Jaké lano uvolnit jako první, příďový spring
Vítr vás tlačí k molu a budete vyplouvat přes příďový spring, což je za takových podmínek nejbezpečnější metoda. Jak si budete v takové situaci počínat?
Stojíte bokem u mola, jste vyvázáni příďovým a záďovým vyvazovacím lanem a příďovým a záďovým springem. Jak budete postupovat při odplouvání? V jakém pořadí budete odvazovat lana?
Obvykle bude nejlepší začít tím, že si zkrátíme příďový spring a uvážeme ho na průběžno, tedy s oběma konci na vazáku na palubě, aby bylo možné ho při odplouvání povolit a protáhnout zpět na palubu. Kratší spring je lepší z toho důvodu, že snižuje nebezpečí, že se na laně udělá uzel a ten se zasekne v kruhu na břehu, kterým ho budeme protahovat. Dále si uvážeme spring tak, aby dlouhý konec byl na vazáku dole a krátký nahoře. Při odplouvání tak protahujeme krátký (znovu menší šance, že se zamotá).
Fouká k molu, jachta tedy nebude mít ani po odvázání tendenci odplout. K molu je více snášená příď, můžeme tedy odvázat nejprve příďové lano (1), které je zbytné. Dále můžeme pokračovat tím, že si zařadíme přední chod a stočíme kormidlo k molu. V tu chvíli je jachta stabilní na záďovém laně. Můžeme odvázat záďový spring (2). Pokračujeme tím, že stočíme kormidlo od mola (stále je zařazený přední chod). Nyní se jachta stabilizuje na příďovém springu, záď tlačí prop wash k molu. Odvážeme volné záďové lano (3).
Teď už stačí jen otočit kormidlo k molu. Záď se začne vzdalovat od mola. Jakmile je dost vytočená od mola, zařadíme zpátečku. Ideálně razantní krátkou zpátečku, aby jachta nabrala rychlost a odlepila příď od mola. Pak vyřadíme, aby měl pomocník na přídi čas odvázat příďový spring (4). Jakmile je lano volné, znovu zpátečka a couváme pryč od mola.
3831
Související články
Když se bojíte mooringu…
Když se bojíte mooringu…
Potřebujete se strefit do úzkého místa mezi loděmi, ale překáží vám v cestě mooring, jehož hloubka pod hladinou se špatně odhaduje. Jak na to, když nechcete zůstat na mooringu viset?
Největším nepřítelem přístavních manévrů je…
Největším nepřítelem přístavních manévrů je…
V březnu a dubnu nám prošlo rukama na kurzech přístavních manévrů v Zadaru a Biogradu 140 účastníků. Mnohokrát jsme se společně s ostatními instruktory zamýšleli nad tím, co je největším nepřítelem dobře zvládnutého zajetí do přístavu.
Dočkali jsme se…
Dočkali jsme se…
Tak jsme se dočkali… Nová loď na kurzech Lodních novin. Dnešek se zapisuje do historie! Tedy… Do historie Lodních novin. Dnes totiž proběhl první kurz na naší nové lodi Cesaria. Její předchůdkyně Christine se po několika intenzivních sezonách odebrala do manévrovacího důchodu.
Dvě místa na manévrech v Praze již v sobotu a kurz motoru
Dvě místa na manévrech v Praze již v sobotu a kurz motoru
20. dubna se uvolnila 2 místa na kurzech přístavních manévrů v Praze. Dále jsme 30. dubna přidali ještě jeden kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru. Zatím všechny naše letošní kurzy motoru byly beznadějně vyprodány.
Největší chyba při přístavních manévrech
Největší chyba při přístavních manévrech
Víte, jaká je největší chyba při přístavních manévrech. Chyba, se kterou bojuje většina začínajících jachtařů? Chyba, která způsobuje, že jachta dělá pravý opak toho, co si kormidelník přeje?