showTop
× Search
Když návětrné lano nefunguje
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Když návětrné lano nefunguje

Základní dovedností každého kapitána jachty je zajet zádí k molu a loď stabilizovat na návětrném laně. Co ale dělat v případě, že jachtě se tento základní manévr příliš nedaří? Jak s tím bojovat?

Na naší školící plachetnici Christine jsme měli problémy se stabilizací jachty na návětrném laně. Jde o základní manévr, a pokud bychom ho nemohli nacvičovat, bylo by to velmi nepříjemné. Nakonec jsme našli plně uspokojivé řešení, které se podařilo ověřit při přistávání ve včerejším silném bočním větru.

Problémy se stabilizací

Standardní manévr při zajíždění zádí k molu vypadá takto. Zacouváme k molu, zafixujeme na molu návětrné lano, zařadíme přední chod motoru a stočíme kormidlo proti větru. Nakonec přidáváme plyn, dokud nemá příď tendenci se začít stáčet proti větru.

Na naší školní jachtě Christine tento manévr funguje, ale v silnějším větru má při použití standardního vazáku nedostatečnou sílu. Proto jsme hledali cestu, jak její chování při kurzu vylepšit.

Proč návětrné lano nefunguje?

Nejprve se podíváme na pravděpodobné důvody, proč standardně používaný postup nefunguje. Půjde o souhru několika faktorů.

Hlavním důvodem je, že Christine je na zádi úzká. V porovnání s dnešními moderními jachtami. Součástí síly, která při tomto manévru tlačí jachtu proti větru, je páka mezi bodem otáčení (vazák, na kterém je vyvázána) a lodním šroubem, který ji tlačí dopředu. Tato páka je na Christine malá, proto je malá i síla stabilizující jachtu proti větru. Proud vody na kormidle, tedy prop wash, sice funguje, ale to nestačí.

Druhým důvodem bude delší kýl jachty. Delší myslím v předozadním směru. Plocha laterálu (ponořené části jachty), kterou je třeba tlačit proti větru, je velká, proto se příliš nedaří jachtu do boku proti větru natlačit.

Negativní vliv zřejmě bude mít i mohutný skeg, na kterém je zavěšeno kormidlo. Také ten klade ve vodě při bočním pohybu velký odpor.

Jak to napravit

Při silném bočním větru bylo třeba najít řešení, které bude fungovat. Zaměřili jsme se na první příčinu problému, která je jako jediná řešitelná.

Když vítr zesílí tak, že páka ze zadního vazáku je nedostatečná pro stabilizaci jachty, použijeme pro vyvázání záďového lana vazák na ochozu kokpitu, který je určen pro otěž geny. Je dále od osy jachty, páka mezi osou jachty a bodem otáčení se zvětší a manévr funguje i při silném bočním větru. pak se již Christine chová i v silném bočním větru stejně jako moderní jachty široké na zádi. 

Pokud jsou přístavní manévry vaší slabinou a chystáte se v létě na jachtu, naučíme vás je přímo v centru Prahy.

My vás to naučíme! Máme s výukou zkušenosti…

Předchozí článek Vrak Michele
Další článek Kam jet letos v Řecku
Vytisknout
9342

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu