showTop
× Search
Koláček: „Tvrdý závod, myslel jsem, že nedojedu!“
Daniel Vodička
/ Kategorie: Ostatní regaty

Koláček: „Tvrdý závod, myslel jsem, že nedojedu!“

Milan Koláček nám řekl, jak probíhal první závod třídy Figaro v této sezóně. Bylo to dokonce tak tvrdé, že si myslel, že nedojede.

Dvanácté místo ze čtyřiadvaceti. Jsi spokojený?

Před závodem bych to bral všema deseti. Ale vzhledem k průběhu závodu vím, že to mohlo být lepší, tedy spokojenost jen napůl.

Hodně lodí odstoupilo. Bylo to až tak tvrdé?

Bylo to dost tvrdé. První úsek dlouhá stoupačka. Nebylo nutné křižovat, ale vítr 25 uzlů a nepříjemné vlny, to sebere dost sil. Navíc při teplotě jen kolem 10°C. V sobotu ráno po spinakeru jsem byl tak vysílen, že jsem uvažoval o tom, že vzdám. To ale nebylo možné. Potvrdilo by se jim, že jsem tu jen pro pobavení obecenstva. Exot. Nakonec se ukázalo, že když nemůžete, máte ještě nejmíň polovinu sil v záloze.


Kde se rozhodovalo?

Hned po startu jsem se poučil, jak zásadní je ve Figaru dobré místo na vložené návětrné bóji. Nejste-li vpředu, je těžké si později vybojovat dobrou pozici. Stále vám někdo překáží. Myslím ale, že rozhodující chyby jsem udělal na prvním spinakeru. Při otočení bóje jsem se držel s Justine Mettraux (má za sebou Volvo Ocean Race s týmem SCA), ale pak jsem chyboval. Vítr foukal 25 – 30 uzlů a při vytahování spinakeru jsem se dostal do spinoutu. Autopilot neudržel kurz. Trvalo dlouho, než se mi podařilo situaci vyřešit a ztratil jsem dost sil. Během noci vítr ještě sílil. Na mělké vodě byly vysoké vlny a autopilot to nezvládl ještě dvakrát. Nedařilo se mi ho správně nastavit. Po dlouhé pasáži se spinakerem jsem na Justine ztrácel 3 míle. V dalším průběhu jsem sice něco stáhl, ale to už nestačilo.


V sobotu jste křižovali proti větru v těsné blízkosti mělčin, proč?

Vítr zesílil a občas přesahoval 35 uzlů. Proti nám tekl silný proud. Místy přesahoval 3 uzle. Proto bylo nutné plout po co nejmělčí vodě. Na mělčině je proud slabší. Byla tu však i rizika. Ve vysokých vlnách jsme to točili až těsně u skal lezoucích z vody. V silném větru a vysokých vlnách se loď při obratu občas zastavila a někomu se stalo i to, že začal couvat. To mohlo skončit na útesech.

A závěr závodu?


Závod byl zkrácen. V závěru jsem se ještě snažil bojovat na maximum, ale na vylepšení 12. místa to nestačilo.


Co ti závod dal? 


Jedno je jasné. Ve Figaru není místo na chyby. Drobná chyba znamená ztrátu, kterou již nenapravíte. Je to nesmírně vyrovnané. Musím na sobě dál pracovat. 

 

Milan Koláček

 


Předchozí článek Česká republika – Švýcarsko 7:8
Další článek UFO zachyceno kamerou!
Vytisknout
5008

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu