showTop
× Search
Je páteční odpoledne a vracíte se s charterovou lodí do domovské maríny. Potřebujete nabrat palivo, ale před benzínkou je stádo lodí. Víte, jak se s jachtou postavit na místě , aby byla stabilní a měli jste minimum starostí? Často jsou v grupě před pumpou vidět jachtaři, kteří se snaží s lodí stát na místě s přídí proti větru. Fouká vítr a příď jachty je snášena tu vpravo a tu zase vlevo. Kormidelník má plné ruce práce. Stále musí sledovat dění kolem, stále se musí snažit jachtu srovnat. Řešení je přitom snadné. S jachtou je možné stát na fleku s minimem práce a pozornosti. Lodní šroub je umístěn u zádi plachetnice. Pokud tedy zařadíme mírnou zpátečku (záleží na síle větru), motor podrží záď proti větru a vítr sfoukne příď po větru. To je pozice, ve které je jachta stabilní. Stačí tedy stočit jachtu zádí proti větru (pokud to neuděláte, stočí se časem sama) a zařadit mírný zpětný chod. Jachta stojí na místě a nemusíte stále trojčit s motorem. Vyzkoušejte a uvidíte...

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Malá jachta s velkou duší

Malá jachta s velkou duší
Daniel Vodička
/ Kategorie: Testy, Kam jet, Zajímavosti

Malá jachta s velkou duší

Namačkáte se do plachetnice, ve které si šlapete po hlavě. Když chcete vylézt na palubu, musí se další dva zvednout. Přitom jde o zážitek, na který nezapomenete. Jakmile vytáhnete plachty, na všechno zapomenete.

Fouká 6 uzlů. Ostatní jachty plují na motor, nebo se sotva vlečou ve slabém větru. Vám fouká z boku a vy v klidu děláte 5,5 uzlu na plachty. Skutečný bočák k vám však přichází jako předobok ze 45°AWA. Abyste takto rychle pluli, máte na stěžni vedle ohromné hlavasky typu square top jako druhou plachtu Code 0. Parádní plavba na klidné mořské hladině.  V tichu, zatímco ostatní motorují. 50 m2 základního oplachtění na jachtě vážící i s dvěma členy posádky 1500 kg je znát.

 

Není to vše. Přijde-li vítr více od zádě, vytahujete asymetrický spinaker. Ve slabém větru velký s plochou 80 m2, v silném větru jen menší. Loď při 7 uzlech rychlosti jde do skluzu, 10 uzlů není nic výjimečného a 15 s ní dáte při silnějším větru také. A stále nejde o žádné rekordy.

Na stoupačku budete snadno stoupat pod 40°a budete ujíždět mnohem větším jachtám…

Co je to za jachtu?

Bavíme se o necelých 8 metrů dlouhé jachtě Seascape 27, která má dnes nový název First 27 od Beneteau. Ohromnými výhodami jachty jsou šířka dovolující jednoduchou přepravu na silnici a sklopný kýl, díky kterému můžete zajíždět blízko k pobřeží nebo do nejmenších přístavů.

 

Není to ale jen rychlost, co vás vezme u této nevelké jachtě za srdce. Vést tuto loď na kormidle je další radost. Loď je velmi dobře vyvážená. Můžete bez obav pustit kormidlo z ruky a jachta pokračuje v kurzu dále. Při obratech je mimořádně hbitá. Stačí jednotlivé vteřiny a máte za sebou réčko a jachta je na novém kurzu znovu v plné rychlosti. Řeknete teď, otočíte kormidlem a jste na novém kurzu.

Trimování plachet odpovídá závodním jachtám Classe Mini nebo Class 40. Potřebujete nahoře zmenšit twist ne geně? Stačí změnit úhel, kterým je tažena otěž. Zatáhnete rukou za jediné lanko a vše je jinak. Vítr přidá na síle, jachta je přeplachtěná, přidáte twist a nemusíte refovat. Jednoduché a mimořádně účinné.

 

Plout na podobné jachtě je čirá radost. Její plavební vlastnosti dávají zapomenout na to, že interiér je poněkud stísněný. Ale tak to chodí, nemůžete mít vše. Na First 27 se vyspí 4 členové posádky. Na jachtě, ne které jsme pluli, byla dokonce i klasická lodní toaleta. Nehledejte zde koupelnu, ale toaleta zde byla. Ani nádrže na vodu nejsou součástí podpalubí. Hmotnost je nepřítelem rychlosti, proto je třeba se spoléhat jen na kanystry s vodou. Jednoduchý horolezecký vařič je bezpečně zavěšený na boku, který si vyberete. Velké vaření nečekejte, ale vodu si na něm ohřejete.

Jachta je vybavena přívěsným motorem v šachtě pod kokpitem. I když jde na první pohled o složitou manipulaci, není to tak. Sklápěcí mechanizmus je jednoduchý a spolehlivý. 30 sekund a motor je připraven k použití. Plavba na motor je sice hlučnější, ale zase jde o daň za nízkou hmotnost a tedy i rychlost. Při plavbě na plachty noha motoru nebrzdí pod trupem a celá šachta je uzavřena na spodku trupu sklopným deklem.

 

Fírst 27 je lodí, která okouzlí. Má negativa (málo prostoru především), která mnozí nejsou schopni přenést přes srdce. Pokud ale ta nejsou nepřekonatelnými překážkami, potom si užijete neskutečnou plavbu. Budete létat ve skluzu s lodí, která vás na slovo poslouchá. Budete si užívat proudy vody, které ve vysokých rychlostech stoupají po přídi nad palubu a někdy se v silném zadoboku možná rozletíte až ke 20 uzlům. Jachta se velkým srdcem.

 

Pokud byste měli zájem se na ní příští sezónu svézt, kontaktujte nás a my vám plavbu domluvíme. Trocha nepohodlí za zážitek stojí. Test jachty najdete zde.

9085

Technika plavby

Krátký, nebo dlouhý

Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu