showTop
× Search
Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje
Daniel Vodička

Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje

Předpověď neslibuje nic hezkého. Je lepší se spolehnout na kotevní bóji, nebo raději na vlastní kotvu? Jaké argumenty hovoří pro kotvu?

Předpověď je špatná, do bezpečného přístavu se nedostaneme a je třeba učinit rozhodnutí. Kotevní bóje, kterých je například Chorvatsko plné, nebo zakotvit a spolehnout se na vlastní kotvu?

Kotevní bóje

Pojďme se nejprve podívat na negativa kotevní bóje, kterou by většina charterových jachtařů preferovala.

V první řadě je problém v tom, že u kotevní bóje se spoléháme na něco, o čem téměř nic nevíme. Jak velkou jachtu bóje udrží v jak silném větru? V jakém je stavu? Probíhá zde pravidelná údržba, nebo jen pravidelný výběr poplatků?

To je asi základní problém uvazování se na kotevní bóji v extrémním počasí. Spoléháte se, ale nevíte na co. Můžete se k bóji potopit a zkontrolovat ji. Je to lepší než nic, ale 100% jistotu vám to nedá.

Druhou hlavní nevýhodou je, že pokud se utrhne bóje, nebo vy se utrhnete od bóje, jde všechno ostatní velmi rychle. Vítr velmi rychle unáší jachtu, její pohyb není ničím brzděný. Pokud nesedíme v takovém okamžiku u kormidla, jen stěží stihneme zareagovat.

Výhody vlastní kotvy

Maximálně platné jsou níže uvedené řádky u soukromých lodí. Víme, jakou máme kotvu, jaký je šekl mezi kotvou a řetězem, v jakém stavu je řetěz. Mnohé z toho ale lze z velké části zkontrolovat i na charterové jachtě.

Odpovídá velikost kotvy jachtě? Je spojka mezi kotvou a řetězem dostatečně masivní a nepoškozená? Vypadá řetěz rozumně, nebo jde o zrezlou hromadu v kotevně, která je ještě pospojovaná spojkami čínské provenience?

Druhou výhodou je, že můžeme, do určité míry, podle aktuálního počasí prodlužovat vypuštěný kotevní řetěz a tím zvyšovat přídržnou sílu kotvy.

Dále je tu hmotnost kotevního řetězu, která ve své podstatě funguje jako pružina (pokud není celý napnutý). Poryv větru pohne lodí, loď začne zvedat kotevní řetěz ze dna. Tím absorbuje část energie větru a zmenší namáhání na kotvě. V krajních polohách kyvadlovitého pohybu lodě je její pohyb mnohem méně agresivní, protože část energie větru zkonzumoval zvedající se kotevní řetěz.

A co když kotva přestane držet a vlečeme ji? I to se může stát. V takovém případě je ale pohyb lodi přibrzděný vlečenou kotvou. Můžeme se pohybovat rychleji, nebo pomaleji, ale vždy pomaleji, než když se utrhneme od bóje.  

Parametry kotviště

Rozhodnutí ale není jen o tom, jestli bóje, nebo kotva. Důležité jsou také okolnosti, kotviště, které máme po ruce. Rozhodujeme-li se pro kotvu, je třeba mít k dispozici vhodné kotviště. Dobře kryté, správná hloubka, vhodný druh dna, místo, které máme k dispozici. Pokud je v zátoce na kotvě narváno tak, že mezi loděmi je méně než jedna lodní délka, jako to svého času bývalo ve Hvaru, tak to není dobré místo na kotvení za bouřlivého počasí. Stejně tak zátoka s mořskou trávou na dně, zátoka se skalnatým dnem, uvala příliš hluboká a úzká…

Jak se rozhodnout?

Rozhodoval bych se takto. Pokud mám k dispozici prostornou zátoku, dobře krytou, s dobrým typem dna a hloubkou, raději dobře zakotvím, než se spoléhat na bóji. I když je oboje k dispozici.

V každém případě při rozhodování je třeba brát v úvahu mnoho faktorů a nenechat se zlákat jednoduchostí kotevní bóje.

Předchozí článek V pátek proběhne na Jadranu policejní akce
Další článek Proč je příliš teplé moře pro jachtaře nebezpečné
Vytisknout
1421

Poslední videa


Závodní jachting

Kde je teď Milan Koláček?

Volal jsem mu na pevnou do Brna (ano, v Brně to ještě mají). Nikdo to nebral. Prahou se jen mihnul. Mobil nebere, asi bez signálu. A jeho jachta Inland Roots, Ocean Soul už není na Martiniku....

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2025»
poútstčtsone
24252627282930
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930311234
Na horu