Daniel Vodička / pátek 2. června 2017 / Kategorie: Rozhovory, Bezpečnost, Ostatní regaty Milan Koláček: Před sebou mám vrchol sezóny Již v neděli startuje první etapou sólová regata La Solitaire URGO Le Figaro. Na start se postaví první český reprezentant Milan Koláček. Milane, máš před sebou nejtěžší závod sezóny La Solitaire URGO Le Figaro. Budeš prvním Čechem na startu. Naši čtenáři si nemusí náročnost tohoto závodu, na rozdíl od transatlantických regat, uvědomovat. Proč je La Solitaire URGO Le Figaro tak náročný a proč je tak důležitý? Je to bezpochyby nejtěžší závod mé kariéry. Velmi intenzivní čtyři etapy navazují jedna na druhou, první startuje v neděli. Mezi nimi jsou jen 2-3 dny odpočinku. Každá etapa je kolem 500 námořních mil dlouhá. Dá se předpokládat, že na etapu budeme potřebovat 2-3 dny a noci. Vše v maximálním tempu. Do cíle připlouváme na hranici úplného vyčerpání. Na start se postaví 43 sólových jachtařů. Ti nejlepší mají mnoho ročníků závodu za sebou. Jsou tu i tací, kteří jedou svůj 15. ročník. To je mimořádná porce zkušeností a ty se počítají. Čekají tě etapy dlouhé kolem 500 mil. Jak dlouho ti taková etapa trvá? A jak je to během té doby se spánkem? Etapa muže trvat i tři noci. To je velmi dlouho a je třeba velmi dobře hospodařit se silami, aby to člověk nepřepísknul a pak neodpadl. Ztráty se během závodu nedají dohnat jen na úkor rychlosti. Jedinou možností, jak získat, je jiné taktické rozhodnutí. Jedete ale proti nejlepším. Ti nedělají chyby. Jedním z klíčů k úspěchu je umění rozvrhnout si síly. Rozdíly v cíli etap jsou často v řádu vteřin. Dokonce se stává, že první tři v cíli dojedou během jediné minuty. Co v takto vyrovnaném závodě rozhoduje o vítězství? Rozhodují detaily. Jeden méně povedený obrat, pozdější výměna plachet, méně riskantní plavba mělkými vodami v místech, kde jsou nepříznivé proudy. A mezi prvními, kteří znají jak místa, kudy se jede, tak i lodě jako své boty, určitě i psychika a trocha štěstí. Díky kampani na Startovači jsi mohl koupit novou sadu plachet na závod. Už jsi s nimi jel. Jaký je to rozdíl proti staré sadě? Ano plachty už mám a jsou perfektní! Absolvoval jsem jeden trénink. Rychlost byla super. Je to skvělé, mít výborný materiál, na který je spolehnutí. Ještě jednou velké díky všem, kteří mě letos podpořili. Udělám maximum pro úspěch. Motivace je obrovská! Na startu se potkáš s 42 soupeři. Koho tipuješ na vítězství a kde leží tvoje hranice úspěchu? Jednoduché to nebude. Žádné hranice si nekladu. Ve skupině nováčků je nás 10 a laťka je nastavena hodně vysoko! Chci mezi nimi uspět. To je můj cíl. Samozřejmě mám i další, které chci porazit, ale uvidíme, co mě čeká. V celkovém pořadí nedokážu svoje umístění predikovat. A kdo vyhraje? To je stejně těžká otázka. Jsou tu trojnásobní vítězové závodu Yann Elies a Jeremie Beyou. Ti se na čele střídali od roku 2011 do 2015, dále je tu dvakrát druhý Charlie Dalin, Nicolas Lunven, Xavier Macaire či Erwan Tabarly. Ale klidně to může být i někdo jiný. Jak dlouho ses na závod připravoval? Přestože jsem až do půlky dubna nevěděl, jestli se budu moci zúčastnit, dělal jsem pro přípravu maximum. Od konce listopadu jsem pracoval na lodi a už druhý týden v lednu jsem byl na vodě mezi prvními. Trénoval jsem stejně, jako bych měl jistotu, že se na start La Solitaire URGO Le Figaro postavím. Naše zkušenosti s přípravou profesionálních sólových jachtařů jsou zanedbatelné. Jak vypadala tvoje příprava na La Solitaire? Kolik času jsi letos strávil na vodě? Celkem hodně, myslím, že kolem 4 dnů v týdnu od začátku roku. Mám za sebou hodně speed testů a krátkých závodů u pobřeží nedaleko Lorientu s další osmi závodníky. Také hodně kurzů meteorologie zaměřených na tuto regatu. Závod se jede na lodích Beneteau Figaro 2. Nejde o žádné mladice a již za dva roky mají být vyměněny za nový typ. Jaké jsou výhody těchto jachet? Proč je třída Figaro tak oblíbená? Lodě jsi sice staré, ale v porovnání s novými jachtami stále velmi rychlé! Tento model se velmi povedl a i dnes je těžké, být na jiné lodi lepší. Figara jsou velmi bezpečné a udělané do opravdu tvrdých podmínek. Samozřejmě začínají stárnout, ale všichni se snaží lodě maximálně udržovat. Figaro je oblíbené právě proto, že jde o monotyp, který má striktní pravidla. Je mediálně velmi podporovaný francouzskými médií a finančně relativně dostupný, proti větším lodním třídám. V Bordeaux trávíš celý týden před startem závodu. Co poslední dny před startem obnáší? Je to týden odpočinkový, nebo naopak je práce před startem až nad hlavu? Snažím se co nejvíce nabrat síly, protože čtyři etapy budou zabijácké. Mám za sebou převoz lodi a závod Armen Race, který jsme jel těsně před cestou do Bordeaux. Určité resty mám, ale nejsem na to sám, takže to jde. Za sebou mám první meeting, který se zabýval organizací a průběhem týdne. Dále exhibiční závod na řece, představování skipperů, bezpečnostní kontroly lodi, lepení samolepek partnerů a generálního partnera závodu URGO na plachty. Měl jsem i setkání se žáky základní školy, kteří měli mnoho zajímavých otázek týkajících se závodu a života závodníka na palubě. Zítra mě čeká školení pro nováčky na startu. Následující dny před startem to bude breefing k první etapě a meteo od organizátora. Poté přípravy trasy společně s meteorologem Christianem Dumardem, který má na starosti naši skupinu závodníků z Lorientu. Na závěr ještě jedna otázka týkající se rozpočtu. Jaký je tvůj rozpočet na sezónu a jak jsou na tom pro představu tvoji soupeři? Můj rozpočet je poloviční proti prvním 15-20 týmům. Přesto na tom jsem celkem slušně. Díky podpoře deseti partnerů, pár mecenášů-kamarádů, crowdfoundingové kampani a také Českému svazu jachtingu. Všem moc děkuji! Předchozí článek Na Jadranu mlha hustá tak, že by se dala krájet Další článek Koláček 9 mil za nejrychlejším Vytisknout 5591 Tagy: KoláčekFigarorozhovorSolitaire Související články Spíše jih, ale… Spíše jih, ale… Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní skupina z tlakové výše? Severní, nebo jižní skupina? Severní, nebo jižní skupina? 1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… Nový spinaker je v čudu… Nový spinaker je v čudu… Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or.
Spíše jih, ale… Spíše jih, ale… Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní skupina z tlakové výše?
Severní, nebo jižní skupina? Severní, nebo jižní skupina? 1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky…
Nový spinaker je v čudu… Nový spinaker je v čudu… Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or.
Spíše jih, ale… Spíše jih, ale… úterý 11. listopadu 2025 Milan Koláček s Pierrem Brasseurem plují na 13. místě závodu Transat Cafe L´Or. Šance na první desítku stále žije. Záleží na počasí 600 mil na severozápad od nich. Dostane se severní...
Severní, nebo jižní skupina? Severní, nebo jižní skupina? pondělí 10. listopadu 2025 1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky…
Nejúspěšnější sponzor IMOCA končí Nejúspěšnější sponzor IMOCA končí pondělí 10. listopadu 2025 Společnost PRB končí se sponzoringem týmu IMOCA. Dvojnásobný vítěz Vendéé Globe už v dalším ročníku triumf nepřidá. Loď Holcim-PRB je na prodej. Končí firma, která se angažovala...
Obyčejný charterový dalekohled, nebo Steiner? Obyčejný charterový dalekohled, nebo Steiner? čtvrtek 17. dubna 2025 Jak jste na charteru spokojeni s lodním dalekohledem? Používáte ho vůbec? Dan Přívara na kurzech nyní porovnal tento mlhu produkující produkt se dvojicí výborných dalekohledů Steiner.
Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky Oceanis 37.1 je nástupce úspěšné osmatřicítky pátek 23. února 2024 Oceanis 37.1 je posledním modelem v modernizované řadě Oceanis, ve které má nahradit oblíbený model 38.1. Bohužel je také poslední lodí, pod kterou se podepsal nedávno zesnulý výtečný lodní...
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví pátek 20. října 2023 Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se...
Proč nerolovat v silném větru genu Proč nerolovat v silném větru genu úterý 11. listopadu 2025 Stoupačka v silném větru, loď se naklání, je to na hraně. Proč se vyhnout zarolování geny? Proč zmenšení této plachty nechat až jako poslední možnost?
Spotřeba nafty a nabíjení akumulátorů pomocí motoru Spotřeba nafty a nabíjení akumulátorů pomocí motoru čtvrtek 6. listopadu 2025 Jak je to se spotřebou paliva v případě, že potřebujete dobíjet baterky pomocí alternátoru? Kolik nafty je třeba počítat na hodinu dobíjení?
Jak pohnout zádí dle potřeby Jak pohnout zádí dle potřeby pondělí 3. listopadu 2025 Couváte bokem k molu. V té chvíli mohou nastat dvě situace. Obě jsou snadno řešitelné, pokud včas a samozřejmě správně zareagujeme.