(Ne)používat bójku na kotvu?
Včera jsme se při přednášce v Ostravě dostali k otázce, jestli používat bójku na kotvu. Je mnoho důvodů pro používání, ale najdou se i důvody proti.
Bójka na kotvě je skvělá věc. Ukazujeme všem okolo, kde je naše kotva. Bójka pomáhá při orientaci. Kolíkujete se jí prostor v zátoce podobně, jako to dělá pes na každém rohu. A v případě potřeby je možné kotvu vytáhnout pomocí bójky, respektive popruhu pod bójí.
Jsou ale i důvody, proč ji nepoužívat. V plných letních zátokách bójka překáží a zabírá místo. Plete se ostatním lodím. Dalším důvodem je, že práce s kotvou a s bójí je pracnější než jen práce s kotvou.
Jaká je tedy odpověď na používání bóje? No, či ne? Ve standardních podmínkách, tedy v normálně hlubokých zátokách s pískem nebo bahnem na dně bych bóji nepoužíval. Jeví se mi to zbytečné.
Jiná je situace při riskantním kotvení na kamenech, v noci, na velké hloubce. Tam bych bóji používal. Aby bylo možné v případě zašprajcnutí kotvy ji zase odšprajcnout.
6107
Související články
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Stojíte v zátoce na bóji. V noci fouká. Máte smůlu, vylosovali jste si kus, který už byl starý a unavený. Lano bóje se přetrhlo a vy jste s lodí skončili na břehu. Škody na lodi, kauce je pryč. Kdo nese odpovědnost za vzniklé škody?