Kudy do Středomoří
		
		
		Máte jachtu na severu Evropy, uvažujete o plavbě do Středomoří, ale odrazuje vás dlouhá plavba kolem Evropy nebezpečnými vodami bouřlivého Biskajského zálivu? Jsou i jiné trasy, které jsou výrazně a klidnější.
Biskaj
V první řadě je třeba říci, že plavba kolem západní Evropy přes Biskaj je nejrychlejší cestou do Středomoří. Může být sice bouřlivá, ale také nemusí. Zatímco květnu a říjnu je v těchto vodách 20% šance na vítr o rychlosti nad 35 uzlů, v letních měsících jde jen o 3 %. Navíc jsou dnes předpovědi počasí velmi přesné, proto je možné se bouřlivému počasí vyhnout. Tedy ani plavba přes Biskaj nemusí být tak divoká, jak se mnozí obávají.
Vnitrozemská cesta
Menší jachty se mohou trase přes oceán vyhnout vnitrozemskými vodními cestami. Prakticky jde o dvě možnosti.
Francie
Ve Francii je možné zvolit dvě trasy. Začneme tou západnější, při které se vyhnete Biskaji jen částečně. Jde o Canal Lateral a la Garonne a Canal du Midi. Tato cesta začíná v Bordeaux a končí ve Středomoří v Sete.
Tato cesta je schůdná pro lodě těchto rozměrů. Délka do 30 m, šířka do 5 m, ponor do 1,60 m a výška do 3,25 m. jde tedy o cestu, která je z plachetnic omezena jen na ty nejmenší (ponor), samozřejmě se stěžněm na palubě. Pro motorové čluny může jít o atraktivní cestu.
Druhá z cest vede středem Francie na jih. Začíná v La Havre nebo v Calais a později pokračuje řekou Rhonou do Středozemního moře. Na tuto cestu je možné se napojit i z německého Rýna. Parametry této cesty jsou následující. Délka do 30 m, šířka do 5 m, ponor do 1,80 m a výška do 3,40 – 3,50 m.
Dunaj
Další možností plavby na jih je cesta po Dunaji do Černého moře. Tato cesta je vhodná pro největší jachty. Použitelná šířka je do 10 m a ponor podle stavu Dunaje na horním toku (při cestě z Německa) je 2,0 – 2,5 m. Délka je na této vodní cestě pro jachty v podstatě bez limitu.
		
		
		
		
		
		
		
			7537
			
		
		
		
		
		
		
		
		
		
		
						
		
		
		
		
		
	Související články
	Jen otázka času, kdy bude průser
	
	
	
	Jen otázka času, kdy bude průser
	Ruský tanker Unity naložený ropou po okraj měl problém v Biskaji. Motor, v bouři přestal pracovat motor.
 
	Větrné Středomoří
	
	
	
	Větrné Středomoří
	Dnes ve Středomoří fouká. Přehlídka lokálních větrů. Mistrál, jugo, bóra, lebić, na jídelníčku je bohatý výběr. V poryvech místy 60 – 70 uzlů, ve Velebitském kanále až 95 uzlů. To už je velký spektákl.
 
	Nejsou lidi. Ani v Bretani
	
	
	
	Nejsou lidi. Ani v Bretani
	Lodní stavitelství a na něj navazující další odvětví jsou specifickým oborem vyžadujícím jistou míru odbornosti. To ztěžuje nábor nových pracovních sil. Že je situace napjatá napříč regiony, potvrzuje fakt, že nedostatek lidí hlásí i jachtařské firmy z Mekky jachtingu - francouzské Bretaně.