showTop
× Search
Slovenského jachtaře Antona Fischera alias Cvešpera už obvinili v Chorvatsku z vraždy. Přitom celý případ takříkajíc pluje na vodě. Fischer/Cvešper je od konce června v Chorvatsku ve vazbě. Přitom je naprosto nevinný. Je to jen kluk, na kterého se nalepí každý průser. Že prý zabil svého obchodního partnera Alexe Burkova (český občan s ukrajinskými kořeny). To není žádná pravda. Vždyť ho vzal z Viru na potápění. A když se mu ztratil, tak ho ještě hledal. Dokonce na Molatu. Jsou na to svědci, Koukal i za stánek s občerstvením a volal: „Alexi!“ Kdyby ho zavraždil, tak by ho přeci nehledal. To dá rozum. Že prý měl na rukou řezná zranění. Na to je jasná odpověď. Každý den se holí. A občas, se trochu řízne. Pak na něj policajti vytáhli ten ztracený člun, který jen pár dnů před vraždou koupil a na kterém vypluli se potápět. Ztratil se. Anton to vysvětloval těm natvrdlým vyšetřovatelům snad stokrát. Druhý den poté, co se Alex...

3500 mil bez obratu

To je z Čech až na konec světa. Přibližně. Nebo přesněji z Brna téměř na Seychely. Takto pluje při honbě za rekordem kolem světa trimaran Sodebo Ultim. Poslední obrat u Kanárů a nyní se...

Šibenický skanzen

Stará část Šibeniku vymírá. V krásném centru města stále žije podle ŠibenikIN už jen 1200 obyvatel, což je stejně jako v roce 1650 po moru, který téměř ¾ obyvatel poslal na onen...

Poslední videa


Závodní jachting

3500 mil bez obratu

To je z Čech až na konec světa. Přibližně. Nebo přesněji z Brna téměř na Seychely. Takto pluje při honbě za rekordem kolem světa trimaran Sodebo Ultim. Poslední obrat u Kanárů a nyní se...

Fantastický rekordní čas

Trimaran Sodebo Ultim dnes v noci překročil rovník v čase 4 dny, 4 hodiny. Od startu na západě Bretaně uplul 3355 mil průměrnou rychlostí 33 uzlů. K plavbě z Bretaně na rovník potřeboval jen...

Testy

Čím je jiný Sirius 35 DS

Redaktoři Yachting Mothly zhodnotili, že jde o nejlepší jachtu, jakou kdy testovali. V prosinci se na ní na Baltu projel Dan Přívara. Čím je tato jachta tak jiná, že je nejlepší?

Trimování jednoduše – silný vítr

Trimování jednoduše – silný vítr
Vojtěch Sládeček
/ Kategorie: Technika plavby

Trimování jednoduše – silný vítr

Poslední díl seriálu o trimu z pera Vojty Sládečka řeší trimování v silném větru. Pojďme se podívat, co vše je třeba za silného větru udělat.

Pokud vítr nadále sílí, je potřeba vše maximálně dotáhnout. Hlavně výtahy obou plachet, primárně výtah kosatky, chceme-li dobře stoupat. Plachty musí být co nejplošší. Dopneme tedy i outhaul a backstay.

Otěžový vozík hlavní

Je-li vítr již silný natolik, že ztrácíme kontrolu nad lodí kormidlu navzdory, je třeba začít pracovat s hlavní plachtou. V poryvy lehce povolit. Vždy začínáme povolováním otěžového vozíku. Je-li k dispozici. Ten totiž změní úhel náběhu, ale zachová stejný twist, protože ráhno je pořád stejně vzdálené od vozíku. Jeho vzdálenost by se změnila pouze povolením otěží.

Otěž hlavní plachty

Nestačí-li povolování otěžového vozíku hlavní plachty, povolujeme otěž. Tím už vypustíme hodně energie, dojde totiž ke změně vzdálenosti mezi ráhnem a otěžovým vozíkem a plachta bude silně twistovat.

Zde ale nesmíme zapomenout na uvolnění kikingu. Pokud ho necháme přitažený, bude i povolená plachta poměrně účinná, protože ji bude kiking stahovat pořád směrem dolů. Plachta tedy bude plochá a stále poměrně účinná. Jeho uvolněním docílíme většího twistu a plachta tak efektivněji ztratí energii. Je-li to zapotřebí.

Twist na kosatce

U kosatky můžeme v případě potřeby trochu posunout vozík dozadu. Tím zvětšíme twist a otevřeme plachtu v horní části. Nebude nás tolik naklánět. To stejné platí i o inhauleru, pokud ho na lodi máme. Tedy se více otevře úhel, pod kterým je otěž kosatky přitahována směrem k ose lodi.

Refování

Vždy se snažíme plout na plnou kosatku. Pokud se rozhodneme refovat, začínáme vždy hlavní plachtou. Je to mimo jiné z důvodu těžiště plachet, které konstruktéři nejčastěji umísťují více dozadu, aby byly plachetnice v případě „přetížení“ návětrné, tedy aby vyostřili proti větru do tzv. spin outu-nekontrolovaného vyostření.

Zkušené posádky během regaty zvládnout uvézt plné oplachtění do cca 28-30 uzlů. Vyžaduje to však velmi dobrou koordinaci a efektivní práci s hlavní plachtou.

369

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu