showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Jak upravit jachtu na plavbu v silném větru

Jak upravit jachtu na plavbu v silném větru
Daniel Vodička

Jak upravit jachtu na plavbu v silném větru

Máte rádi jachting, výzvy, divoké počasí. A máte kliku, máte vlastní jachtu. Jak ji upravit, aby plavba v silném větru byla zábavou a nikoli trápením?

Znáte to z charterových jachet. Jakmile přifoukne tak, že je třeba začít rolovat genu, přestane být plavba, především proti větru, zábavou. Už není možné plout tak ostré kurzy, jachty se hodně naklání, není vidět na špiónky, které jsou pro kormidelníka důležité. Potřebujete-li se dostat někam proti větru, plavba je delší a výrazně méně příjemná, než když je možné vést genu plnou.

Přitom, pokud máte vlastní jachtu, existuje řešení. Není to sice zadarmo, ale vlastnictví jachty není koníček pro každého. A to, o co člověku jde, když má nějakého koníčka, je zábava, ne?

Rolfok na palubě usnadňuje život. Na sbalení plachty je vynikajícím pomocníkem. Při zmenšování plachet má své limity. Nebo jinak… Na charter dobré. Pokud ale máte vlastní loď a nevyhýbáte se stoupačce, je dobré sail plan doplnit o vnitřní přední stěh a další kosatku. Mimo jiné tím šetříte dražší plachtu, tedy velkou genu.

Podle typu lodě a velikosti přední plachty je možné vést na stoupačku 110% genu cca do 20 uzlů větru. Pak už přichází chvíle, kdy je třeba myslet na změnu. Loď by možná uvezla i více, ale jde také o plachtu samotnou. Dostává zabrat.

Máme-li vnitřní přední stěh, můžeme genu sbalit a místo ní na vnitřní přední stěh vytáhnout menší kosatku, která je ušita do silného větru a do nějakých 35 uzlů bude dobrá. Tato plachta nemusí být na rolfoku, vnitřní přední stěh tak může být snadno demontovatelný. Malá plachta má několik výhod. V první řadě je ušitá z materiálu, který je do silného větru určený. Dále je plachta vytažená celá, má tedy ideální tvar, nenaklání tolik loď, je vidět na špióny, lépe stoupá, lépe se trimuje. Je níže, snižuje tedy těžiště plachet. No a nakonec je plachta blíže ke stěžni, tedy blíže k těžišti lodi a jachta se lépe kormidluje.

Vidíte, že výhod je mnoho. Plavba s takovou plachtou je mnohem větším potěšením než se zarolovanou genou. A když je vítr silnější než 35 uzlů, dodají šťouralové? I na to máme odpověď. Buď už se nám v silnějším větru nechce nikam vyplouvat, nebo na vnitřní přední stěh vytáhneme bouřkovou kosatku.

V dnešní době s novými syntetickými lany je instalace vnitřního předního stěhu relativně jednoduchá, nejsou třeba nákladné napínáky. Jen je třeba brát v úvahu namáhání na kladkách, které použijeme. Nejlepší je místo kladek na dopínání použít odolné low friction ring.

Pozor však na to, kde je vnitřní přední stěh uchycen na stěžni

1732

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu