showTop
× Search
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání. Je potěšující, když se kniha čtenářům líbí Během 10 let ji vydáváme již počtvrté. Tentokrát jsme se do ní rozhodli promítnout naše bohaté zkušenosti z kurzů přístavních manévrů, které s úspěchem organizujeme již 8 let jak na moři, tak i v Praze na Vltavě. Proto počet stran narostl téměř o sedminu. Během kurzů jsme zjistili, že některé z manévrů je jednodušší dělat jinak. Všimli jsme si, že některé dovednosti, které jsme dříve považovali za standard, dnes jachtařům chybí. Často vídáme, že práce s mooringem bývá špatná jak na straně posádky jachty, tak i pomocníka na molu. Důvodů pro změny v knize bylo ještě mnohem více. Proto jsme zvolili složitější cestu. Místo jednoduchého CTRL C a CTRL V jsme knihu z velké části přepracovali a...

Poslední videa


Závodní jachting

Nico Troussel zlomil stěžeň
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Nico Troussel zlomil stěžeň

Dnes nad ránem vypadl ze hry o vítězství ve Vendée Globe Nicolas Troussel na Corum. K nehodě došlo 260 mil severozápadně od Azor. Troussel je v pořádku a čeká na východ slunce, aby situaci vyřešil.

V závodu v současné chvíli pokračuje 31 závodníků. Favorizovaný Jeremie Beyou je v Les Sables a jeho tým pracuje na opravách jachty Charal, která se srazila s UFO. Jestli znovu vypluje oznámí dnes v 17:00. Je třeba vzít v úvahu, že mnoho motivace k opětovnému startu nemá. Beyou chtěl zvítězit. To se mu nepodaří. Jede svou čtvrtou Vendée, dojetí do cíle tak také není motivací. Každá plavba kolem světa je nákladná a přináší určitá rizika. Může dojít k poškození, nebo dokonce ke ztrátě lodi, jejíž cena se pohybuje kolem 5 mil. EUR. Dojde k opotřebení jachty… To vše jsou důvody, proč bych se nedivil, kdyby už nevyplul.

Bez stěžně

Nicolas Troussel je tedy druhým ze hry. Vlastně prvním, u Charal ještě nepadlo rozhodnutí. Je otázkou, k čemu přesně došlo, kde se stěžeň zlomil a co z kulatin se podařilo zachránit. Dá se ale předpokládat, že něco se zachránit podaří (minimálně outriggery na bocích, které jsou dost dlouhé proto, aby se podařilo postavit nouzovou takeláž. Na Kapverdy je to na bočák, to by se mělo podařit dojet. Pokud by došlo k nehodě o 100 mil dále (jen 5 hodin plavby rychlostí před nehodou), bylo by to horší. Na stoupačku se s nouzovou takeláží pluje špatně… 

Je škoda, že zajímavá Trousselova jachta nepokračuje dále. Od začátku závodu ukazovala, že dokáže být velmi rychlá. Pro Juana K, který jachtu navrhoval a Michela Desjoyeaux, který ji stavěl, je to špatná zpráva.

Další potíže

Potíže mají i ostatní. Japonský reprezentant Kojiro Shiraishi má poškozenou hlavní plachtu a řeší, co s ní dále. Stačí si představit, že je třeba ručně opravit plachtu na 60 stop dlouhé lodi tak, aby vydržela plavbu kolem světa. Již představa stačí k tomu, aby bylo jasné, že to není sranda. A to ani nevíme, co s ní přesně je.

Thomas Ruyant, který pluje na třetím místě, hlásí potíže se zámkem na jedné z předních plachet. To vypadá na evergreen tohoto ročníku závodu. Kdo nemá s touto součástkou problém, jako by ani nestartoval. Ruyant již dvakrát lovil plachtu z vody, ale to mu nebrání v pokračování plnou rychlostí dále. Ve 0830 našeho času letěl rychlostí 22,6 uzlů. A to nebyl nejrychlejší. Charlie Dalin o místo zpět byl ještě o tři desetiny uzlu rychlejší. Oba musí… Ztratili na vedoucího Alexe Thomsona v tropické bouři Theta. Musí ho stáhnout, pokud se chtějí vrátit do hry.

Sprint na jih

Od chvíle, kdy se čelo startovního pole dostalo do pasátu, je na programu jen rychlost. Žádná taktika, žádná strategie, jen rychlost.

Zdroj Squid

Zdroj Squid

Vpravo je polární diagram IMOCA s foily. Užší vymezení ideálních kurzů, ale vyšší rychlost.
Alex Thomson ujíždí Jeanu Le Camovi. Je to samozřejmé, podmínky favorizují moderní jachty s foily a ani všechny zkušenosti Jeana Le Cama nemohou stačit na rychlost nové Hugo Boss. Za den ztratí Le Cam cca 50 mil. Zezadu na něj dotírají Thomas Ruyant a Charlie Dalin, oba na nových lodích, oba drží rychlost přes 20 uzlů. Thomson, Ruyant i Dalin se za posledních 24 hodin blíží průměrné rychlosti 20 uzlů.

Do obrázků k článku jsme přidali srovnání polárních diagramů jachet s foily a bez foilů. Tento obrázek jasně ukazuje, o kolik jsou jachty s foily za stávajících podmínek rychlejší.

Pokud se chcete o Vendée Globe dozvědět více, připravujeme pro vás na středeční večer druhý díl online přednášky. Jedním z hlavních témat budou tentokrát plachty, které na lodích IMOCA závodníci používají.  Promluví o nich náš nejlepší sólový jachtař Milan Koláček.

Polohu lodí najdete zde.

 

 

2563

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu