showTop
× Search
Kolem spánku sólových jachtařů se traduje spousta nepravd. Jak to vlastně s jejich spánkem je? Jsou schopni se během závodu vůbec vyspat? Fatalismus Nejprve se podíváme na to, jak vůbec mohou spát. Pro sólového jachtaře je běžná určitá forma fatalismu. Musí jet a musí spát. To znamená, že se také musí smířit s tím, že k nějaké kolizi dojít může. Vychází ale z předpokladu, že pravděpodobnost je velmi malá… Maximální možná opatrnost To ale neznamená, že neudělá vše proto, aby se jakékoli nehodě vyhnul. Na menších jachtách jsou automatické identifikační systémy AIS a aktivní radarové odražeče, které v případě zachycení radarového signálu ho odešlou zpět zesílený. Na radarové obrazovce se objeví výrazné echo. Aktivní odražeč je schopen upozornit na zachycení radarového signálu a stejně je schopen avizovat plavidla, u kterých hrozí nebezpečí kolize i AIS. Na větších jachtách je k dispozici také radar. Také u něho je možné si...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návod na pohodovou plavbu 4

Návod na pohodovou plavbu 4
Daniel Vodička

Návod na pohodovou plavbu 4

Končící týden na charterové jachtě znamená nezbytnou návštěvu čerpací stanice. Zkušenější už vědí, o čem mluvím. Páteční houf lodí před benzínkou je velmi stresující a časově náročný. Jak se nepříjemnému zabíjení času vyhnout?

Doplňování nafty v pátek odpoledne je problematické především v oblastech, kde je jedna pumpa a hodně charterových jachet. V Chorvatsku jde například o Split, Biograd, Sukošan, Zadar a samozřejmě mnohé další přístavy. Co s tím?

Je to jednoduché. Nenechávat tankování na poslední chvíli.

Zeptat se...

Už při přebírání lodě na začátku týdne je dobré se zástupce charterové společnosti zeptat, jestli je možné načerpat plnou již ve čtvrtek, abyste se vyhnuli nepříjemným frontám. Pokud to nebude daleko, obvykle vám charteroví pracanti řeknou, že ano. Obvykle, ale ne vždy, na to pozor. Proto je třeba se zeptat.

Zde je nutná malá vsuvka týkající se spotřeby. Vezmeme-li v úvahu čtyřkajutovou jachtu délky 45 stop (cca), bude mít spotřebu například 3,5 litru na hodinu při plavbě pod 2000 otáček. Moderní jachta popluje na klidné vodě rychlostí cca 6 uzlů. Máme-li to do maríny např 20 mil, bavíme se o cca 10 litrech nafty. To se na ukazateli stavu paliva neprojeví. A pokud si dáte záležet, a na konci plnění budete pouštět pistoli pomalu, garantuji vám, že i při dojetí do maríny budete mít v nádrži více, než většina těch, co tankovala před marínou.

Ještě jednou připomínám, že je dobré mít povolení od charterové firmy a pořádně nádrž doplnit. Pak jste krytí jak před charterovou firmou, tak před vlastním svědomím. Schovejte si účet. Zkušený charterový pracant podle litrů a motohodin pozná, jestli jste dolili do plné.

Pokud byste tankovali dále, můžete vzít do kanystru 20 l nafty. To by mělo být množství, které vyjedete za cca 40 mil.

Není pumpa jako pumpa…

Koukejte se po pumpách v okolí, nespoléhejte se na domovskou marínu. Právě tyto pumpy bývají nejplnější. Pokud například máte loď ze Sukošanu nebo Zadaru v Chorvatsku, zkustě zadarský přístav Gaženica. Je tam veliká, pěkná a obvykle prázdná pumpa.

Ve střední Dalmácii v okolí Splitu je nejlepší čerpačka v maríně Baotić v Segetu. Tato pumpa obslouží i více než 10 lodí najednou. Proto tam nebývají dlouhé fronty. Problémem ale je cena, která je někdy výrazně vyšší než kdekoli jinde. Místní cenotvůrci jsou velmi odvážní. Podle zpráv, které máme, s cenou hýbou i v průběhu týdne. Pátek je nejdražší.

Upozornění na závěr

Pokud se vám při přebírání lodě nezdá stav nádrže, zajeďte ihned k pumpě. Možná tam načerpáte 5 litrů a není o čem mluvit, možná 50. A to už zamrzí. Schovejte si účtenku pro pozdější debatu s pracovníkem charterové společnosti.

1612

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu