showTop
× Search
Jaký kompas na palubě má pravdu?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Navigace

Jaký kompas na palubě má pravdu?

Plujete na jachtě se dvojicí kormidelních kol, u kterých je dvojice kompasů. Každý z nich ukazuje něco jiného. K tomu máte k dispozici údaje z elektronického kompasu. Také jiné číslo. Čemu věřit?
 

Rozdíly v číslech jsou zaviněny deviací, tedy odchylkou, která je způsobená vlivem magnetického pole plavidla na kompas. Ti jachtaři, kteří absolvovali kurzy a zkoušky před pár lety, si na deviaci vzpomenou. Deviace je různá na různých kurzech plavidla a pro různá místa na palubě. Nyní se pojďme podívat, kde je pravda a co s tím.

Charterová jachta

Začneme u běžné charterové jachty. Kompasy se rozcházejí a jiné číslo ukazuje i mapový plotter, respektive GPS. Zde je situace složitá. Na lodi jste týden a nemáte představu, jestli elektronický kompas, který je součástí autopilota, nebyl náhodou zkalibrován. Vzhledem k aktivitám charterových společností asi tak učiněno nebylo. Čili údaj na displeji autopilota není správný. Stejně tak ale nejsou důvěryhodné ani údaje na kompasech u kormidel. Že by charterová loď měla udělánu deviační tabulku, je více než nepravděpodobné. Tedy také nic. Jediný údaj, na který se můžeme při vykreslování do mapy spolehnout, je údaj COG (kurz proti dnu) na GPS nebo mapovém plotteru. Ten je možné rovnou vykreslit do mapy.

Soukromá jachta
 

Pokud byste chtěli, můžete si nakalibrovat elektronický kompas. Obvykle jde o nepříliš obtížnou činnost, která zabere cca 5 minut vašeho času. Budete k ní potřebovat  kroužit s lodí v kruhu a manuál, ve kterém jsou všechny potřebné kroky popsány.

Nyní se podívejme na soukromou jachtu. Chceme-li být precizní, uděláme si pro jeden z kormidelních kompasů deviační tabulku a podle něj budeme navigovat. Provedeme také již zmíněnou kalibraci elektronického kompasu.

Čísla na kompasech sice budou stále jiná, budeme však již znát chyby. Údaj na kormidelním kompasu bude KK (kurz kompasový). Pro vykreslení do mapy ho budeme muset upravit o deviaci, variaci, snos větrem neboli dryf a případně proud. Údaj na elektronickém kompasu je KM (kurz magnetický). To je kurz kompasový opravený o deviaci. Pro vykreslení do mapy ho budeme muset upravit o variaci a dryf.

Foto: Lodní noviny
Předchozí článek Jak couvat rovně v bočním větru
Další článek Mapy a navigační publikace pro Jadran
Vytisknout
12795

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu