showTop
× Search
Návod na pohodovou letní plavbu 2
Daniel Vodička
/ Kategorie: Počasí, Zajímavosti

Návod na pohodovou letní plavbu 2

Minule jsme si řekli, že počet mil při letní plavbě není přímo úměrný spokojenosti posádky. Nepříjemnosti nás ale mohou potkat i 20 mil od maríny, jak se jim vyvarovat?

Základem každé bezpečné plavby je znalost předpovědi počasí. Během letní charterové plavby obvykle strávíme více než 80 % času v dosahu mobilního signálu. V takovém případě je nejjednodušší sledovat předpověď počasí na internetu. V současné chvíli je naprosto plnohodnotnou pomůckou některá z meteo aplikací. Příkladem budiž vynikající česká Windy. Ve většině případů více než dostatečná pomůcka. Najdeme zde směr a sílu větru, poryvy, výšku vln, meteoradar, srážky. Pro takovéto letní plachtění je to více než dost.

Poznáme nebezpečné jevy?

Z Windy tedy vyčteme směr a sílu větru. Nezapomeneme se podívat ani na poryvy, protože ty nás mohou zaskočit způsobem, že si budeme říkat, že předpověď zase kecala. Pro laika, který meteorologii na kapitánských zkouškách bral jen jako nutné zlo, však může být obtížné zde odhalit nebezpečné jevy, jako jsou například přechody front.

Proto bychom neměli zapomínat ani na předpovědi psané (mluvené) lokálních meteorologických služeb. Ty si najdeme na internetu, nebo frekvence a časy v pilotu. Pomineme-li stálý silný vítr, jsou pro nás nebezpečné bouřky, a především přechody front doprovázené bouřkami. To vše nám v předpovědi řeknou.

Sledovat radar

Dnes je vynikající pomůckou meteoradar. Hlásí-li předpověď nebezpečí bouřek, je čas začít sledovat meteoradar. Odhalí nám, jestli jde bouřka přímo na nás, nebo se nám vyhne. Zjistíme s předstihem, že se máme připravit na nejhorší. Hrozí-li roziko, pověříme kotevní hlídku, aby sledovala meteoradar a před příchodem bouřlivého počasí dostane za úkol vzbudit kapitána. 

Raději se schovat včas...

Avizuje-li předpověď přechod studené fronty, chci mít jistotu, že stojím bezpečně. Marína, dobře krytý přístav, bezpečná zátoka. V zátoce mohu stát na kotvě, nebo na bóji. Pokud na kotvě, chci mít jistotu, že bude kotva držet (správná hloubka, dobré dno). Vypustím dostatek řetězu. Ideální je, pokud mám kolem sebe dostatečný prostor. Na bóji se bezpečně uvážu. Pokud to jindy nedělám (měl bych), použiji dvě vyvazovací lana.

V případě nebezpečných meteorologických jevů se může stát, že bezpečné přístavy a kotviště budou na poslední chvíli plné. Podobné nápady jako my bude mít více skipperů. Zvláště v místech, kde bezpečných stání není přehršel. Při správném plánování plavby však o podobném nebezpečí víme v dostatečném předstihu. Přechod již zmíněné fronty je jistě znám 3 dny předem, 48 hodin dopředu bývá vše dostatečně přesně avizované. Máme tedy dost času na to, abychom ve správný čas byli na správném místě. Mnohde je možné si dnes vytvořit rezervaci. Přijeďme na bezpečné místo v předstihu, abychom případně měli čas na aplikaci plánu B.

Rozhodně bychom se měli vyvarovat hledání volného místa na poslední chvíli. To jen ukazuje, že jsme se vyflákli na přípravu.

Plán B

Nespoléhejme se na to, že náš hlavní plán vyjde. Mějme vždy předem připravený plán B a mějme čas na jeho realizaci. Plavba v bouřlivém počasí je fajn zážitek na hospodské historky, ale obvykle se do takové situace nechceme dostat s manželkou a dětmi na palubě. Není to dobré na žaludek a obvykle ani na vztahy.

Předchozí článek Zátoky plné s….k
Další článek Kolik Eskymáků uveze jeden kajak?
Vytisknout
922

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu