Kde se stala chyba
Davida Macharáček nám poslal odkaz na dramatické video s tím, že by chtěl znát náš názor na to, kde se stala chyba. Pokusíme se upozornit na věci, které jsou jasné, vyhneme se ale dohadům tam, kde nejsou příčiny zřejmé.
Jedná se o jarní plavbu v Řecku, s největší pravděpodobností přechod studené fronty. Podle autorů videa vítr dosahoval až 70 uzlů.
1 – V první řadě si všimněte velmi špatně vytrimované geny. Gena je výrazně zarolovaná, ale otěžové vozíky jsou docela vzadu, proto zadní lem geny stále flatruje. Řešením je posunout otěžový vozík daleko dopředu, aby pokud možno rovnoměrně trimoval spodní i zadní lem geny.
2 – Člun na palubě je špatně uvázaný. Když je vidět, že se žene podobné počasí, je třeba člun opravdu důkladně přivázat, aby nebyl zdrojem starostí.
3 – Celá situace netrvala dlouho, ale byla patrné, že vítr sílí. Posádka si rozdala vesty, ale mnohem lepší službu by učinily psí kšíry, které by zabránily pádu přes palubu. Pokud by někdo spadl do vody s nasazenou vestou, nezdálo se pravděpodobné, že by ho posádka dokázala vytáhnout.
4 – Je otázkou, proč nešla gena zarolovat. Posádka tvrdí, že se již dříve několikrát rolfok zasekl. Mohlo jít o krátkou spoušť rolfoku z důvodu přílišného utažení plachty. V takovém případě je třeba plachtu rychle vymotat a za pomoci tří silných chlapů rychle znovu zarolovat. Při náležité přípravě otázka 1 minuty. Nepoužívejte přitom kliku od vinšny, ale masivní sílu tří chlapů. Při rolování jeden další člen posádky kontroluje otěž plachty. Na to je ale venku příliš mnoho geny.
Dalším důvodem může být vypadlá smyčka lana z bubnu rolfoku. To je závada, na kterou je třeba si dát pozor a odstranit ji hned, jak vznikne. V podobném větru je již těžko opravitelná. Nezdá se pravděpodobná protoýže na začátku šla gena rolovat.
A pak může být celá řada dalších důvodů pro zaseklý rolfok. Protože to zjistili ve chvíli, kdy foukalo 70 uzlů, bylo již na stažení plachty pozdě.
5 – Plocha vytažené geny nebyla tak velká, aby se s ní nedalo v silném větru plachtit. Nebo se o to alespoň pokusit. Dotáhnout tedy otěže a opatrně kormidlovat na zadoboční vítr tak, aby plachta neflatrovala. Není samozřejmě jisté, že by přežila vítr o rychlosti 70 uzlů, ale nebude-li flatrovat, je pravděpodobné, že ano. Pokud se samozřejmě nevymotá celá, jako se to stalo nešťastné posádce.
A nakonec udělat to, co i nešťastníci udělali, tedy dostat se za ostrov a počkat.
7957
Související články
Checklist znamená bezpečí
Checklist znamená bezpečí
Víte, že na dlouhých plavbách by bylo možné většině nehod (závad) předejít? Stačí pravidelně kontrolovat celou loď a k mnohým selháním nedojde. Ušetříte si stres i peníze.
Když dojde nafta za bezvětří
Když dojde nafta za bezvětří
Co můžete dělat, když vám dojde na plachetnici nafta 300 metrů od břehu a vítr nepřetlačí ani cigaretový kouř stoupající k nebi? Možností, jak takovou lapálii řešit, je více.
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Je to již rok, co se se přehnala nad pobřežím Dalmácie studená fronta s prudkými bouřkami. Za sebou zanechala několik potopených lodí, mnoho poškozených a celé grupy vyděšených charterových hostů. Proč pokaždé dochází k tolika nehodám?
Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje
Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje
Předpověď neslibuje nic hezkého. Je lepší se spolehnout na kotevní bóji, nebo raději na vlastní kotvu? Jaké argumenty hovoří pro kotvu?
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Německý Yacht přinesl zajímavý popis přípravy na bouři a její přečkání minulý týden v Rovinji. Svoji strategii popsali manželé Schmidbauerovi. Připomínám, že vítr dosahoval rychlosti 60 uzlů a 30 lodí skončilo na pobřeží.