Náročná situace v Hramině
Přístavy mají svá specifika. Ta vyžadují specifický přístup. Příkladem může být charterové molo v maríně Hramína na Murteru. Hloubka je malá a mooringová lana vedou daleko v malé hloubce pod hladinou. Pokud se k tomu přidá silná bóra, začíná hlavobol.
Popis situace
Stojíte zádí k molu, silný vítr vane z boku. Vaše jachta má 40 stop, jeden list kormidla a příďový propeler. Jste natlačeni v úzké mezeře, kde vězíte jako špunt v láhvi. Na vaší závětrné straně je vysoký katamaran, mooring je uvázán vysoko, proto se táhne daleko od přídě v nebezpečně malé hloubce. Na návětrné straně stojí jachta menší než vaše. Potřebujete vyplout po větru, ale máte strach, abyste nenajeli na mooring vedle stojícího katamaranu. Co s tím?
Nejdřív myslet..
Celou situaci je dobré si pečlivě promyslet. Potřebujete vyplout dopředu, přitom by vás neměl vítr snést do mooringu vedle stojícího katamaranu. Zároveň není možné z úzkého místa vyplout rychle, protože jachty jsou natlačené jedna na druhou. Budete tedy pomalu vystrkovat příď, kterou vám bude vítr chtít snášet.
Jak bezpečně vyplout
Grafika Lodní noviny
Nejdříve můžeme odvázat závětrné lano.
Nastartujeme si motor a odvážeme závětrné záďové lano (1).
Grafika Lodní noviny
Kormidlo proti větru, přední chod a můžeme odvázat mooring.
Nyní zařadíme přední chod a stočíme kormidlo proti větru. Přidáváme plyn, dokud nevidíme, že má příď tendenci se stáčet proti větru. V té chvíli můžeme odvázat mooring (2). Pokud by zrovna vítr zesílil do poryvu, počkáme.
Grafika Lodní noviny
Uvolníme návětrné lano vyplouváme a držíme příď proti větru příďovým propelerem.
Čekáme, až vítr zeslábne. Odvážeme návětrné lano (3). Nyní vyplouváme pomalu z místa, kde jsme namačkáni mezi fendry a používáme příďový propeler, abychom udrželi příď proti větru (aby loď nezamířila do mooringu katamaranu).
Grafika Lodní noviny
Aby vítr nenatlačil jachtu do nebezpečného mooringu, držíme příď příďovým propelerem a kormidlo stočíme po větru.
Protože jste měli kormidlo stočené proti větru, záď má při vyplouvání tendenci se tlačit na katamaran a do závětrného mooringu. Abyste tomu zabránili, stočíte kormidlo po větru a o to více si pomáháte příďovým propelerem, abyste podrželi příď proti větru. Tlačíte celou loď proti větru.
Poznámka
Vítr má tendenci tlačit příď i celou vaši loď směrem do mooringu katamaranu. Příď tam nepustíte, proti větru ji držíte příďovým propelerem. Vítr ale tlačí i zbytek lodě do dlouhého a mělkého mooringu katamaranu. Zde si ale pomáháte tím, že máte kormidlo stočené po větru, tedy tlačíte záď kormidlem a prop washem proti větru.
Držíte si příď i záď a vaše jachta nesplouvá. Nemusíte být nijak extra rychlí a bezpečně vyplujete.
Grafika Lodní noviny
Je-li vpředu na otočení málo místa, zařadíme na chvíli zpátečku, vítr jachtu dotočí.
Tímto způsobem podržíte loď proti větru až k místu, kde je dostatečná hloubka k přejetí mooringu. Zde stočíte kormidlo po větru a můžete si pomoci i příďovým propelerem po větru. Pokud by bylo před vámi málo místa, zařadíte zpátečku. Vítr vám pomůže stočit příď a vyplouváte.
Poznámka
Protože kormidelník bude mít plné ruce a smysly práce s kormidlem, plynem a zádí, na kterou se tlačí okolní jachty, může být řešením, že s příďovým propelerm pomůže některý gramotný člen posádky.
Pokud se chcete přístavní manévry naučit, máme pro vás vynikající knihu vlastní produkce. Nebo vás je naučíme na našich kurzech. Jednodenní kurzy v ČR, třídenní kurzy v Chorvatsku. Na jednotrupé jachtě, nebo na katamaranu (vyprodáno).
5687
Související články
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?
Vyplutí z maríny při bočním větru
Vyplutí z maríny při bočním větru
Pokud vyplouváme s lodí v maríně od mola v bočním větru, klíčové je pro nás záďové návětrné lano. Díky němu jsme schopni držet loď stabilně a mezitím odvázat ostatní lana pro bezpečné odplutí. To už je snad pro všechny ohraná písnička. V článku se ale zaměříme na jiný detail vyplouvání, který nám také často umí situaci značně zkomplikovat. Ten přichází o chvilku později.
Mohu-li, couvám
Mohu-li, couvám
Říjnová plavba po Chorvatsku umožňuje stát pravidelně s lodí u mola bokem. Co jindy je možné jen u benzínové pumpy, jde v říjnu skoro kdekoli. Nejjednodušší způsob stání u mola. Většina zajíždí k molu na přední chod. Já raději couvám.