showTop
× Search
V Tichém oceánu, asi 300 mil východně od souostroví Markézy, se 8. dubna potopila loď Arcona 460 IdaLina. Posádka, již tvořil švédský manželský pár, z paluby stihla uniknout na záchranném ostrůvku a později byla zachráněna další švédskou lodí plující v oblasti. Zkázu jachty IdaLina přitom stihla zdokumentovat videozáznamem. Způsobila ji havárie kormidla dodaného dánskou společností. Švédská loděnice již případ vyšetřuje. Příčinou potopení lodi byla trhlina v trupu, kterou dovnitř pronikalo více vody, než bylo v kapacitních možnostech dvou bilge pump. Posádka zároveň nebyla schopna trhlinu o velikosti 15 cm nijak ucpat. Záhy situaci vyhodnotila jako kritickou a zahájila přípravy na evakuaci do záchranného ostrůvku. Část akce zachycuje video pořízené posádkou. Díra v trupu vznikla následkem havárie kormidelního systému. Zařízení pochází od dánského výrobce Jefa, který je známý kvalitou svých výrobků. Na videu, které natočili majitelé, je v prvních vteřinách vidět, že hřídel...

Když se bojíte mooringu…

Potřebujete se strefit do úzkého místa mezi loděmi, ale překáží vám v cestě mooring, jehož hloubka pod hladinou se špatně odhaduje. Jak na to, když nechcete zůstat na mooringu viset?

Poslední videa


Závodní jachting

Nový rekord Class 40

Kolik mil je možné uplout na 40 stop dlouhé jachtě za 24 hodin? 433,53 míle za jediný den. To je hodnota nového rekordu, které vytvořilo trio Alberto Riva, jean Marre a Benjamin Schwartz.

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Jaké lano uvolnit jako první, příďový spring

Jaké lano uvolnit jako první, příďový spring
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jaké lano uvolnit jako první, příďový spring

Vítr vás tlačí k molu a budete vyplouvat přes příďový spring, což je za takových podmínek nejbezpečnější metoda. Jak si budete v takové situaci počínat?

Stojíte bokem u mola, jste vyvázáni příďovým a záďovým vyvazovacím lanem a příďovým a záďovým springem. Jak budete postupovat při odplouvání? V jakém pořadí budete odvazovat lana?

Obvykle bude nejlepší začít tím, že si zkrátíme příďový spring a uvážeme ho na průběžno, tedy s oběma konci na vazáku na palubě, aby bylo možné ho při odplouvání povolit a protáhnout zpět na palubu. Kratší spring je lepší z toho důvodu, že snižuje nebezpečí, že se na laně udělá uzel a ten se zasekne v kruhu na břehu, kterým ho budeme protahovat. Dále si uvážeme spring tak, aby dlouhý konec byl na vazáku dole a krátký nahoře. Při odplouvání tak protahujeme krátký (znovu menší šance, že se zamotá).

Fouká k molu, jachta tedy nebude mít ani po odvázání tendenci odplout. K molu je více snášená příď, můžeme tedy odvázat nejprve příďové lano (1), které je zbytné. Dále můžeme pokračovat tím, že si zařadíme přední chod a stočíme kormidlo k molu. V tu chvíli je jachta stabilní na záďovém laně. Můžeme odvázat záďový spring (2). Pokračujeme tím, že stočíme kormidlo od mola (stále je zařazený přední chod). Nyní se jachta stabilizuje na příďovém springu, záď tlačí prop wash k molu. Odvážeme volné záďové lano (3).

Teď už stačí jen otočit kormidlo k molu. Záď se začne vzdalovat od mola. Jakmile je dost vytočená od mola, zařadíme zpátečku. Ideálně razantní krátkou zpátečku, aby jachta nabrala rychlost a odlepila příď od mola. Pak vyřadíme, aby měl pomocník na přídi čas odvázat příďový spring (4). Jakmile je lano volné, znovu zpátečka a couváme pryč od mola.

 

3831

Vyhledat

Nejbližší události

«duben 2024»
poútstčtsone
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345
Na horu