showTop
× Search
Kolik je v Chorvatsku charterových jachet
Daniel Vodička
/ Kategorie: Kam jet, Zajímavosti

Kolik je v Chorvatsku charterových jachet

Chorvatské pobřeží patří mezi nejkrásnější na světě a je ideální pro charter. Chorvatsko toho dokáže využít a je světovou charterovou jedničkou. V Chorvatsku je 40 % světové charterové flotily. To je víc než dost. Jsou dny a místa, kdy je to velmi patrné.

Jestli někdo dokázal z turistiky a jachtingu udělat průmysl, je to právě Chorvatsko. Téměř polovina charterových lodí na světě je na Jadranu. V roce 2019 se jednalo o 4378 charterových jachet. Vzhledem ke krizi, která přišla v roce 2020 a pokračovala i letos, se na tomto čísle mnoho neměnilo. Z tohoto čísla bylo 1956 lodí menších než 12 metrů, 2166 plachetnic nad 12 metrů a 256 motorových jachet nad 12 metrů.

V roce 2019 strávili charteroví hosté na jachtách více než 3 miliony člověkonocí a průměrně denně utratili 183 EUR.

To jsou čísla dobrá pro chorvatskou státní kasu, ale už méně vhodná pro milovníky klidných zátok a tyrkysového moře. Počet jachet v zátokách a na kotvištích roste a zřejmě ještě nějakou dobu poroste. V současné době jsou limitem místa v marínách. To je věc, na které se nyní pracuje.

Stále je možné na východním pobřeží Jadranu najít místa, kde se člověk za kormidlem jachty cítí jako před 20 lety. Není jich ale mnoho a stále ubývají. V sezóně již je na mnoha jiných místech třeba očekávat parkoviště pod Karlštejnem o červnové sobotě.

Není to příjemné, ale je to daň za servis, který je v Chorvatsku dostupný na každém kroku. Kvalitní maríny, přístavy s mooringy, s elektřinou, s vodou, mnohdy dokonce s toaletami a sprchami. V zátokách kotevní bóje, které jsou pro mnohé začínající jachtaře nezbytností.

Pro někoho je toto vše již příliš, pro jiného zase přesně to, co hledá.

Jedno se Chorvatům musí nechat. Dokázali z nautiky udělat průmyslové odvětví a dokážou z něho vymáčknout nemalé finance. Je otázka, jestli maximum, ale určitě se mu blíží. V tom jsou nejlepší na světě. Samozřejmě se všemi klady i zápory, které k tomu patří.

Foto Pavel Nesvadba

Předchozí článek Evropský titul pro Kristýnu Chalupníkovou ve třídě Techno 293
Další článek Poslední místa na našich letošních kurzech
Vytisknout
4248

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu