Daniel Vodička / pátek 11. května 2018 / Kategorie: Novinky, Zajímavosti Moderní prvky na turistických jachtách Ocenění Evropská jachta roku letos získala Jeanneau Sun Odyssey 490. Za tímto úspěchem stojí především implementace moderních přístupů, které jsou běžné jen na nejmodernějších závodních speciálech. Od turistické jachty očekávají její majitelé především pohodlí. S tím přímo souvisí i prostor na palubě a v podpalubí. Rychlostní potenciál lodě není primární, ale na druhou stranu mnozí z majitelů rychlou plavbu dovedou ocenit. U závodních speciálů, jako jsou lodě IMOCA, Class 40, nebo Classe Mini, jsou naopak primární výkony. Vše ostatní jde stranou. Z výše uvedeného se zdá, že najít mezi těmito dvěma přístupy společný průnik, je téměř nemožné. Není to pravda, průniků je celá řada. Šířka Závodní jachty výše zmíněných tříd se vyznačují extrémně širokými trupy. Zprvu jen na zádi, ale dnes se velmi výrazně rozšiřují i přídě těchto jachet. Větší šíře znamená větší stabilitu a vyšší stabilita zase vyšší rychlost (zjednodušeně). Zde je jeden z průniků mezi závodními a turistickými jachtami. Velká šířka trupu se hodí i turistickým jachtám. Velká šířka znamená více prostoru. Stejný rys trupu tak má docela jiný důsledek. Podívejte se na Sun Odyssey 490. Trup jachty je široký 4,5 m. Především se však šířka táhne až daleko na příď. Podívejte se na půdorys trupu a nezvyklý tvar je ihned patrný. Výhodou jsou extrémní rozměry kajut v podpalubí. Lůžka v kajutách na přídi jsou velmi široká i v případě, že se jedná o uspořádání se dvojicí kajut v přídi. V přídi samotné je přitom stále místp na kajutu pro skippera, ve které je lůžko umístěno napříč. Rychlost I když důvodem pro větší šířku trupu je primárně prostor v podpalubí, přesto se podařilo designérům vyvinout i překvapivě rychlou jachtu. S hlubokým kýlem a delším stěžněm (verze Performance), dokáže jachta při desetiuzlovém větru překonávat hranici 8 uzlů. To je na turistickou jachtu zatraceně pěkný výsledek. Snadné ovládání Další společným prvkem pro závodní a turistické jachty je jednoduché ovládání lodě jen kormidelníkem. Tento prvek je vlastní závodním jachtám pro sólový a shorthanded jachting. Na turistických lodích jsou tak již dávno pryč extrémně velké geny, jejichž přehazování bylo pracné. Pro slabý vítr bývají k dispozici rolovací plachty typu Code 0. Kormidelník má navíc otěžové vinšny po ruce, aby mohl od kormidla pracovat s plachtami. A nyní z jiného soudku Na Sun Odyssey 490 najdete velmi nezvykle tvarovanou palubu na zádi. Ochozy na bocích se k zádi snižují až končí pod nohami kormidelníka. Po palubě tak je možné dojít ok kormidla až na příď bez zdolávání nějakých překážek. Navíc je možné odklopit opěradla lavic v kokpitu a vytvořit tak velký prostor na slunění z kokpitových lavic. Také to byl jeden z prvků, který zaujal odbornou porotu při hodnocení v soutěži o jachtu roku. Předchozí článek Pozor na kurzx jachtingu! Další článek Druhy dna pro kotvení Vytisknout 4697 Tagy: JeanneauSun Odyssey 490 Související články Nová Sun Odyssey 415 od Jeanneau Nová Sun Odyssey 415 od Jeanneau Francouzská loděnice Jeanneau vystaví v Cannes nový model Sun Odyssey 415 navazující na úspěšnou řadu středně velkých turistických plachetnic. Model vznikl ve spolupráci designérského studia Marc Lombard a Jeanneau Design. Důraz byl kladen na výkonnost, funkčnost a komfort na palubě. fas yachting, Jeanneau a Excess a na veletrhu v Cannes fas yachting, Jeanneau a Excess a na veletrhu v Cannes Tradiční Cannes Yachting Festival se koná od 9. do 14. září. Na stáncích Jeanneau a Excess bude i náš zástupce fas yachting, se kterým si můžete na veletrhu domluvit komentované prohlídky. Nová Sun Odyssey 415 od Jeanneau Nová Sun Odyssey 415 od Jeanneau Francouzská loděnice Jeanneau představila nový model Sun Odyssey 415 navazující na úspěšnou řadu středně velkých turistických plachetnic. Model vznikl ve spolupráci designérského studia Marc Lombard a Jeanneau Design. Důraz byl kladen na výkonnost, funkčnost a komfort na palubě.
Nová Sun Odyssey 415 od Jeanneau Nová Sun Odyssey 415 od Jeanneau Francouzská loděnice Jeanneau vystaví v Cannes nový model Sun Odyssey 415 navazující na úspěšnou řadu středně velkých turistických plachetnic. Model vznikl ve spolupráci designérského studia Marc Lombard a Jeanneau Design. Důraz byl kladen na výkonnost, funkčnost a komfort na palubě.
fas yachting, Jeanneau a Excess a na veletrhu v Cannes fas yachting, Jeanneau a Excess a na veletrhu v Cannes Tradiční Cannes Yachting Festival se koná od 9. do 14. září. Na stáncích Jeanneau a Excess bude i náš zástupce fas yachting, se kterým si můžete na veletrhu domluvit komentované prohlídky.
Nová Sun Odyssey 415 od Jeanneau Nová Sun Odyssey 415 od Jeanneau Francouzská loděnice Jeanneau představila nový model Sun Odyssey 415 navazující na úspěšnou řadu středně velkých turistických plachetnic. Model vznikl ve spolupráci designérského studia Marc Lombard a Jeanneau Design. Důraz byl kladen na výkonnost, funkčnost a komfort na palubě.
Charlie Dalin při Vendée bojoval s rakovinou Charlie Dalin při Vendée bojoval s rakovinou čtvrtek 9. října 2025 Vítěz poslední Vendéé Globe Charlie Dalin nebojoval při závodu kolem světa jen se svými soupeři, ale také s rakovinou. Navzdory nutnosti pravidelné medikace a bolestem dokázal zvítězit.
Proč spadl stěžeň na jachtě Multiklima a co bude dále? Proč spadl stěžeň na jachtě Multiklima a co bude dále? úterý 7. října 2025 Atraktivní třída First 36 má na České námořní rallye vážný problém. Včera spadl stěžeň na jachtě Multiklima a šušká se, že více, či méně poškozené by mohly být přední stěhy na několika dalších...
První rozjížďky ČNR v bóře, navigačka s kolizí a spadlý stěžeň První rozjížďky ČNR v bóře, navigačka s kolizí a spadlý stěžeň pondělí 6. října 2025 Dnes se na České námořní rallye odjely dva karusely a navigačka. Při navigačce došlo ke kolizi. Byla to kolize spektakulární. V terminologii vojenského námořnictva došlo k položení...
Obyčejný charterový dalekohled, nebo Steiner? Obyčejný charterový dalekohled, nebo Steiner? čtvrtek 17. dubna 2025 Jak jste na charteru spokojeni s lodním dalekohledem? Používáte ho vůbec? Dan Přívara na kurzech nyní porovnal tento mlhu produkující produkt se dvojicí výborných dalekohledů Steiner.
Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky pátek 23. února 2024 Oceanis 37.1 je posledním modelem v modernizované řadě Oceanis, ve které má nahradit oblíbený model 38.1. Bohužel je také poslední lodí, pod kterou se podepsal nedávno zesnulý výtečný lodní...
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví pátek 20. října 2023 Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se...
Jak bez práce dotáhnout mooring? Jak bez práce dotáhnout mooring? čtvrtek 16. října 2025 Na zádi lana zkrácená na půl metru od mola a na přídi supí svalovec, který se snaží neúspěšně napnout mooring. Už jste to viděli?
Jak spí sóloví jachtaři Jak spí sóloví jachtaři středa 15. října 2025 Kolem spánku sólových jachtařů se traduje spousta nepravd. Jak to vlastně s jejich spánkem je? Jsou schopni se během závodu vůbec vyspat?
Jak se stát důvěryhodným v očích posádky Jak se stát důvěryhodným v očích posádky středa 15. října 2025 Začínající skippeři často bojují s tím, že jsou v očích posádky stejně důvěryhodní, jako jako obhajující se Turek. Co udělat proto, aby posádka více důvěřovala mým schopnostem?