showTop
× Search
Jirka Pacák při plavbě z Šibeniku na Maltu zajel také do Černé Hory, respektive do Boky Kotorské. Jak vypadala úřední mašinérie při plavbě mimo Evropskou unii? V Dubrovníku v přístavu Gruž v budově se žlutým čtvercem a velkým Q šlo vše hladce. Nejprve kapitanát, kde jen okopírovali crew list, a pak policie s doklady. A celnice. Ta opět kopírovala ostošest. Vše ale šlo rychle, zdržel nás víc nákup chleba a vody. V Dubrovníku má úřad otevřeno nepřetržitě. „Už se nikde nezastavujte,“ zdůraznil úředník. Na cestě je sice ještě poslední chorvatský přístav Molunat, ale po odhlášení tam není zastávka možná. Chorvaté odplutí hlídají. V Boce Kotorské Plavba podél pobřeží byla v klidu, jen jsme si občas pomohli motorem překonat fleky nicotného větru. Za poloostrovem Prevlaka začíná hluboký záliv Boka Kotorská. Celou Boku jsme motorovali proti slabšímu protivětru. Byla noc, chladno, a chtěl jsem už mít nohy pod dekou. Po jedné hodině v noci a...

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Poslední videa


Závodní jachting

King Jean popáté v cíli Vendée Globe. Bylo to naposled?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

King Jean popáté v cíli Vendée Globe. Bylo to naposled?

Jean Le Cam popáté doplul do cíle Vendée Globe na 20. místě. Navzdory prasklému přednímu stěhu, navzdory ne vždy kooperujícímu počasí a koneckonců i navzdory 66. narozeninám, které se už blíží.

Za mysem Horn bojoval o 13. místo, ale nakonec ho prasklý stěh a následné bezvětří v jižním Atlantiku odsunuly až na 20. příčku.

Celý svět, celou Země - kouli obeplul za 85 dnů 15 hodin a 51 minutu. Za necelé tři měsíce zvládl sólovou plavbu, která ještě na začátku 20. století trvala velkým plnoplachetníkům téměř rok.

Teoretickou vzdálenost 23 906 námořních mil uplul průměrnou rychlostí 11,36 uzlu. Ve skutečnosti uplul 27 978 mil. Jeho průměrná rychlost na této trati byla 13,61 uzlu. Pro srovnání výkon Charlieho Dalina. Na teoretické trati dosáhl průměru 15,37 uzlu, skutečně uplul 27 688 mil průměrnou rychlostí 17,79 uzlu.

Ano, Le Cam byl pomalejší než Dalin, to je samozřejmé, ale také plul na lodi bez foilů.

Navíc pomalejší… Málokdo z nás dosáhl na plachetnici maximálky na úrovni Dalinova průměru, ale i Le Camův průměr je pro mnoho a mnoho jachtařů pouhým snem.

Image
Jean Le Cam po celou dobu závodu ukazoval svoje zkušenosti. Plul jednoduše, vyhýbal se silným bouřím, minimalizoval počet fyzicky náročných obratů. Před technickými potížemi v jižním Atlantiku byl na 14. místě. Pak praskl stěh a King Jean musel dvakrát na 30 metrů vysoký stěžeň. Spusťte si z osmipatrového paneláku (takový snad ani na Zbraslavi nemáme) lano a vyžímarujte po něm nahoru. V ideálním případě vám s ním bude nahoře někdo kývat. Není to snadné ani pro zdatného třicátníka.

Nakonec si přidal jednu cestu na vrchol také na severním Atlantiku.

V cíli zažil King Jean bouřlivé přivítání. Na tiskovce řekl, že je rád znovu na pevné zemi. Na druhou stranu na otázku, zda byl jeho šestý start ve Vendée Globe posledním, se přímé odpovědi vyhnul.

Otázka tedy zní: Viděli jsme King Jeana na startu Vendée Globe naposled?

973

Testy

Technika plavby

Jak zabránit nehodě

Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již...

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu