showTop
× Search
Slovenského jachtaře Antona Fischera alias Cvešpera už obvinili v Chorvatsku z vraždy. Přitom celý případ takříkajíc pluje na vodě. Fischer/Cvešper je od konce června v Chorvatsku ve vazbě. Přitom je naprosto nevinný. Je to jen kluk, na kterého se nalepí každý průser. Že prý zabil svého obchodního partnera Alexe Burkova (český občan s ukrajinskými kořeny). To není žádná pravda. Vždyť ho vzal z Viru na potápění. A když se mu ztratil, tak ho ještě hledal. Dokonce na Molatu. Jsou na to svědci, Koukal i za stánek s občerstvením a volal: „Alexi!“ Kdyby ho zavraždil, tak by ho přeci nehledal. To dá rozum. Že prý měl na rukou řezná zranění. Na to je jasná odpověď. Každý den se holí. A občas, se trochu řízne. Pak na něj policajti vytáhli ten ztracený člun, který jen pár dnů před vraždou koupil a na kterém vypluli se potápět. Ztratil se. Anton to vysvětloval těm natvrdlým vyšetřovatelům snad stokrát. Druhý den poté, co se Alex...

3500 mil bez obratu

To je z Čech až na konec světa. Přibližně. Nebo přesněji z Brna téměř na Seychely. Takto pluje při honbě za rekordem kolem světa trimaran Sodebo Ultim. Poslední obrat u Kanárů a nyní se...

Šibenický skanzen

Stará část Šibeniku vymírá. V krásném centru města stále žije podle ŠibenikIN už jen 1200 obyvatel, což je stejně jako v roce 1650 po moru, který téměř ¾ obyvatel poslal na onen...

Poslední videa


Závodní jachting

Kdo naskočí do rychlíku?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Počasí, Vende Globe

Kdo naskočí do rychlíku?

Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.

Přibližně 1200 mil v pasátu dělí čelo závodu, které se blíží k rovníku, od tlakové níže tvořící se u Cabo Frio v Brazílii. Tato níže může rozhodovat. Když ne o celém závodu, tak určitě o dalších dvou týdnech.

Proč je níže důležitá?

Jižnímu Atlantiku za standardních okolností dominuje tlaková výše nad Sv. Helenou. Tlakový výše je bezvětří. Plout severně a východně od výše znamená stoupačku. Proto je třeba ji obeplout ze západu. Může jít o velkou zajížďku, o míle navíc.

Občas se výše pohne na severovýchod. U brazilského mysu Cabo Frio se zformuje tlaková níže, která vyrazí na jihovýchod. Tato níže je pak rychlíkem k mysu Dobré naděje. Výrazně zkracuje cestu, a navíc před frontou v ní panují příznivé podmínky pro rychlou plavbu. Správný směr větru a relativně klidná hladina, jak se níže posouvá na místo bezvětrné výše.

Podaří-li se nejrychlejším závodníkům svézt v této níži, zrychlení by mohlo být takové, že by na vstupu do Indického oceánu dohnali ztrátu na rekordní čas Vendée Globe.

Jak to na Jihu chodí

I když jsme teprve u rovníku, bude dobré se podívat dále na jih do Jižního oceánu. Tlakové níže se tam pohybují od západu na východ. Víceméně jedna tlaková níže za druhou. Vláček tlakových níží. V níži je možné udržovat vysokou rychlost na její přední straně před frontou, kde jsou podmínky pro sprint vhodné.

Předjede-li vás studená fronta, dostáváte se na zadní stranu níže. Je tam zima a moře je rozbité. Stav moře je hlavním rychlostním limitem. Za frontou obvykle musí závodníci zpomalit.

Tlakové níži s frontou se říká systém. Plujete-li se soupeři v jednom systému, můžete s nimi držet krok. Jste-li o systém pozadu, jen těžko své soupeře vpředu doženete, špatně se přeskakuje do systému před sebou. Dá se říci, že jedinou nadějí pak je čekat, jestli se soupeři vpředu někde zastaví.

A o to se nyní hraje. Kdo stihne rychlík na jih, kdo naskočí do rozjetého vlaku a komu se to nepovede.

Je čtvrtek, zataženo, šedivý nenápadný den. A přitom se rozhoduje o takových velkých věcech!

Polohu lodí najdete zde.

1614

Testy

Čím je jiný Sirius 35 DS

Redaktoři Yachting Mothly zhodnotili, že jde o nejlepší jachtu, jakou kdy testovali. V prosinci se na ní na Baltu projel Dan Přívara. Čím je tato jachta tak jiná, že je nejlepší?

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu