showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Nico Troussel zlomil stěžeň
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Nico Troussel zlomil stěžeň

Dnes nad ránem vypadl ze hry o vítězství ve Vendée Globe Nicolas Troussel na Corum. K nehodě došlo 260 mil severozápadně od Azor. Troussel je v pořádku a čeká na východ slunce, aby situaci vyřešil.

V závodu v současné chvíli pokračuje 31 závodníků. Favorizovaný Jeremie Beyou je v Les Sables a jeho tým pracuje na opravách jachty Charal, která se srazila s UFO. Jestli znovu vypluje oznámí dnes v 17:00. Je třeba vzít v úvahu, že mnoho motivace k opětovnému startu nemá. Beyou chtěl zvítězit. To se mu nepodaří. Jede svou čtvrtou Vendée, dojetí do cíle tak také není motivací. Každá plavba kolem světa je nákladná a přináší určitá rizika. Může dojít k poškození, nebo dokonce ke ztrátě lodi, jejíž cena se pohybuje kolem 5 mil. EUR. Dojde k opotřebení jachty… To vše jsou důvody, proč bych se nedivil, kdyby už nevyplul.

Bez stěžně

Nicolas Troussel je tedy druhým ze hry. Vlastně prvním, u Charal ještě nepadlo rozhodnutí. Je otázkou, k čemu přesně došlo, kde se stěžeň zlomil a co z kulatin se podařilo zachránit. Dá se ale předpokládat, že něco se zachránit podaří (minimálně outriggery na bocích, které jsou dost dlouhé proto, aby se podařilo postavit nouzovou takeláž. Na Kapverdy je to na bočák, to by se mělo podařit dojet. Pokud by došlo k nehodě o 100 mil dále (jen 5 hodin plavby rychlostí před nehodou), bylo by to horší. Na stoupačku se s nouzovou takeláží pluje špatně… 

Je škoda, že zajímavá Trousselova jachta nepokračuje dále. Od začátku závodu ukazovala, že dokáže být velmi rychlá. Pro Juana K, který jachtu navrhoval a Michela Desjoyeaux, který ji stavěl, je to špatná zpráva.

Další potíže

Potíže mají i ostatní. Japonský reprezentant Kojiro Shiraishi má poškozenou hlavní plachtu a řeší, co s ní dále. Stačí si představit, že je třeba ručně opravit plachtu na 60 stop dlouhé lodi tak, aby vydržela plavbu kolem světa. Již představa stačí k tomu, aby bylo jasné, že to není sranda. A to ani nevíme, co s ní přesně je.

Thomas Ruyant, který pluje na třetím místě, hlásí potíže se zámkem na jedné z předních plachet. To vypadá na evergreen tohoto ročníku závodu. Kdo nemá s touto součástkou problém, jako by ani nestartoval. Ruyant již dvakrát lovil plachtu z vody, ale to mu nebrání v pokračování plnou rychlostí dále. Ve 0830 našeho času letěl rychlostí 22,6 uzlů. A to nebyl nejrychlejší. Charlie Dalin o místo zpět byl ještě o tři desetiny uzlu rychlejší. Oba musí… Ztratili na vedoucího Alexe Thomsona v tropické bouři Theta. Musí ho stáhnout, pokud se chtějí vrátit do hry.

Sprint na jih

Od chvíle, kdy se čelo startovního pole dostalo do pasátu, je na programu jen rychlost. Žádná taktika, žádná strategie, jen rychlost.

Zdroj Squid

Zdroj Squid

Vpravo je polární diagram IMOCA s foily. Užší vymezení ideálních kurzů, ale vyšší rychlost.
Alex Thomson ujíždí Jeanu Le Camovi. Je to samozřejmé, podmínky favorizují moderní jachty s foily a ani všechny zkušenosti Jeana Le Cama nemohou stačit na rychlost nové Hugo Boss. Za den ztratí Le Cam cca 50 mil. Zezadu na něj dotírají Thomas Ruyant a Charlie Dalin, oba na nových lodích, oba drží rychlost přes 20 uzlů. Thomson, Ruyant i Dalin se za posledních 24 hodin blíží průměrné rychlosti 20 uzlů.

Do obrázků k článku jsme přidali srovnání polárních diagramů jachet s foily a bez foilů. Tento obrázek jasně ukazuje, o kolik jsou jachty s foily za stávajících podmínek rychlejší.

Pokud se chcete o Vendée Globe dozvědět více, připravujeme pro vás na středeční večer druhý díl online přednášky. Jedním z hlavních témat budou tentokrát plachty, které na lodích IMOCA závodníci používají.  Promluví o nich náš nejlepší sólový jachtař Milan Koláček.

Polohu lodí najdete zde.

 

 

3002

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu