Daniel Vodička / pátek 11. května 2018 / Kategorie: Novinky, Zajímavosti Moderní prvky na turistických jachtách Ocenění Evropská jachta roku letos získala Jeanneau Sun Odyssey 490. Za tímto úspěchem stojí především implementace moderních přístupů, které jsou běžné jen na nejmodernějších závodních speciálech. Od turistické jachty očekávají její majitelé především pohodlí. S tím přímo souvisí i prostor na palubě a v podpalubí. Rychlostní potenciál lodě není primární, ale na druhou stranu mnozí z majitelů rychlou plavbu dovedou ocenit. U závodních speciálů, jako jsou lodě IMOCA, Class 40, nebo Classe Mini, jsou naopak primární výkony. Vše ostatní jde stranou. Z výše uvedeného se zdá, že najít mezi těmito dvěma přístupy společný průnik, je téměř nemožné. Není to pravda, průniků je celá řada. Šířka Závodní jachty výše zmíněných tříd se vyznačují extrémně širokými trupy. Zprvu jen na zádi, ale dnes se velmi výrazně rozšiřují i přídě těchto jachet. Větší šíře znamená větší stabilitu a vyšší stabilita zase vyšší rychlost (zjednodušeně). Zde je jeden z průniků mezi závodními a turistickými jachtami. Velká šířka trupu se hodí i turistickým jachtám. Velká šířka znamená více prostoru. Stejný rys trupu tak má docela jiný důsledek. Podívejte se na Sun Odyssey 490. Trup jachty je široký 4,5 m. Především se však šířka táhne až daleko na příď. Podívejte se na půdorys trupu a nezvyklý tvar je ihned patrný. Výhodou jsou extrémní rozměry kajut v podpalubí. Lůžka v kajutách na přídi jsou velmi široká i v případě, že se jedná o uspořádání se dvojicí kajut v přídi. V přídi samotné je přitom stále místp na kajutu pro skippera, ve které je lůžko umístěno napříč. Rychlost I když důvodem pro větší šířku trupu je primárně prostor v podpalubí, přesto se podařilo designérům vyvinout i překvapivě rychlou jachtu. S hlubokým kýlem a delším stěžněm (verze Performance), dokáže jachta při desetiuzlovém větru překonávat hranici 8 uzlů. To je na turistickou jachtu zatraceně pěkný výsledek. Snadné ovládání Další společným prvkem pro závodní a turistické jachty je jednoduché ovládání lodě jen kormidelníkem. Tento prvek je vlastní závodním jachtám pro sólový a shorthanded jachting. Na turistických lodích jsou tak již dávno pryč extrémně velké geny, jejichž přehazování bylo pracné. Pro slabý vítr bývají k dispozici rolovací plachty typu Code 0. Kormidelník má navíc otěžové vinšny po ruce, aby mohl od kormidla pracovat s plachtami. A nyní z jiného soudku Na Sun Odyssey 490 najdete velmi nezvykle tvarovanou palubu na zádi. Ochozy na bocích se k zádi snižují až končí pod nohami kormidelníka. Po palubě tak je možné dojít ok kormidla až na příď bez zdolávání nějakých překážek. Navíc je možné odklopit opěradla lavic v kokpitu a vytvořit tak velký prostor na slunění z kokpitových lavic. Také to byl jeden z prvků, který zaujal odbornou porotu při hodnocení v soutěži o jachtu roku. Předchozí článek Pozor na kurzx jachtingu! Další článek Druhy dna pro kotvení Vytisknout 4271 Tagy: JeanneauSun Odyssey 490 Související články Jeanneau a Excess na Cannes Yachting Festival Jeanneau a Excess na Cannes Yachting Festival Tradiční výstava jachet na vodě Cannes Yachting Festival proběhne ve dnech 10. – 15. září. Co vše můžete vidět na stáncích loděnic Jeanneau a Excess Catamarans, které zastupuje firma f.a.s. yachting? Nová Sun Odyssey 350 Nová Sun Odyssey 350 Sun Odyssey 350 je novinkou francouzské značky Jeanneau. Nový model přináší kombinaci moderního designu s praktickými funkcemi. Inovativníé tvary přináší kombinaci většího obytného prostoru s větším výkonem, a tedy i rychlostí. Jeanneau v Düsseldorfu Jeanneau v Düsseldorfu Příští sobotu začíná veletrh v německém Düsseldorfu, největší evropská akce pod střechou. Jaké lodě bude možné vidět na stáncích Jeanneau a Excess, tedy značky zastupované firmou fas yachting?
Jeanneau a Excess na Cannes Yachting Festival Jeanneau a Excess na Cannes Yachting Festival Tradiční výstava jachet na vodě Cannes Yachting Festival proběhne ve dnech 10. – 15. září. Co vše můžete vidět na stáncích loděnic Jeanneau a Excess Catamarans, které zastupuje firma f.a.s. yachting?
Nová Sun Odyssey 350 Nová Sun Odyssey 350 Sun Odyssey 350 je novinkou francouzské značky Jeanneau. Nový model přináší kombinaci moderního designu s praktickými funkcemi. Inovativníé tvary přináší kombinaci většího obytného prostoru s větším výkonem, a tedy i rychlostí.
Jeanneau v Düsseldorfu Jeanneau v Düsseldorfu Příští sobotu začíná veletrh v německém Düsseldorfu, největší evropská akce pod střechou. Jaké lodě bude možné vidět na stáncích Jeanneau a Excess, tedy značky zastupované firmou fas yachting?
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled čtvrtek 14. listopadu 2024 Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude...
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe Jak nerozlámat loď při Vendée Globe čtvrtek 14. listopadu 2024 Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi...
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h! Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h! středa 13. listopadu 2024 Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až...
Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky pátek 23. února 2024 Oceanis 37.1 je posledním modelem v modernizované řadě Oceanis, ve které má nahradit oblíbený model 38.1. Bohužel je také poslední lodí, pod kterou se podepsal nedávno zesnulý výtečný lodní...
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví pátek 20. října 2023 Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se...
Návyková Beneteau First 36 Návyková Beneteau First 36 čtvrtek 10. srpna 2023 Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry pátek 15. listopadu 2024 Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších...
Co dokážu/nedokážu s jachtou? Co dokážu/nedokážu s jachtou? pátek 15. listopadu 2024 Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly? Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly? čtvrtek 14. listopadu 2024 To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu...