showTop
× Search
Kdy refovat na zaďák
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Kdy refovat na zaďák

Plujete na zadobok. Rychlost jachty často překračuje 8 uzlů. Vypadá to, že byste se mohli přiblížit 200 mílím za den. Není ale čas na refování? Jak poznat, že už je třeba dát nohu z plynu?

Vlny už mají bílé hřebeny, ale za kormidlem se nezdá, že by příliš foukalo. Jachta se vede dobře, jen občas je třeba na kormidle trochu více zabrat, aby zůstala na kurzu. Vlastně docela dost zabrat…

Pluje-li běžná jednotrupá jachta bez spinakru rychlostí přes 9 uzlů, musí již docela foukat. Určitě 25 - 30 uzlů. 

Za kormidlem se to nemusí zdát nijak dramatické, protože vítr vane od zádi. Kormidelník v tu chvíli pocitově může hádat třeba 17 – 20. uzlů. Je to dáno tím, že rychlost lodi se při zadním větru odčítá od rychlosti větru. Tak dostaneme zdánlivý vítr, tedy pocitový vítr pro kormidelníka. Pluje se na zadobok, jachta se nenaklání, proto v té chvíli kormidelník nevidí důvod refovat.

Zlom

Zlom nastane ve chvíli, kdy kormidelník jednou jachtu na kormidle nezvládne. Jachta vyostří na bočák, lehne na hladinu, plachty mlátí kolem a je tu krizová situace! Najednou! Refovat v takové chvíli již není snadné a také to může být nebezpečné. Pokud by šla jachta například 5 uzly proti větru, bude se zdánlivý vítr pohybovat přes 30 uzlů.

Kdy refovat?

Odhadnout na zaďák, kdy refovat, není snadné. Na stoupačce si náklon a kormidlo brzy řeknou, co je třeba. Na zadák to tak není. Náklon zanedbatelný a na kormidle jsou potíže jen občas.

Je jasné, že nikomu se nechce refovat příliš brzy. Proč zpomalovat jachtu, když to tak krásně jede.

Pro správné rozhodnutí je třeba dát na kormidelníka. Začne-li kormidelník cítit, že už se s kormidlem pere a že by mu to jednou mohlo celkem snadno utéct, je třeba refovat hlavní plachtu. Budete-li dále čekat, je jen otázka času, kdy vedení jachty nezvládnete, postaví se proti větru a vy budete jen vystrašeně sledovat, kolik vlastně fouká a co to umí.

Předchozí článek Česká čuňata
Další článek Kde se levně a dobře najíst ve Splitu?
Vytisknout
4377

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu