Návrat plachetnic na světové oceány
Námořní doprava znovu objevuje vítr. Vrátí se nákladní lodě po necelých dvou stoletích uhlí a ropy tam, kde byly od chvíle, kdy člověk vyplul na moře? Nové a nové zprávy nasvědčují, že alespoň částečně tomu tak bude. Vítr bude pomocníkem na oceánech.
Nyní jsme v období hledání ideální podoby větrného pohonu. Některé budoucí nákladní lodě připomínají zvětšené dnešní plachetnice, jiné přicházejí s řešeními, která jsou více či méně revoluční.
Grafika Windship Technology
Objeví se na nákladních lodích podobná trojitá křídla?
Firma Windship Technologies představila systém, který by mohl být použitelný na některé nákladní lodě a tankery. Testy systému trojitých plachet již probíhají ve známém testovacím středisku Wolfson Unit při univerzitě v britském Southamptonu.
Jde o kombinaci větru a sluneční energie. Místo klasických plachet jsou použita trojitá křídla, která mají díky svému profilu mnohem větší výkon než klasické plachty. Stěžně s křídly jsou vysoké 48 metrů a je možné je v případě potřeby (podjezd pod mostem atd) sklopit na palubu. Standardní pohon lodi obstarává dieselelektrický systém, do kterého dodávají energii také solární panely, kterými je pokryta paluba. Loď by dále byla vybavena systémem na zachycení škodlivých emisí. Přidáme-li optimalizovaný tvar trupu a využití routingového programu (podobně jako na závodních jachtách) pro vyhledání ideální trasy, máme nákladní loď, jejíž emise uhlíku jsou nulové, nebo se k nule výrazně přibližují.
Michelin na vítr
Grafika Michelin/Neoline
Z Kanady do Francie by měly směřovat na palubě Neoline pneumatiky Michelin.
Další novinkou ze světa nákladních plachetnic je informace výrobce pneumatik Michelin, že bude část své produkce převážet přes oceán na plachetnicích, které připravuje francouzské rejdařství Neoline. Byla podepsána smlouva na přepravu části produkce z továrny Michelin v kanadském Halifaxu do francouzského přístavu St.Nazaire. Pneumatiky budou nakládány v kontejnerech a začít by se mělo hned v roce 2023, kdy se plachetnice Neoline vydá na svoji první plavbu. Firma Michelin se zavázala snížit své emise uhlíku do roku 2050 k nule.
Rejdařství Neoline bylo založeno v roce 2015 a mělo by jít o první firmu, která se bude zabývat přepravou jen plachetnicemi (kde vítr je hlavním zdrojem pohonu). V současné době jsou ve výrobě první dvě plachetnice. Jsou 136 metrů dlouhé a budou mít kapacitu 500 automobilů a 280 kontejnerů. Plocha plachet bude 4200 metrů a rychlost lodě by se měla pohybovat nad 11 uzly. Plachetnice Neoline budou spojovat přístavy St.Nazaire, Halifax, Saint Pierre and Miquelon a Baltimore. Firma Michelin by měla polovinu svých dodávek z Halifaxu do St.Nazaire obsloužit plachetnicemi.
Titulní foto: (vizualizace) Windship Technology
11717
Související články
Odkud přijde poryv a jak bude silný
Odkud přijde poryv a jak bude silný
Předpověď slibovala 12 uzlů a místo toho bojujeme s 20 uzly větru. Znamená to, že předpověď zase nevyšla, nebo je chyba na naší straně a něco nevíme?
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
I lodní doprava se snaží snižovat emise. Obviňovaná ze znečišťování ovzduší investuje do ekologických technologií. Utrácí stovky milionů navzdory Václavům Klausům, kteří nikdy neviděli výrazné tání ledu (samozřejmě kromě filmů Ala Gora).
Proč jsou vlny velké?
Proč jsou vlny velké?
Před vyplutím sledujeme jak bude foukat. Silný vítr však nemusí být největším nebezpečím. horší jsou vlny. Pro naši plavbu jsou velmi důležité a my bychom měli být schopni odhadnout, co nás na moři čeká.