showTop
× Search
Jak probíhal kurz na „chorvatské Béčko“
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Jak probíhal kurz na „chorvatské Béčko“

Chorvatský průkaz Voditelj brodice B má kontroverzní pověst. Nároky na jeho získání jsou nízké, ale i přesto (nebo možná právě proto) je mezi českými skippery oblíbený. „Chorvatské Béčko“ umožňuje plavbu v chorvatských teritoriálních vodách (do 12 NM od pobřeží). Mimo Chorvatsko je průkaz oficiálně neplatný, ale některé charterové společnosti na něj půjčují lodě i v jiných zemích.

Oficiálně pro získání průkazu stačí jen složit ústní zkoušku na některém z chorvatských kapitanátů, ale pro začínající skippery rozhodně není od věci nabrat zkušenosti i reálnou plavbou. Kurzy zpravidla trvají týden a cenově se pohybují od cca 10 500 do 17 000 Kč v závislosti na počtu účastníků, nebo jestli platíte kurz přes agenturu či si najdete instruktora, který dělá kurzy sám na sebe. Počet účastníků se může lišit, od 4 na jedné straně, ale třeba také po 8 na straně druhé.

Já jsem dostal tip na ověřeného instruktora, který na palubu bere maximálně čtyři studenty, což je velká výhoda oproti agenturám, které lodě vytěžují mnohem více. Méně lidí na palubě znamená více času za kormidlem. A kurz vyšel i o něco levněji. Na druhou stranu, agentury nabízejí větší flexibilitu při výběru termínů.

Obvyklý den na kurzu začínal zhruba tříhodinovým školením teorie, kdy jsme probírali protikolizní pravidla COLREG, práci s mapou (odečítání pozice z mapy, vynášení kurzu, výpočet trasy plavby, význam značek na mapě, …), bezpečnost při plavbě, první pomoc, práci s vysílačkou a kapitán nám také předal hodně praktických zkušeností s chorvatskými charterovkami.

Počasí nám začátkem května přálo, takže kurz kvůli příznivému větru začal hned nácvikem plavby na plachty včetně manévrů re a halsa, plavby „na motýla“ a samozřejmě na boční nebo zadoboční vítr. Když nefoukalo, učili jsme se plout na motor, kličkovali jsme mezi bójkami, najížděli na bójky nebo zkoušeli kotvení. Podstatnou část kurzu ale zabral nácvik přístavních manévrů (couvání, parkování proti větru, výběr vhodného místa v marině, pravidla správného vyvazování), které jsou pro začátečníky rozhodně nejvíc stresující činností. Příjemným zpestřením pak byla noční plavba, během které jsme určovali vlastní polohu pomocí majáků a dalších signalizačních světel.

Vzhledem k nízkému počtu kadetů jsme každý strávili za kormidlem v průměru minimálně hodinu denně, spíše více. Ačkoliv některé agentury tyto týdenní kurzy propagují jako školení, po kterém hned můžete vyrazit s rodinou na moře, ani velmi intenzivní kurz s vysokým počtem odkormidlovaných hodin nás nepřipravil zcela na všechno a než si troufnu pronajmout 40stopou jachtu, určitě si zaplatím ještě několik kondičních jízd.

Foto Pavel Nesvadba

Předchozí článek 30 uzlů? 40 uzlů? Spinaker?
Další článek Důležitá informace při kotvení
Vytisknout
5423

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Když třepe zadní lem plachty

Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání...

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu