showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Malá jachta s velkou duší

Malá jachta s velkou duší
Daniel Vodička
/ Kategorie: Testy, Kam jet, Zajímavosti

Malá jachta s velkou duší

Namačkáte se do plachetnice, ve které si šlapete po hlavě. Když chcete vylézt na palubu, musí se další dva zvednout. Přitom jde o zážitek, na který nezapomenete. Jakmile vytáhnete plachty, na všechno zapomenete.

Fouká 6 uzlů. Ostatní jachty plují na motor, nebo se sotva vlečou ve slabém větru. Vám fouká z boku a vy v klidu děláte 5,5 uzlu na plachty. Skutečný bočák k vám však přichází jako předobok ze 45°AWA. Abyste takto rychle pluli, máte na stěžni vedle ohromné hlavasky typu square top jako druhou plachtu Code 0. Parádní plavba na klidné mořské hladině.  V tichu, zatímco ostatní motorují. 50 m2 základního oplachtění na jachtě vážící i s dvěma členy posádky 1500 kg je znát.

 

Není to vše. Přijde-li vítr více od zádě, vytahujete asymetrický spinaker. Ve slabém větru velký s plochou 80 m2, v silném větru jen menší. Loď při 7 uzlech rychlosti jde do skluzu, 10 uzlů není nic výjimečného a 15 s ní dáte při silnějším větru také. A stále nejde o žádné rekordy.

Na stoupačku budete snadno stoupat pod 40°a budete ujíždět mnohem větším jachtám…

Co je to za jachtu?

Bavíme se o necelých 8 metrů dlouhé jachtě Seascape 27, která má dnes nový název First 27 od Beneteau. Ohromnými výhodami jachty jsou šířka dovolující jednoduchou přepravu na silnici a sklopný kýl, díky kterému můžete zajíždět blízko k pobřeží nebo do nejmenších přístavů.

 

Není to ale jen rychlost, co vás vezme u této nevelké jachtě za srdce. Vést tuto loď na kormidle je další radost. Loď je velmi dobře vyvážená. Můžete bez obav pustit kormidlo z ruky a jachta pokračuje v kurzu dále. Při obratech je mimořádně hbitá. Stačí jednotlivé vteřiny a máte za sebou réčko a jachta je na novém kurzu znovu v plné rychlosti. Řeknete teď, otočíte kormidlem a jste na novém kurzu.

Trimování plachet odpovídá závodním jachtám Classe Mini nebo Class 40. Potřebujete nahoře zmenšit twist ne geně? Stačí změnit úhel, kterým je tažena otěž. Zatáhnete rukou za jediné lanko a vše je jinak. Vítr přidá na síle, jachta je přeplachtěná, přidáte twist a nemusíte refovat. Jednoduché a mimořádně účinné.

 

Plout na podobné jachtě je čirá radost. Její plavební vlastnosti dávají zapomenout na to, že interiér je poněkud stísněný. Ale tak to chodí, nemůžete mít vše. Na First 27 se vyspí 4 členové posádky. Na jachtě, ne které jsme pluli, byla dokonce i klasická lodní toaleta. Nehledejte zde koupelnu, ale toaleta zde byla. Ani nádrže na vodu nejsou součástí podpalubí. Hmotnost je nepřítelem rychlosti, proto je třeba se spoléhat jen na kanystry s vodou. Jednoduchý horolezecký vařič je bezpečně zavěšený na boku, který si vyberete. Velké vaření nečekejte, ale vodu si na něm ohřejete.

Jachta je vybavena přívěsným motorem v šachtě pod kokpitem. I když jde na první pohled o složitou manipulaci, není to tak. Sklápěcí mechanizmus je jednoduchý a spolehlivý. 30 sekund a motor je připraven k použití. Plavba na motor je sice hlučnější, ale zase jde o daň za nízkou hmotnost a tedy i rychlost. Při plavbě na plachty noha motoru nebrzdí pod trupem a celá šachta je uzavřena na spodku trupu sklopným deklem.

 

Fírst 27 je lodí, která okouzlí. Má negativa (málo prostoru především), která mnozí nejsou schopni přenést přes srdce. Pokud ale ta nejsou nepřekonatelnými překážkami, potom si užijete neskutečnou plavbu. Budete létat ve skluzu s lodí, která vás na slovo poslouchá. Budete si užívat proudy vody, které ve vysokých rychlostech stoupají po přídi nad palubu a někdy se v silném zadoboku možná rozletíte až ke 20 uzlům. Jachta se velkým srdcem.

 

Pokud byste měli zájem se na ní příští sezónu svézt, kontaktujte nás a my vám plavbu domluvíme. Trocha nepohodlí za zážitek stojí. Test jachty najdete zde.

8463

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Hlavolam jménem vinšna

Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu