Jak si užít klidné noci na palubě
Kvílející meluzína, údery výtahů do stěžně, šplouchání vln, tupé rány, dunění. Zvuků, které znavené posádky v zakotvených lodích okrádají o spánek, je celá řada. Čtenáři německého magazínu Yacht dávají tipy, jak si užít klidnou noc na lodi.
Prvním tipem, zaslaným Ulrichem Langem z Kielu, je instalace improvizovaného vlnolamu na záď. Pomůže v případě, že trup lodi má takový tvar, že i malé vlny šplouchající o záď dokážou znepříjemnit noc spáčům v záďových kajutách. Zvuk vln potom připomíná dosti hlasité bušení. Proto je dobré vlnu rozbít dříve, než dorazí k zádi. Ideální je vzad vysunutý fendr. Pokud není žádný k dispozici, protože jsou všechny vyvázané na bocích lodi, dá s improvizovat. Lang doporučuje srolovanou pěnovou karimatku, do níž se nožem vyříznou díry, protáhne se jimi lano, jehož oba konce se přivážou k relingu či záďovým vazákům a protáhne se pod trupem na zádi s karimatkou vytrčenou za zrcadlo. Údajně to výrazně pomohlo nočnímu klidu.
Ticho v takeláži
Rámus výtahů narážejících o stěžeň ruší spánek všech v maríně. Je to sice námořnický kolorit, ale když kvůli němu půlka maríny nezamhouří oka, výrazně to zkazí dojem z dovolené a neprospívá to „sousedským vztahům“ u mola. Nemluvě o zbytečném opotřebovávání lan a v případě drátěných výtahů i stěžně. Steffi von Wolff doporučuje svázat výtah spinakeru s výtahem spinakerového pně do jedné smyčky, protáhnout jí další výtahy a pevně ji přivázat k vazáku.
Klid na bóji
Další tip se týká kotvení na bóji. Manfred Hofinger má častou zkušenost s rušivým hlukem na boku, když za bezvětří dochází ke kontaktu boku přídě s kotevní bójí. Nejjednodušším řešením je podle něj napínací guma s háky na obou koncích. Ty se připevní k bóji a kotevnímu kování. Bóje je udržována v pevné pozici vůči přídi a nenaráží do boku lodi.
1258
Související články
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Co Francouz nemůže, je jinému dovoleno?
Co Francouz nemůže, je jinému dovoleno?
Včera jsem dostal email od našeho čtenáře Ládi Smetany, který se vztahoval především k článku Chceš tu být? Tak plať jako mourovatej. V článku šlo o rozmrzelou reakci redaktora webu morski.hr na to, že francouzská jachta místo zaplacení maríny stojí na kotvě vyvázaná na břeh.