Je možné takto kotvit?
Ve facebookové skupině Lodních novin se objevil dotaz, který souvisel s kotvením v poloze, kterou vidíte na obrázku. Kolik větru je třeba k tomu, aby jachtu otočil na břeh?
Otázka
Ahojte námořníci, mám dotaz. Situace jak na obrázku, ideální kotvení, kotva dotažená na 1500 otáček, řetěz ukázkově položený, na meteoradaru nic. Spím. V noci se ale vítr nečekaně otočí ze SZ úplně na JV. Jakou sílu udrží řetěz než se začne posouvat v novém směru, tedy k břehu v tomto případě. 2 knt? 5 knt? Díky za názory
Na otázku, která přišla od Petra Radosty, bych měl dvě odpovědi. Jedna je vyžádaná, druhá nevyžádaná.
Začneme položenou otázkou. Petr Radosta se táže, kolik větru je třeba k tomu, aby vítr otočil ke břehu nejen jachtu, ale také celý vypuštěný řetěz.
Určitě by toto šlo spočítat. Síla větru, plocha trupu jachty, hmotnost řetězu, čas, po který vítr vane, matematicko-fyzikální tabulky, nějaká ta konstanta a pak by na to mohla stačit nenáviděná matikářka z gymplu.
Určitě jí o to ale nechci říkat…
Já bych volil odhad. Kvalifikovaný odhad. Stejně jako na gymplu. I když… Tam byl spíš nekvalifikovaný, jak se ukázalo na konci školního roku.
V nakreslené a popsané situaci bych si myslel, že by stačil vítr o rychlosti menší než 10 uzlů, pokud by vál dostatečně dlouho. Stačil by k tomu, aby se jachta dostala do nesnází u břehu. Než se se mnou začnete hádat, znovu zdůrazňuji, že jde o odhad.
Nyní odpověď na nepoloženou otázku.
Nekotvil bych tak. Vítr sice měl být od břehu a slabý, ale to nemusí platit celou noc. Naopak. Slabému větru není radno věřit. Nebývá stabilní. 5 uzlů od břehu, 5 uzlů ke břehu, to se může za noc třikrát změnit. Také to může o půlku zesílit, a to už může být kritické. Na podobné kotvení se nemohu spolehnout.
Mohu takto zakotvit přes den, na koupačku, na oběd. Přes noc bych tak rozhodně nekotvil. Dokonce ani s kotevní hlídkou. Nic se nemusí dít, hlídka usne a vítr 8 uzlů ji nemusí vzbudit.
Navíc je to špatný návyk. Vyšlo to jednou, proč to neudělat podruhé?
Cruisingový jachting je konzervativní zábava. Pro cruisingového jachtaře je důležité dovést sebe, posádku i loď ve zdraví z bodu A do bodu B. S minimálním rizikem (to je ten konzervatismus). Všem nebezpečím, kterým se mohu vyhnout, se vyhnu. Adrenalin nevyhledávám. Ten vyhledávají závodní jachtaři.
Kotviště vybírám tak, aby bylo vzhledem k okolnostem maximálně bezpečné. Bezpečnost je při výběru kotviště na prvním místě. Někdy je to dělené první místo spolu s atraktivitou lokality, ale nikdy by neměla být bezpečnost odsouvaná na další příčky.
V tomto případě bych zvolil opačný postup, příď na kotvě, zádí vyvázaný na břehu.
3927
Související články
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Utržená kotevní bóje, kdo je zodpovědný
Stojíte v zátoce na bóji. V noci fouká. Máte smůlu, vylosovali jste si kus, který už byl starý a unavený. Lano bóje se přetrhlo a vy jste s lodí skončili na břehu. Škody na lodi, kauce je pryč. Kdo nese odpovědnost za vzniklé škody?