showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Je takové rozhodnutí spravedlivé?
Daniel Vodička

Je takové rozhodnutí spravedlivé?

Včera jsme psali o sporném vítězství jachty Ichi Ban v offshore závodu Rolex Sydney Hobart. Vítězem nebyl první v cíli, o pořadí rozhodla protestní komise. Podobně skandální bylo podzimní rozhodnutí o posunutí cíle při Rolex Middle Sea Race, které také stanovilo jiného vítěze závodu. Zajímavě popisuje situaci blogger Paulo Pernão z webu Interesting Sailboats

 

Jachta Sama Haynese Celestial časem dle handicapu IRC zvítězila v Sydney Hobart Race 2021. Také byla vyhlášena prozatímním vítězem. Pak podala protest loď s druhým nejlepším časem, Ichi Ban Matta Allena, protože Celestial po dobu 90 minut během závodu neodpovídala na VHF. Protest podé podala i Race Committee.

Domníval jsem se, že protest bude zamítnut, protože stejnými problémy s vysílačkou trpělo mnoho lodí na úseku, kde není vždy dobré pokrytí VHF, a tato situace neposkytla jachtě Celestial žádnou výhodu.

Jistě, navázání spojení s více než tuctem lodí, které měly stejný problém jako Celestial, tedy náhodné spuštění osobní lokalizační bóje (PLB), trvalo kratší dobu, ale zdaleka nebylo okamžité, jak optimisticky požadují pravidla (konstantní monitorování VHF). Spojení trvalo v průměru 15, ale v některých případech i 25 minut.

V případě lodi Celestial požádala závodní komise po neúspěšné snaze o navázání spojení nejbližší loď Ichi Ban, aby bez změny kurzu vypuštěním světlice upoutala pozornost lodi Celestial. To mělo pozitivní výsledek - loď Celestial kontaktovala jachtu Ichi Ban ruční vysílačkou.

Kontaktování přenosnou VHF může znamenat, že na Celestial byl nějaký problém s hlavní vysílačkou nebo anténou, o kterém posádka nevěděla.

Ale pokud jde o problém bezpečnostní, závodní komise udělala z komára velblouda. Na Celestial byl neúmyslně spuštěn jeden přístroj PLB (osobní radiobóje, která se aktivuje například při pádu muže přes palubu). Jestliže Celestial nezměnila kurz ani rychlost, nevypustila světlice (což by se komise dozvěděla, protože Ichi Ban byla blízko), ani se nepokusila zavolat závodní komisi svým satelitním telefonem (komise věděla, že ho mají), bylo na 99 procent zřejmé, že jde o planý poplach. Potvrzení poplachu PLB vysílačkou není sice nutné, ale pokud nedochází na lodi s celou posádkou na palubě k žádné změně chování (kurz, rychlost), je možné předpokládat, že se jedná o planý poplach a není třeba hned vysílat na místo pátrací letadlo.

 

Závodní komise se rozhodla protest uznat. Udělila velkou penalizaci jachtě Celestial a udělila nápravu Ichi Ban, čímž se tato dostala do vedení. Později toto rozhodnutí potvrdila i mezinárodní jury. Tříminutová náprava pro Ichi Ban se mi vzhledem k tomu, že nezměnila kurz ani rychlost, zdá přehnaně štědrá.

Naopak 40minutová penalizace jachty Celestial za "porušení pravidel závodní komunikace", konkrétně stálého kontaktu VHF, se jeví jako svévolná, protože mnoho dalších lodí bylo kontaktováno a téměř žádná neodpověděla způsobem slučitelným s tímto pravidlem, přičemž průměrná doba odpovědi byla 15 minut, ale některým to trvalo 25 minut.

Pokud byla udělena penalizace lodi Celestial, měly být penalizovány i ostatní lodě, i když v menší míře. Celestial však byla potrestána jako jediná.

Nevěřil bych, že je to možné. Jak může Matt Allen pociťovat nějakou satisfakci z tohoto "papírového" vítězství a nestydět se za způsob, jímž bylo dosaženo?

Po tom, co se stalo na Middle Sea Race 2021, kde změna cílové čáry určila jiného vítěze, je na místě se zamyslet, zda by World Sailing neměla zaujmout aktivnější roli, co se týče posledního slova ve věci protestů a jmenovat odvolací jury pro hlavní závody.

3126

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu