Nico Troussel zlomil stěžeň
Dnes nad ránem vypadl ze hry o vítězství ve Vendée Globe Nicolas Troussel na Corum. K nehodě došlo 260 mil severozápadně od Azor. Troussel je v pořádku a čeká na východ slunce, aby situaci vyřešil.
V závodu v současné chvíli pokračuje 31 závodníků. Favorizovaný Jeremie Beyou je v Les Sables a jeho tým pracuje na opravách jachty Charal, která se srazila s UFO. Jestli znovu vypluje oznámí dnes v 17:00. Je třeba vzít v úvahu, že mnoho motivace k opětovnému startu nemá. Beyou chtěl zvítězit. To se mu nepodaří. Jede svou čtvrtou Vendée, dojetí do cíle tak také není motivací. Každá plavba kolem světa je nákladná a přináší určitá rizika. Může dojít k poškození, nebo dokonce ke ztrátě lodi, jejíž cena se pohybuje kolem 5 mil. EUR. Dojde k opotřebení jachty… To vše jsou důvody, proč bych se nedivil, kdyby už nevyplul.
Bez stěžně
Nicolas Troussel je tedy druhým ze hry. Vlastně prvním, u Charal ještě nepadlo rozhodnutí. Je otázkou, k čemu přesně došlo, kde se stěžeň zlomil a co z kulatin se podařilo zachránit. Dá se ale předpokládat, že něco se zachránit podaří (minimálně outriggery na bocích, které jsou dost dlouhé proto, aby se podařilo postavit nouzovou takeláž. Na Kapverdy je to na bočák, to by se mělo podařit dojet. Pokud by došlo k nehodě o 100 mil dále (jen 5 hodin plavby rychlostí před nehodou), bylo by to horší. Na stoupačku se s nouzovou takeláží pluje špatně…
Je škoda, že zajímavá Trousselova jachta nepokračuje dále. Od začátku závodu ukazovala, že dokáže být velmi rychlá. Pro Juana K, který jachtu navrhoval a Michela Desjoyeaux, který ji stavěl, je to špatná zpráva.
Další potíže
Potíže mají i ostatní. Japonský reprezentant Kojiro Shiraishi má poškozenou hlavní plachtu a řeší, co s ní dále. Stačí si představit, že je třeba ručně opravit plachtu na 60 stop dlouhé lodi tak, aby vydržela plavbu kolem světa. Již představa stačí k tomu, aby bylo jasné, že to není sranda. A to ani nevíme, co s ní přesně je.
Thomas Ruyant, který pluje na třetím místě, hlásí potíže se zámkem na jedné z předních plachet. To vypadá na evergreen tohoto ročníku závodu. Kdo nemá s touto součástkou problém, jako by ani nestartoval. Ruyant již dvakrát lovil plachtu z vody, ale to mu nebrání v pokračování plnou rychlostí dále. Ve 0830 našeho času letěl rychlostí 22,6 uzlů. A to nebyl nejrychlejší. Charlie Dalin o místo zpět byl ještě o tři desetiny uzlu rychlejší. Oba musí… Ztratili na vedoucího Alexe Thomsona v tropické bouři Theta. Musí ho stáhnout, pokud se chtějí vrátit do hry.
Sprint na jih
Od chvíle, kdy se čelo startovního pole dostalo do pasátu, je na programu jen rychlost. Žádná taktika, žádná strategie, jen rychlost.
Zdroj Squid
Vpravo je polární diagram IMOCA s foily. Užší vymezení ideálních kurzů, ale vyšší rychlost.
Alex Thomson ujíždí Jeanu Le Camovi. Je to samozřejmé, podmínky favorizují moderní jachty s foily a ani všechny zkušenosti Jeana Le Cama nemohou stačit na rychlost nové Hugo Boss. Za den ztratí Le Cam cca 50 mil. Zezadu na něj dotírají Thomas Ruyant a Charlie Dalin, oba na nových lodích, oba drží rychlost přes 20 uzlů. Thomson, Ruyant i Dalin se za posledních 24 hodin blíží průměrné rychlosti 20 uzlů.
Do obrázků k článku jsme přidali srovnání polárních diagramů jachet s foily a bez foilů. Tento obrázek jasně ukazuje, o kolik jsou jachty s foily za stávajících podmínek rychlejší.
Pokud se chcete o Vendée Globe dozvědět více, připravujeme pro vás na středeční večer druhý díl online přednášky. Jedním z hlavních témat budou tentokrát plachty, které na lodích IMOCA závodníci používají. Promluví o nich náš nejlepší sólový jachtař Milan Koláček.
Polohu lodí najdete zde.
2563
Související články
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až někam jižně od Zakynthosu. Sólo…
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Čtvrtý den Vendée, halzování k jihu a změna na čele. Na první místo se propracoval nováček Vendée Globe a mimořádný talent Yoann Richomme. Na západě se na čelo dotahuje ještě v pondělí téměř poslední Nicolas Lunven.
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Druhý den po startu 10. Vendée Globe se na čele formuje skupina favoritů. Za sebou mají první náročnou oblast. U mysu Finisterre vítr sílí až ke 40 uzlům, vysoká pevnina způsobuje poryvy, je zde hustý provoz rybářských lodí a systém rozdělené plavby, který je pro závodníky zakázanou oblastí.