showTop
× Search
Je takové rozhodnutí spravedlivé?
Daniel Vodička

Je takové rozhodnutí spravedlivé?

Včera jsme psali o sporném vítězství jachty Ichi Ban v offshore závodu Rolex Sydney Hobart. Vítězem nebyl první v cíli, o pořadí rozhodla protestní komise. Podobně skandální bylo podzimní rozhodnutí o posunutí cíle při Rolex Middle Sea Race, které také stanovilo jiného vítěze závodu. Zajímavě popisuje situaci blogger Paulo Pernão z webu Interesting Sailboats

 

Jachta Sama Haynese Celestial časem dle handicapu IRC zvítězila v Sydney Hobart Race 2021. Také byla vyhlášena prozatímním vítězem. Pak podala protest loď s druhým nejlepším časem, Ichi Ban Matta Allena, protože Celestial po dobu 90 minut během závodu neodpovídala na VHF. Protest podé podala i Race Committee.

Domníval jsem se, že protest bude zamítnut, protože stejnými problémy s vysílačkou trpělo mnoho lodí na úseku, kde není vždy dobré pokrytí VHF, a tato situace neposkytla jachtě Celestial žádnou výhodu.

Jistě, navázání spojení s více než tuctem lodí, které měly stejný problém jako Celestial, tedy náhodné spuštění osobní lokalizační bóje (PLB), trvalo kratší dobu, ale zdaleka nebylo okamžité, jak optimisticky požadují pravidla (konstantní monitorování VHF). Spojení trvalo v průměru 15, ale v některých případech i 25 minut.

V případě lodi Celestial požádala závodní komise po neúspěšné snaze o navázání spojení nejbližší loď Ichi Ban, aby bez změny kurzu vypuštěním světlice upoutala pozornost lodi Celestial. To mělo pozitivní výsledek - loď Celestial kontaktovala jachtu Ichi Ban ruční vysílačkou.

Kontaktování přenosnou VHF může znamenat, že na Celestial byl nějaký problém s hlavní vysílačkou nebo anténou, o kterém posádka nevěděla.

Ale pokud jde o problém bezpečnostní, závodní komise udělala z komára velblouda. Na Celestial byl neúmyslně spuštěn jeden přístroj PLB (osobní radiobóje, která se aktivuje například při pádu muže přes palubu). Jestliže Celestial nezměnila kurz ani rychlost, nevypustila světlice (což by se komise dozvěděla, protože Ichi Ban byla blízko), ani se nepokusila zavolat závodní komisi svým satelitním telefonem (komise věděla, že ho mají), bylo na 99 procent zřejmé, že jde o planý poplach. Potvrzení poplachu PLB vysílačkou není sice nutné, ale pokud nedochází na lodi s celou posádkou na palubě k žádné změně chování (kurz, rychlost), je možné předpokládat, že se jedná o planý poplach a není třeba hned vysílat na místo pátrací letadlo.

 

Závodní komise se rozhodla protest uznat. Udělila velkou penalizaci jachtě Celestial a udělila nápravu Ichi Ban, čímž se tato dostala do vedení. Později toto rozhodnutí potvrdila i mezinárodní jury. Tříminutová náprava pro Ichi Ban se mi vzhledem k tomu, že nezměnila kurz ani rychlost, zdá přehnaně štědrá.

Naopak 40minutová penalizace jachty Celestial za "porušení pravidel závodní komunikace", konkrétně stálého kontaktu VHF, se jeví jako svévolná, protože mnoho dalších lodí bylo kontaktováno a téměř žádná neodpověděla způsobem slučitelným s tímto pravidlem, přičemž průměrná doba odpovědi byla 15 minut, ale některým to trvalo 25 minut.

Pokud byla udělena penalizace lodi Celestial, měly být penalizovány i ostatní lodě, i když v menší míře. Celestial však byla potrestána jako jediná.

Nevěřil bych, že je to možné. Jak může Matt Allen pociťovat nějakou satisfakci z tohoto "papírového" vítězství a nestydět se za způsob, jímž bylo dosaženo?

Po tom, co se stalo na Middle Sea Race 2021, kde změna cílové čáry určila jiného vítěze, je na místě se zamyslet, zda by World Sailing neměla zaujmout aktivnější roli, co se týče posledního slova ve věci protestů a jmenovat odvolací jury pro hlavní závody.

Předchozí článek Poslední soutěž o kalendář Pavla Nesvadby
Další článek Medúza místo propeleru
Vytisknout
2581

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu