoann Richomme. Na západě se na čelo dotahuje ještě v pondělí téměř poslední Nicolas Lunven.
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Druhý den po startu 10. Vendée Globe se na čele formuje skupina favoritů. Za sebou mají první náročnou oblast. U mysu Finisterre vítr sílí až ke 40 uzlům, vysoká pevnina způsobuje poryvy, je zde hustý provoz rybářských lodí a systém rozdělené plavby, který je pro závodníky zakázanou oblastí.