showTop
× Search
Návrat plachetnic na světové oceány
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Návrat plachetnic na světové oceány

Námořní doprava znovu objevuje vítr. Vrátí se nákladní lodě po necelých dvou stoletích uhlí a ropy tam, kde byly od chvíle, kdy člověk vyplul na moře? Nové a nové zprávy nasvědčují, že alespoň částečně tomu tak bude. Vítr bude pomocníkem na oceánech.

Nyní jsme v období hledání ideální podoby větrného pohonu. Některé budoucí nákladní lodě připomínají zvětšené dnešní plachetnice, jiné přicházejí s řešeními, která jsou více či méně revoluční.

Grafika Windship Technology

Grafika Windship Technology

Objeví se na nákladních lodích podobná trojitá křídla?
Firma Windship Technologies představila systém, který by mohl být použitelný na některé nákladní lodě a tankery. Testy systému trojitých plachet již probíhají ve známém testovacím středisku Wolfson Unit při univerzitě v britském Southamptonu.

Jde o kombinaci větru a sluneční energie. Místo klasických plachet jsou použita trojitá křídla, která mají díky svému profilu mnohem větší výkon než klasické plachty. Stěžně s křídly jsou vysoké 48 metrů a je možné je v případě potřeby (podjezd pod mostem atd) sklopit na palubu. Standardní pohon lodi obstarává dieselelektrický systém, do kterého dodávají energii také solární panely, kterými je pokryta paluba. Loď by dále byla vybavena systémem na zachycení škodlivých emisí. Přidáme-li optimalizovaný tvar trupu a využití routingového programu (podobně jako na závodních jachtách) pro vyhledání ideální trasy, máme nákladní loď, jejíž emise uhlíku jsou nulové, nebo se k nule výrazně přibližují.

Michelin na vítr

Grafika Michelin/Neoline

Grafika Michelin/Neoline

Z Kanady do Francie by měly směřovat na palubě Neoline pneumatiky Michelin.
Další novinkou ze světa nákladních plachetnic je informace výrobce pneumatik Michelin, že bude část své produkce převážet přes oceán na plachetnicích, které připravuje francouzské rejdařství Neoline. Byla podepsána smlouva na přepravu části produkce z továrny Michelin v kanadském Halifaxu do francouzského přístavu St.Nazaire. Pneumatiky budou nakládány v kontejnerech a začít by se mělo hned v roce 2023, kdy se plachetnice Neoline vydá na svoji první plavbu. Firma Michelin se zavázala snížit své emise uhlíku do roku 2050 k nule.

Rejdařství Neoline bylo založeno v roce 2015 a mělo by jít o první firmu, která se bude zabývat přepravou jen plachetnicemi (kde vítr je hlavním zdrojem pohonu). V současné době jsou ve výrobě první dvě plachetnice. Jsou 136 metrů dlouhé a budou mít kapacitu 500 automobilů a 280 kontejnerů. Plocha plachet bude 4200 metrů a rychlost lodě by se měla pohybovat nad 11 uzly. Plachetnice Neoline budou spojovat přístavy St.Nazaire, Halifax, Saint Pierre and Miquelon a Baltimore. Firma Michelin by měla polovinu svých dodávek z Halifaxu do St.Nazaire obsloužit plachetnicemi.

Titulní foto: (vizualizace) Windship Technology

Předchozí článek Záchrana trosečníků z pustého ostrova
Další článek V Chorvatsku otvírají tělocvičny a kavárny
Vytisknout
11717

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu